Funderar på att köpa en detektor för elledningar, metall och träbalkar. Ska snart börja renovera ett hus från 1967 och antar att jag kommer att behöva en detektor emellanåt.

Jag funderar på att köpa en snikvariant; typ regeldetektor med art.nr 48207 hos Kjell & Company för 149kr (http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=48207&path=552500000,562000000). Är det bara skräp eller kommer den att funka?

Det finns ju självklart detektorer för >500kr, men klarar jag mig med en billigare så är det ju bra. Dela gärna med er av era erfarenheter.
 
Köpte motsvarande på Clas Ohlsson, funkar väl någorlunda men jag litar inte hundra på den. Brukar "korsdetektera" från flera håll för att komma rätt. Den piper vid reglarna men början och slut på regeln är lite diffust.

Det lilla jag använt den hittils så har den funkat, men skulle jag renovera ett hus så skulle jag nog satsa på lite bättre. För jag tror du får bättre saker om du lägger till lite pengar, men jag har ingen egen erfarenhet av proffsapparater.
 
Beckan skrev:
Funderar på att köpa en detektor för elledningar, metall och träbalkar. Ska snart börja renovera ett hus från 1967 och antar att jag kommer att behöva en detektor emellanåt.

Jag funderar på att köpa en snikvariant; typ regeldetektor med art.nr 48207 hos Kjell & Company för 149kr ([länk]). Är det bara skräp eller kommer den att funka?

Det finns ju självklart detektorer för >500kr, men klarar jag mig med en billigare så är det ju bra. Dela gärna med er av era erfarenheter.
Beror lika mycket på ditt hus som på din detektor. Är huset i gips och du letar stålreglar fungerar många. Är huset i lättbetong och du letar elledningar fungerar nästan ingen. Är taket i gips och reglarna i trä skall du ha en lite bättre.

Jag har ett par stycken. Ingen fungerar bra för alla kombinationer, men en är bra på träbalkar bakom gips och en hittar metall bakom puts och lite till. Så jag kan säga att du skall akta dig för de billiga om ine du har det enklaste fallet ovan. Kan dock inte rekommendera någon bra för din kombination ovan, då mitt största bekymmer är elledningar och rör i lättbetong, och där har jag inte själv hittat en bra lösning.

--- Mats ---
 
Kör med vanlig enkel regelsökning typ knacka på väggen. Att råka borra i ett elrör har jag hört skall vara runt 1 på 600 om man är lite oförsiktig.
På jobbet har vi en billig regelsökare som tar el och plåtreglar bakom dubbelgips.
 
raveper skrev:
Kör med vanlig enkel regelsökning typ knacka på väggen. Att råka borra i ett elrör har jag hört skall vara runt 1 på 600 om man är lite oförsiktig.
På jobbet har vi en billig regelsökare som tar el och plåtreglar bakom dubbelgips.
På mitt första uppdrag som egenföretagare borrade jag sönder en avloppsstam.SKITKUL!!!
trodde det var ett armeringsjärn eftersom den bara låg 50mm in i väggen.
Hemma i vår trappuppgång är jag ökänd som"han som borrade sönder hisskabeln"
Också denna låg typ 50mm djupt och fick hissen att stanna.Lyckligtvis utan att någon var i hissen.
Jag menar hur stor är chansen.Tydligen maximal otur men ändå,
 
ikeahantverkaren skrev:
Jag har också sökt länge efter någon bra regelsökare som går lite på djupet och kan ta både el och reglar avloppsrör och annat.Jag har inte funnit den än men det närmaste jag kommit är den här som kostar en slant.
[länk]
ser ju riktigt bra ut, men är tyvärr ganska så mycket över budget :(
 
ikeahantverkaren skrev:
På mitt första uppdrag som egenföretagare borrade jag sönder en avloppsstam.SKITKUL!!!
trodde det var ett armeringsjärn eftersom den bara låg 50mm in i väggen.
Hemma i vår trappuppgång är jag ökänd som"han som borrade sönder hisskabeln"
Också denna låg typ 50mm djupt och fick hissen att stanna.Lyckligtvis utan att någon var i hissen.
Jag menar hur stor är chansen.Tydligen maximal otur men ändå,
Man skulle kanske kunna ha med dig som regelsökare. Där du vill borra, borrar man absolut inte helt enkelt. :)
 
raveper skrev:
Man skulle kanske kunna ha med dig som regelsökare. Där du vill borra, borrar man absolut inte helt enkelt. :)
hahaha låter som en utmärkt ide tycker jag:)
 
Haha va tar du i timmmen ikeahantverkan:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.