9 228 läst ·
35 svar
9k läst
35 svar
Är det en bandsåg jag behöver?
För tryckimpat borde timmerjiggen vara perfekt. Jobbar du med sådant så trixar du dessutom jäkligt enkelt fram åttakantiga stolpar med samma jigg.
Lär inte krävas nån monstersåg för detta heller, en Husqvarna 55'a lär klara de snitten galant. Dock bör man slipa om kedjorna, istället för 45 grader så slipas de helst i cirka 10 grader. Dremellikande rekommenderas om man inte låter en firma med kedjeslip göra det.
/Kent
Lär inte krävas nån monstersåg för detta heller, en Husqvarna 55'a lär klara de snitten galant. Dock bör man slipa om kedjorna, istället för 45 grader så slipas de helst i cirka 10 grader. Dremellikande rekommenderas om man inte låter en firma med kedjeslip göra det.
/Kent
Hur förändras sågen (eller kanske kedja egentligen) när man ändrar från 45 till 10 grader?snickarboden skrev:För tryckimpat borde timmerjiggen vara perfekt. Jobbar du med sådant så trixar du dessutom jäkligt enkelt fram åttakantiga stolpar med samma jigg.
Lär inte krävas nån monstersåg för detta heller, en Husqvarna 55'a lär klara de snitten galant. Dock bör man slipa om kedjorna, istället för 45 grader så slipas de helst i cirka 10 grader. Dremellikande rekommenderas om man inte låter en firma med kedjeslip göra det.
/Kent
Jag tycker många gör en höna av en fjäder bordssågen går hur bra som helst såga från båda håll kanske i flera steg om motorn är klen. Med en klyvklinga kommer det att gå som en dans. Om man tycker det är svårt att få det rakt kan man vara två en som matar en som trycker virket mot annhållet eller använd fjäder mothåll (heter det så)
Går även med en handklinga.
Så då är problemet löst Muruc du behöver inte köpa en dyr bandsåg eller betala någon annan
Mvh Pär H
Går även med en handklinga.
Så då är problemet löst Muruc du behöver inte köpa en dyr bandsåg eller betala någon annan
Mvh Pär H
Har sågat och fräst i tryckimpregnerat. Inte bara giftet är ett problem, det reagerar inte bra på att bli varmt, ryker och klibbar på verktygen, så det gör det hela jobbigare.ikeahantverkaren skrev:
--- Mats ---
Med rätt verktyg är det inga problem.., t.ex med min byggsåg, så tar jag gröver virke än 95mm. Men att få ett bra resultat på en hobby bandsåg kan bli problem. Det går säkert, bara man tar det lugnt, å kan rigga upp virket bra..
Sen är det ju det där med tryckimpregnerat å bra kvalitet i virket, det brukar ju inte precis vara högsta kvalitet som används till det... Så kolla att det inte är vresved i virket, för då kommer det att bli "propellervirke" efter att blivit kluvet..
maagentis
Sen är det ju det där med tryckimpregnerat å bra kvalitet i virket, det brukar ju inte precis vara högsta kvalitet som används till det... Så kolla att det inte är vresved i virket, för då kommer det att bli "propellervirke" efter att blivit kluvet..
maagentis
Klicka här för att svara
