Verktyg & Maskiner
Snorunge: När petersk lade upp länken till Conrad i inlägg #8 på wolfcraft's borrstativ så kunde jag stå ut. När det några dagar senare kom ett mail från Conrad om att jag hade 20% på det jag handlade så insåg jag att loppet var kört.:p När jag fick hem borrstativet kunde jag konstatera att stativet var stabilt, men lite "rappligt" när man skulle tilta det. Man måste nämligen ställa de 2
Mr Handyman: Tycker att det fungerar bra att stoppa in en fem sex stycken säg, 10 & 95mm som man riktat och planat så att bara en kant är ohyvlad. Om de har viss längd kan man hålla ihop paketet i inmatningen med handen, släppa på ett behagligt avstånd, gå runt och trycka ihop det på samma sätt i utmatningen. Har man jämnat till dem i klyven behövs säkert mindre tryck. En annan variant är att
oskis 123: [citat] Jag la om plåttaket i somras och använde Biltemas luftnibbler. Hade exakt samma problem tills jag tröttnade och helt sonika slipade till "huset" så att det gick att ta sej förbi toppar och dalar. Man får inte glömma att olja där man nibblar heller.... Det funkade bra för mej.
Mr Handyman: På min C6BU2:a finns inget spår undertill, så den behöver nog en adapter. Sen om de har gjort om den sen jag köpte den förra våren vågar jag inte svara på.
Gilbert: [citat] Ta motornumret, det brukar stå instansat på fläktkåpan, och surfa in på http://www.briggsandstratton.com/maint_repair/manual_and_more/ så har du reservdelslistor där.
Realmuppen: Nu är problemet löst! Var givarna för överfyllningsskydd som var totalt igensmetade med smuts efter mina dammsugningar av diverase material..:) Rengjorde dem riktigt så gick den hade bara rengjort dem lite snabbt tidigare.
Gilbert: Amerikanerna hade väl katalysatorer låångt före europa på den tiden då förgasaren var det allmänrådande så det kan nog funka till det bättre även med förgasare. På gräsklipparsidan så har jag valt att köra på alkylatbensin. Det kanske låter svindyrt, men OKQ8 säljer på lösvikt på ett flertal ställen runt om i landet och då blir skillnaden idag 4.11kr/liter mot vanlig 95.
gifen: Det stämmer, det är den. fyller mina krav till spikning av diverse lister.
Fnularn: Vi kör blåa rör (svartstål) 6m längder med 3/4tum gänga och svarta rörkopplingar på jobbet.
xibeca: Det som funkar för mig är dubbelhäftande-tejp, inte den vita matttejpen, utan vävvarianten. Skrapa bort det gamla limmet med fönsterskrapa eller liknande, sätt dit tejpen, skär, sen på med nya listen och såga.
bruka: Vet någon om det går få tag i styrkort till bra pris för Husqvarna automower G1. Har reparerat det en gång men nu är själva kortet bränt. Nytt till bra pris eller beg?
verktygsgurun: Jag har två st DW 707 och en GCM8S och jag gillar GCM8S bättre pga en del detaljer. Boschen går lättare i sina lagringar. På 707án så måste man trycka in ett långt svart handtag för att kunna sänka sågen vilket kan vara lite trögt. På boschen petar man bara med tummen. Sen är det laser på boschen vilken iof inte kan användas med nån exakthet men har märkt att jag har nytta av
Nimajneb: ett sprutmålat inomhusfoder/luckfront/dörr som har polerats innan måste ju kunna få en yta som liknar en nypolerad bil......
nanowire: Min blir också varm, ganska omgående efter att man slagit på den. Det verkar dock inte bekymra sågen så det är väll bara att gilla läget...
Trilla: [citat] Men det är klart det finns ju folk som nästan bor i danmark.. Tänkte inte på det...
Hagenblad: ...Fick delar idag. Plattan och glidplåt kostar under 200 spänn, så det var ju ingen fara. Köpte två så jag kan studsa den direkt:-)
SCB: Jag var hos optikern och kollade på slipade skyddsglasögon härom veckan. De var faktiskt billigare än jag hade trott. 1200 inkl moms, klart överkomligt för att slippa att ha både glasögon och klumpiga skyddsglasögon över.
smilingcopycat: ja där får ju tillomed svärmor plats...he he priset var ju riktigt bra!
Fnularn: Jag har en dewalt enpetare med djupnos som jag trodde skulle komma till använning, men vettefan tycker skruvdragarn funkar bra när man sätter lite skivmaterial. Är det mycket åh speciellt uppåt så är det ju automatare man ska ha.;)
sonnyl48: Rättelse! Det skall vara en " 137 " Husqvarna som används inte en 136. / Sonny
Roar: Är det nån som vet nått om en kombisåg av märket Niko ? (Skall enl. uppgift ett Hitachi's märke) Hittade ett bra pris, 5600 , på Fresks och blev lite sugen på ett inköp. Har kollat på motsvarande DeWallt, men den är nästan dubbelt så dyr.
andreasge: 15 mm är den och centrumborret 4,5 mm. Precis som jag önskade, lite kraftiga pluggar...
lasselu: Äsch, jag behåller 6271:an och köper till en 451:a...får lite aktieutdelning nu i april som får gå till verktyg...tur att man inte fastnat i Festool-träsket (ännu)...;)
Daniel_N: [citat] Har ingen koll på storleken, men tänkte vädra idén om att om du ska bygga fler lådor till andra verktyg så kanske du skulle göra dem enligt samma mått (speciellt i höjdled) så kan du använda dem som stöd under reglar, skivor etc. Bygger du den lite kraftigare så kan den bli en smidig pall också. Sen kan det vara en bra idé att se till att göra plats för ett par extra
Daniel_N: På metall (klingor, bord etc) brukar jag köra med en trasa lacknafta eller thinner när jag är klar för dagen, brukar funka fint.
screamin-daemon: En Dremmel med poler rondell klarar ganska mycket. Nu tänker jag speciellt på el verktyg med plast hus. Dock kan plasten bli lite matt............
morty81: Ja maskinen finns lite varstans har jag sett. Funkar bra så länge man inte ska slå stolp eller bila mycket betonggolv. då får man hålla på:) Men annars för det normala badrummet, garaget osv så finkar den guld!