11 291 läst ·
7 svar
11k läst
7 svar
Plåtnibblare - CoTech
Ursäkta en lite off topic fråga, men kan en plåtnibblare användas för att nibbla kalkelplattor? Den plåtnibblare jag funderat på är biltemas.Henke.P skrev:
--- Mats ---
Nej, det är nog svårt. Dels skulle man säkert slita ut själva "skäret", dels håller nog inte en kakelplatta för alla "huggen", dels så tror jag att en kakelplatta lär vara för tjock för att få in i gapet på nibblaren.Mats Bengtsson skrev:
Fast jag har ju aldrig provat....
Jag har köpt en Cotech-nibblare, men inte hunnit köra något med den ännu.
Tänkte skära ner en gammal oljetank med den nån dag framöver, men blev lite fundersam då nibblern enligt uppgift ska klara 2,5 mm tjocklek. Plåten i tanken är 3 mm fick jag se sen, så nu vet jag inte om det kommer att gå...
Tänkte skära ner en gammal oljetank med den nån dag framöver, men blev lite fundersam då nibblern enligt uppgift ska klara 2,5 mm tjocklek. Plåten i tanken är 3 mm fick jag se sen, så nu vet jag inte om det kommer att gå...
Så, nu har man äntligen skurit ner tankeländet i hanterbara bitar och skeppat till återvinningen. Cotech-nibblaren har inte imponerat på mig, men gjorde hyffsat jobb ändå trots att plåten var 0,5 mm tjockare än spec. Man fick trycka på ordentligt för att stansen skulle ta och med de spänningar som finns inbyggda i tankväggarna så var det nästan hopplöst ibland. Den stansen har gjort sitt, tur det följde med ett par extra i lådan så man kan fortsätta använda maskinen i tunnare plåt som den är avsedd för. I övrigt skars tanken ner med tigersåg och vinkelslip.
Tips...
... jag har en Clas Ohlson plåtnibbler, tryckluftsdriven liten sak, fungerar helt utmärkt i slät plåt, men "plegel" o dylik plåttak med "vågdalar och toppar" fungerar inte alls, utsticket hos själva nibblerhuvudet är för litet så nibblerns handtag/hus tar i och man kan inte komma upp ur "dalen". Hopplöst..
Att nibbla i något annat än plåt är inte heller att tänka på, keramiska plattor skulle gå sönder direkt och skären skulle ta slut efter 1 minut.
... jag har en Clas Ohlson plåtnibbler, tryckluftsdriven liten sak, fungerar helt utmärkt i slät plåt, men "plegel" o dylik plåttak med "vågdalar och toppar" fungerar inte alls, utsticket hos själva nibblerhuvudet är för litet så nibblerns handtag/hus tar i och man kan inte komma upp ur "dalen". Hopplöst..
Att nibbla i något annat än plåt är inte heller att tänka på, keramiska plattor skulle gå sönder direkt och skären skulle ta slut efter 1 minut.
Jag la om plåttaket i somras och använde Biltemas luftnibbler. Hade exakt samma problem tills jag tröttnade och helt sonika slipade till "huset" så att det gick att ta sej förbi toppar och dalar. Man får inte glömma att olja där man nibblar heller....Gruvberget skrev:Tips...
... jag har en Clas Ohlson plåtnibbler, tryckluftsdriven liten sak, fungerar helt utmärkt i slät plåt, men "plegel" o dylik plåttak med "vågdalar och toppar" fungerar inte alls, utsticket hos själva nibblerhuvudet är för litet så nibblerns handtag/hus tar i och man kan inte komma upp ur "dalen". Hopplöst..
Att nibbla i något annat än plåt är inte heller att tänka på, keramiska plattor skulle gå sönder direkt och skären skulle ta slut efter 1 minut.
Det funkade bra för mej.
Klicka här för att svara
