6 831 läst ·
23 svar
7k läst
23 svar
Makita maskiner från Toolkits , info om företag
Sida 1 av 2
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Hej
Företaget Toolkits säljer Makita maskiner till låga priser , men jag hittar ingen som helst info om företaget , det enda är ett mobilnummer från Blockets annonser.
Någon som har handlat därifrån ? Vågar man handla ?
http://www.blocket.se/vi/20688560.htm?ca=11_s
Mvh Henrik
Företaget Toolkits säljer Makita maskiner till låga priser , men jag hittar ingen som helst info om företaget , det enda är ett mobilnummer från Blockets annonser.
Någon som har handlat därifrån ? Vågar man handla ?
http://www.blocket.se/vi/20688560.htm?ca=11_s
Mvh Henrik
En par saker som jag reagerar på rätt omedelbart.
Företaget verkar syssla med sidoimport(är det så det heter?) Så frågan är ju om deras verksamhet ens är laglig? Kanske inte ditt problem som köpare men kan ju va värt att tänka på iaf.
"toolkits" verkar inte vara ett registrerat företag, kan inte hitta det på varken allabolag.se, ratsit.se eller nån annanstans.
Numret är visserligen ett registrerat telefonnummer dock går det till en privatperson och inte ett företag. Antar då att numret går till ägaren, dock har den personen inga aktiva företag, varken toolkits eller något annat.
Om du inte bryr dig om den (eventuellt) olagliga verksamheten så verkar ju priserna bra, men jag hade iaf inte handlat där, och definitivt inte mot någon form av förskottsbetalning.
Edit:
Kollade upp lite om min första punkt nu. Parallellimport heter det visst. Och så länge det sker inom EU så verkar det vara ok.
Företaget verkar syssla med sidoimport(är det så det heter?) Så frågan är ju om deras verksamhet ens är laglig? Kanske inte ditt problem som köpare men kan ju va värt att tänka på iaf.
"toolkits" verkar inte vara ett registrerat företag, kan inte hitta det på varken allabolag.se, ratsit.se eller nån annanstans.
Numret är visserligen ett registrerat telefonnummer dock går det till en privatperson och inte ett företag. Antar då att numret går till ägaren, dock har den personen inga aktiva företag, varken toolkits eller något annat.
Om du inte bryr dig om den (eventuellt) olagliga verksamheten så verkar ju priserna bra, men jag hade iaf inte handlat där, och definitivt inte mot någon form av förskottsbetalning.
Edit:
Kollade upp lite om min första punkt nu. Parallellimport heter det visst. Och så länge det sker inom EU så verkar det vara ok.
Redigerat:
Rent allmänt: Om man handlar på postorder är det tryggaste postförskott (går de i konkurs så är mina pengar fortfarande mina pengar). De som "gruppimporterar" brukar vilja ha betalning i förväg. Det är alltid riskabelt, antingen det är etablerade företag eller nya, om de går i konkurs.muruc skrev:En par saker som jag reagerar på rätt omedelbart.
Edit:
Men om du är beredd att ta risken är det ofta lönsamt, och det är inte olagligt att importera. Var dock försiktig med allt utanför EU för tull och moms kan bli hemskt mycket extra och vara "ospecificerat".
--- Mats ---
Redigerat:
Från http://www.eu-upplysningen.se:Mats Bengtsson skrev:
"Parallellimport är när en produkt köps på den öppna marknaden i ett land för att säljas i ett annat land där produkten redan säljs. Inom EU är parallellimport mellan EU-länder tillåtet men parallellimport från länder utanför EU kan stoppas av varumärkesinnehavaren."
Så jo, om de importerar från tex usa kan det vara olagligt. Men som sagt, det är ju företagets problem, inte köparens.
Och tull/moms är ju också företagets problem.
Joda han driver företag, dock enskild firma, han har F-skatt reggad.muruc skrev:En par saker som jag reagerar på rätt omedelbart.
Edit:
från Allabolag.se. Han har dock inte registrerat något namn hos bolagsverket.
5 min grävande.
SXXXXXX, LXXXX JXXXX
Org.nummer: XXXXX-XXXX Bolagsform: Fysiska personer
Registreringsår: 2008
F-Skatt: Registrerad
Telefon: XX-XXXXXX
ADRESS
XXXXXXXXXX
XXXXXXX Norsborg
Stockholms län
Status: Bolaget är aktivt
Registreringsdatum: 2008-09-25
F-Skatt status: Registrerad för F-skatt
Startdatum för F-Skatt: 2008-09-25
Momsstatus: Registrerad i Momsregistret
Startdatum för moms: 2008-09-25
BRANSCH
Partihandel
Järnhandelsvaror, Partihandel
SVENSK NÄRINGSGRENSINDELNING - SNI
46741 - Partihandel med järnhandelsvaror
Ah, sökte ju bara på företagsnamnet, och fick inte upp någon träff på det. Därför jag inte kunde hitta något företag registrerat på honom heller.frohike skrev:
Men så sant, kan ju faktiskt driva enskild firma utan att registrera sig hos bolagsverket.
På hans lilla info sida kan man läsa om att hämta på plats. (om man nu har nära till Stockholm.)
Nyreggad,,,,Jivaro skrev:Jag har handlat från Toolkits och det fungerade hur bra som helst. Kunde avhämta maskinerna så sparade lite på frakten. Fördelen ,tycker jag, med att inte handla själv från England (eller övriga Europa...) är att Toolkits tar hand om garantierna (Frakt till och från England är nog inte så kul).
Parallellimport är ju lagligt så länge han betalar moms och skatt och det verkar han ju göra.
Jag fick dessutom mitt mot faktura fast jag hämtade och fast det stod ej faktura i annonsen. Kanske han har ändrat nu...
Jag kommer nog handla igen. Behöver en skruvautomat till verandan![]()
hrm
Är det Mr ToolKit himself som hälsar här månne`?
Innan jag bedömmer detta skulle jag vilja veta om vi har stor anledning att tro, eller om vi är helt säkra på, om användaren var mr toolikt själv?mattiasp skrev:
--- Mats ---
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Stilen, om än något ödmjukare, känns väl ändå igen från tidigare smygreklamare. Sen har man som användare här angett en adress och namn vilket måste vara en bra utgångspunkt för moderators undersökningar, även om man säkert kan fejka där också.
Brukar vara så som misstänks.. Vet man själv sedan tidigare på forums man själv har drivigt. När div näringsidkare kommer på tal poppar det alltid upp någon ny med enbart positiv reklam om det som nästan alla talar negativt eller är tveksamma till.