Verktyg & Maskiner
Alko: Mycket fina räcken man kunde få till med trappräcke-fräsen enl länken... Men där skulle nog tom jag ha svårt att motivera köp :rolleyes: /A
Annananna: Tack för era svar. Låter onekligen roligare att svetsa än att diska! När det börjar bli dags ska jag läsa in mig mer på era svar och då återkommer jag kanske med fler frågor... Hej, så länge!
pleqtiz: fick svar ifrån B&d Hej. Våra garantier gäller inom EU och inom länderna i det Europeiska frihandelsavtalet. Du reklamerar enklast till någon av våra auktoriserade serviceverkstäder. Dessa finner du under service på www.blackdecker.se Mvh då e de bara att lämna in :D
5.2 racing: Jag gillar Wibes bockar bättre. Har flera olika storlekar. Kan hålla med om att ergonomin när man skall bära den suger. Lånade en kompis Scando och visst, hundra ggr bättre än budgetmodellerna. Tror det handlar om tycke och smak. Man får nog vad man betalar för.
Pongu: Det halvcirkelformade ska inte användas i järnhaltiga material, men med det smala ska det gå bra att kapa spikar osv.
LSN: Jag skulle rekommendera 80 och 180. Eftersom jag har Bosch 150 Turbo och därmed 6 hålat har jag kört Mirka. Mirka har numera kombinerade 8 och 6 håls papper. Själv gillar jag Abranet, speciellt 180 och finare.
tjena: klippte gräs idag..första gången för i år.. med min gamla moter klippare hmm så tråkigt.. få nog bli en automower....är nog några tusenlappar att tjäna på att köpa till hösten förstås
bobmij: Viking har elklippare med driving http://www.stihl.se/isapi/default.asp?contenturl=/katalog/uebersichtproduktgruppen/700/Gr%C3%A4sklippare.html1
mattiasp: Nej, jag blev less på alltihopa och ställde ned möget i källaren. Jag har ju hårdmetallskär till hyveln också. Det är nog dags att skärpa dem om några år när de har blivit slöa. Jag får återkomma om detta ;)
snickarboden: Pernitta>Solbergan är användbar. Småkul att man direkt ser vilken maskin det är, kan möjligen bero på att vi har samma svarvar. /Kent
Yrrol: Sant, de klipper rätt fint ifall de bara klipper. Jag blir dock nyfiken vad mulchersystem är för något? Sökte lite hastigt och det var något som gjorde att de inte lämna spår, vilket lät passande för denna trollar bort det klippta gräset. Fast vad är det för detalj, gissar på att det är bladen man får byta mot något mer standard?
A-Man_08: Du glömde väl inte att spruta in silikon innan du satt i plugg å skruv? Jag gjorde det första gången.
galento: [citat] Ja dessa kina grejer är kanske ingen höjdare,har några bekanta som köpt såna och det har varit en del krångel.En kille tröttnade när motorn pajade efter ett par veckor och en del försäljare verkar ha "kontoret på fickan".Han fick den fixad till slut och ville byta in den mot en Polaris men ingen vill ha den fast den "ser ut som ny". Bättre att satsa på kvalitets
mattiasp: Det lär gå att konvertera så att man kan använda kolsyrepatroner med regulator. Det är bara lämpligt för mindre dyckertpistoler. Större pistoler, tex pappspikare, behöver för mycket stora, transienta gasuttag för att regulatorn skall hinna med. Dessutom får du byta patron ofta. Själv har jag lekt med tanken att använda en spiralslang för att slippa att slangen "drar" i pistolen
bygga_bo: [citat] Och på en jobbintervju kallas det målmedvetenhet... ;)
magentis: [citat] Duktig pojke ;) Ja klingan lär nog hålla för tokhöga varv, där finns säkert en rejäl inbyggd säkerhetsmarginal att ta av.., men förmodligen inte resten av grejorna om det vill sig illa, inkl "mjukvaran" som håller i maskinen :D magentis.
bygga_bo: [citat] Innan ni springer iväg för köpa Festoolgrön färg att lackera bilen med så bör ni läsa tråden som Snorunge skapade i färgforumet. För att sammanfatta så kan man säga att Festool inte tillämpar systemtänket när det gäller färger...
Marcus J: [citat] Har inte så mycket att komma med när det gäller jämförelser. Har ett enklare Hultafors klass 2 som oxå är bra, men inte lika smidigt. Klass 1-bandet är bredare, mjukare, stadigare, har bättre precision (enligt Hultafors själva) och har snabbfästet som är kanon.
alfamats: De billigaste knackarna ligger runt 310 nm och runt omkring.Svedol brukar ha drive på sin dyraste 1/2tummare.Jag köpte min för 1000:- för 1 år sedan.Nu hade dom den för 1000+moms har jag för mig.Den är riktigt prisvärd.Jag har cp,inersollrand och andra dyrare saker på jobbet.Och Svedoolmaskinen känns otroligt bra och stark för det priset.Men det är lite skillnad på några hundringar
trollkungen: Var inne på Harald idag 28 april - spikpistolen kostade då 499 SEK enligt hyllkanten så jag köpte en till lillebror med :-D Enligt svenska hemsidan kostar den dock fortsatt öven tusenlappen men om ni kollar på danska hemsidan (länk tidigare i denna tråd) så är det kampanj i Danmark...det kanske är läge att ringa sin butik och fråga?
Hasse.A: Har en stiga villa president -01! Tänkte byta batteri men hittar inga uppgifter på mitt nuvarande batteri om hur många ampere det ska vara! Är det någon som vet vad det ska vara för batteri till en stiga villa? Mvh
phl: Både blåa Bosch och Festool kräver ju att man registrerar in maskinen med individnummer för att få 3-årsgarantin. Med andra ord går det nog att trolla fram nuffrorna om det skulle krävas. Blir prylarna stulna är det ju bara att ange dessa serienuffror vid polisanmälan.
Micke184: [citat] Nja det är nog inte sant faktiskt.... Hos vissa hantverkare är detta ett etablerat sätt att "tvätta pengar"/sin bokföring. Ett jobb utförs och betalningen sker i maskiner som plockas ut på det betalande företaget. Hantverkaren i fråga säljer det "billigt" på typ blocket och får snabbt reda pengar - han är inte så värst intresserad av den "optimala" affären. Skulle inte
joflopp: Kan rekomendera den här boken för alla som fritidshugger. ISBN 91-88462-69-2 [bild]
ParkaKungen: Jag såg lithiumvarianten på eko-hallen idag. 3295kr tror jag att de tog för den. Skall kolla upp fakta på nätet om den. Räckvidd, laddningstid etc.
verktygsgurun: [Nu ska jag bara rota fram ett billigt stativ ;)[/QUOTE] Bygg ett eget av en snabbtving och byggvinkel. Bra att kunna klämma fast lasern i en dörrkarm eller någon möbel. Eller köp en stötta liknande den här och bygg vidare på den. http://www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=83963
bengtn: Man vrider på den orangea ratten som skymtar i den högra bilden ovan så skruvas stöden ner och lyfter maskinen från hjulen. Hjulen är monterade med en M12 bult i de existerande 10mm hålen på maskinen. Det tog en halvtimma att få dem på plats. Jag var tvungen att hissa upp hyvlen med domkraften och borra upp hålen till 12mm. Ganska enkelt tack vare vinkelchucken till skruvdragaren. /B