Jag köpte Atika 3-fas på Jula och det är det sämsta verktygsköp jag gjort hittils. Breddannhållet glappar så man måste använda tvingar för att hålla fast det och geringsfunktionen är värdelös då låsskruven inte låser vinkeln. Börjar man klyva en planka (0°) så vinklas klingan under sågningen pga av motorns vikt och att låsskruven inte orkar hålla den låst. Och plåten som motorn är monterad i är för vek så att motorn vinklar sig också lite där så att klingan tar i plåten på ena sidan så gnistorna far överallt.

Så mitt råd är att inte köpa en såg som har samma konstruktion som Atika.

A
Men Metabo är ju ett bra märke, eller var förr iallafall, så den borde juv ar ahelt ok.

Angående julas, den dom har som är enfas och billig (1500kr) är också helt värdelös, när jag satt hiop den och skulle provsåga så blev biten väldigt skev, det skevad på över 1cm på en 50cm bit. Efter lite klurande så drog jag i klingan och den gick ju att röra rätt så mycket, kollade mer och det är hela motorn som rör sig.

Då är det infästningen för motorn som är så glapp, hålet i ett fästöra är mycket större än bulten och därmed glappar det, drog åt så hårt jag vågade och då blev det bättre iaf. Vågade inte dra för hårt heller då det var öra både på fästet i stativet och i motorn, inget mellanstycke. Får väl bygga om då det börjar glappa igen.

jag har julas 3fas klinga och är väldigt nöjd,men jag är ju bara en glad amatör!!!!

Förespråkar festool cs70 eller 50:an. Visst priset kan avskräcka dom flesta men då håller sågen livet ut med underbar precision, så kan man ju alltid hyra ut den till nån betrodd granne. Tro mig, efter ett par år så har ni tjänat in allt felkapat virke.
Äger en 70:a själv och har aldrig svurit över denna skapelse.

Jo, men om man skaffar såg för de pengarna som privatperson så får man nog betraktas som ganska muppig och ganska långt ned i det brömda träsket. Jag har en CS70;). Fantastisk skapelse. Härom dagen svor jag över att snitt kvaliteten inte blev vad den borde när jag kapade en ekbräda. Det blev mer urflisningar än vad jag hade tänkt mig. Det visade sig senare att jag hade glömt att Pantherklingan var monterad. SBS således.

P
hur grovt kan man kapa med denna cs70?

vad TS frågar efter är ju en såg som man kapar grov plank med, med tanke på vad han frågar om för såg.. vad jag sett så är cs70 en såg för finsnickeri!

Mikael_L
Jag har en enklare modell av Metabo, än den du länkar till.
Den funkar, men nätt och jämt.

1. Motorn (230V) är egentligen alldeles för klen för en 315 mm klinga.
2. Sidoanhållet är för vekt, så det viker sig utåt och sen börjar det givetvis att krångla under klyvningen. Att sen motorn är för klen gör att den då stannar.
Jag får rätt ofta sätta en träkloss bakom anhållet och spänna fast med en tving för att undvika detta.

Lyckligvis köpte jag sågen beggad för under 2'. Nypris är väl en 4-5' eller nåt sånt. Hade jag gett det så hade jag varit fly förbannad och lämnat igen skiten. Den modellen av Metabo är iaf inte prisvärd.

Kompisen köpte en exakt liknande denna:
http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=816
Fast 230 V och från Clas ohlson, och den är mycket bättre än min Metabo.
Köper jag en ny byggsåg så beställer jag troligen denna från duab-huset.

Vill du ha en precisionssåg ska du antagligen hellre kika på en Blå bosch, deWalt eller Makita. (Kan inte alla modelbeteckningarna i huvet, men du får säkert hjälp av de andra verktygsnördarna här :D)

Mikael_L skrev:
Jag har en enklare modell av Metabo, än den du länkar till.
Den funkar, men nätt och jämt.

1. Motorn (230V) är egentligen alldeles för klen för en 315 mm klinga.
2. Sidoanhållet är för vekt, så det viker sig utåt och sen börjar det givetvis att krångla under klyvningen. Att sen motorn är för klen gör att den då stannar.
Jag får rätt ofta sätta en träkloss bakom anhållet och spänna fast med en tving för att undvika detta.

Lyckligvis köpte jag sågen beggad för under 2'. Nypris är väl en 4-5' eller nåt sånt. Hade jag gett det så hade jag varit fly förbannad och lämnat igen skiten. Den modellen av Metabo är iaf inte prisvärd.

Kompisen köpte en exakt liknande denna:
[länk]
Fast 230 V och från Clas ohlson, och den är mycket bättre än min Metabo.
Köper jag en ny byggsåg så beställer jag troligen denna från duab-huset.

Vill du ha en precisionssåg ska du antagligen hellre kika på en Blå bosch, deWalt eller Makita. (Kan inte alla modelbeteckningarna i huvet, men du får säkert hjälp av de andra verktygsnördarna här :D)
5636 inlägg, och du nämnde inte Festool bland möjligheter? :-)

--- Mats ---

pleqtiz skrev:
hur grovt kan man kapa med denna cs70?

vad TS frågar efter är ju en såg som man kapar grov plank med, med tanke på vad han frågar om för såg.. vad jag sett så är cs70 en såg för finsnickeri!
Festool brukar ange modellbeteckning med skärdjup, dvs 70 mm i detta fall. Sen är klingvalet lite avgörande för vad den ska användas till.

Tack för kommentarer hittils, jag tar gärna emot så många tips jag får för jag vill ha en såg man blir nöjd med för de är inte helt gratis, o en sån här såg ska ju fungera som man vill en hel del år!

ptlf skrev:
Tack för kommentarer hittils, jag tar gärna emot så många tips jag får för jag vill ha en såg man blir nöjd med för de är inte helt gratis, o en sån här såg ska ju fungera som man vill en hel del år!
Jag jämförde Festool, Metabo och Bosch GTS innan jag köpte. Festool är tveklöst bättre precisionsmässigt, men dyrare, och klyvsmalare än Bosch. På samma sätt, Hammer är tveklöst bättre. Så det handlar till slut om hur mycket pengar du vill lägga och hur mycket plats du har.

Varje gång du flyttar dig ett "prissegment" kommer det in nya möjligheter i spel som är bättre än de som fanns i förra segementet. Ligger du i jämförbara pengar inom ett segment så är ofta blå Bosch mycket valuta för pengarna.

--- Mats ---

Mikael_L
Mats Bengtsson skrev:
5636 inlägg, och du nämnde inte Festool bland möjligheter? :-)

--- Mats ---
Nejdå, det finna bara ett Festoolverktyg som är motiverat, TS55, sänksågen... :p

Men för en månad sedan, innan jag köpte min tyckte jag väl annorlunda ... ;)
Och vad jag kommer tycka i framtiden .... tja ..:rolleyes:

Mikael_L skrev:
Nejdå, det finna bara ett Festoolverktyg som är motiverat, TS55, sänksågen... :p

Men för en månad sedan, innan jag köpte min tyckte jag väl annorlunda ... ;)
Och vad jag kommer tycka i framtiden .... tja ..:rolleyes:
Det vi talar om här är ju sågen, bara vänd upp och ner och med handtaget annorlunda monterat. :)

--- Mats ---

Sen finns ju DW744 som med sitt anhåll sparkar skiten ur allt. Och då menar jag verligen allt dvs inklusive de stora sågarna.
Det klyvanhållet är världens bästa men tyvärr så är inte motorn i samma klass :-( Enfas kolborstmotorer är ingen hit på bordssågar direkt.

/Kent

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.