2 040 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Dataprogram
Har inget datorprogram för sådant utan kör med penna och papper och ritar upp allt lite snabbt. Räknar först ut arean så jag vet vad som går åt. Sen är det bra att räkna lite på hur skivorna skall kapas för att göra det så enkelt som möjligt. Skall man ha många likadana bitar kan det vara idé att klyva och sen såga dem dubbelt.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Ett stenåldersalternativ är ju att göra ett papper som motsvarar skivan och lappar som motsvarar de bitar man vill få ut och sen möblera med dem på skivan. Skala 1:10 brukar vara lagom till sånt. Verkar dock roligare med ett program. Kan man inte använda Google Sketchup för det ändamålet också tro?
Jag sprang på http://www.optimik.com av en händelse, det verkar kunna göra just detta. Gratisversionen hanterar max 30 delar per ämne, sen finns det olika betalversioner om man har större krav. Verkar vara avsett för Windows så jag har inte haft möjlighet att prova det.
Medlem
· Västerbotten
· 550 inlägg
Nån som sprungit på ett liknande program till bra pris fast för att planera hur man ska såga upp stockar?
Jag kör med CutList Plus Gold Edition med extra-allt... Det programmet är kalasbra även om min utgåva är några år gammal. Kostar idag $99 för min utgåva i nyaste version 2009. Är för i huvudsak skivmaterial och andra saker som hör till ett projekt
Ja, nu när det är officiellt får jag väl avslöja yrkeshemligheten Cutlist.
Skämt åsido. Sketchup med plugin Cutlist 4.0 är helt grymt. Så mycket tid man sparar på att rita i Sketchup och sedan använda Cutlist för att få alla kapmått listade tillsammans med bilder på hur varje bit ska tas ut ur skivan.
Jag funderar allvarligt på att blommografera till snubbarna som gjort denna plugin. Och helt gratis är den.
Skämt åsido. Sketchup med plugin Cutlist 4.0 är helt grymt. Så mycket tid man sparar på att rita i Sketchup och sedan använda Cutlist för att få alla kapmått listade tillsammans med bilder på hur varje bit ska tas ut ur skivan.
Jag funderar allvarligt på att blommografera till snubbarna som gjort denna plugin. Och helt gratis är den.
Klicka här för att svara