bengtn
bengtn: Man vrider på den orangea ratten som skymtar i den högra bilden ovan så skruvas stöden ner och lyfter maskinen från hjulen. Hjulen är monterade med en M12 bult i de existerande 10mm hålen på maskinen. Det tog en halvtimma att få dem på plats. Jag var tvungen att hissa upp hyvlen med domkraften och borra upp hålen till 12mm. Ganska enkelt tack vare vinkelchucken till skruvdragaren. /B
11 svar · 4,6k läst
·
Nimajneb
Nimajneb: Härlig dag i solen med den helginhyrda lilla minigrävarn. 50m häckdikning, 2 stenkistor, dammutgrävning samt en djup planteringsbädd vart vad jag orkade med idag. Fortsättning följer i morgon....
52 svar · 5,7k läst
·
M
magentis: [citat] Jag skulle åxå gå på det jag upplevde som "tyst". Helt enkelt för att vi människor upplever störande ljud så olika. Det som för en person är riktigt behagligt, kan vara pest å pina för en annan. Så lyssna på den maskin man vill köpa, är nog det bästa råd som går att ge.., Å glöm inte att belasta damsugaren ordentligt, stryp luten till en del vid munstycket å
9 svar · 5,2k läst
Snailman
Snailman: Premiärsågade nyss med min gcm 8s, och lasern pekade iallafall totalt åt skogen kunde jag konstatera,
13 svar · 3,4k läst
H
HaendigeHerrn: Plywoodlåda med ljudisolering från kontorstak (som du har på lager) borde duga.När det gäller ljudproblem så är det oftast enklast att prova sig fram med exprimentella lösningar. Räcker det inte med ett lager ljudisolering, prova med att dubbla. Samma sak när det gäller luft in till motorn. Börja med en enkel labyrint. Blir motorn varm så öka öppningen. Det finns oftast en
7 svar · 1,4k läst
M
Mats Bengtsson: [citat] Jepp, den blir ett måste om man redan har dominon. Observera också att de löst distansen genom att göra fräsen 10 mm kortare, så du får djupen 2,5,10,15 och 18 att jobba med). Sätter dominon i spel i material från 8 mm och uppåt. Har innan sågat av 5*30 till kortare längder, men nu kommer alltså lösningen på att på ett bekvämt sätt göra hålen med, plus att det besparar
3 svar · 904 läst
it-snubben
it-snubben: Sundsvall stängde de för ett par månader sedan. Jag var först dit när det var 30% rabatt och köpte klinker. Visst går det att göra klipp. Men se upp, det är lätt att bli "lurad" av rabatten. Ingen ändring på prislappar i butiken utan de gamla extrapris-lapparna sitter kvar på varan. Rabatten dras sedan på ordinarie pris vilket innebar dyrare vid kassan än vad de tog innan
9 svar · 2,8k läst
M
Micke184: Så innan denna tråd helt byter ämne och blir ett pappersbytarmecka så tänkte jag bara passa på att tacka Springare, pär h samt WoberT för tipsen om Sandbergs Järn, bromma järn samt hyrfirmor. Så med d3tta sagt så - take it away boys!:)
26 svar · 3,9k läst
I
Wand: Fick ju en sån rabattkupong med tidningen från Villaägarna för ett litet tag sen...
5 svar · 2,9k läst
E
El Gringo: Lovar, inga såna dumheter! :) Ska försöka få tag på lite skydd o dyl. nu, och se om julas sats kan passa, så blir det provfräsningar sen!
18 svar · 4,6k läst
joflopp
joflopp: Och helt plötsligt är det inte utan att man förstår att det är svårt att få tag i annat än standardverktyg i det här landet... ;)
10 svar · 1,5k läst
FredrikR
FredrikR: [citat] Du menar GCM va? :)
2 svar · 2,1k läst
Rund_skruvad
Rund_skruvad: [citat] Japp! :D
15 svar · 10,2k läst
·
Rund_skruvad
15 svar · 10,2k läst
·
Mr Handyman
Mr Handyman: Läste i en engelsk tidning för drygt ett år sen i ett stort test av cirkelsågar, och där hade de med en jättevariant av Mafells sänksåg på 2200W, en sån skulle vara roligt att äga...
6 svar · 6,7k läst
H
holmertz: Batterigrejor är väl köp slit och släng. En del sådana yrkesmaskiner har fortfarande NiCad batterier och de batterierna är snart totalförbjudna. Riktiga maskiner däremot kan nog hålla länge. En Mema håller utan vidare 50 år och behöver man byta lager är det vanliga standard SKF. Frågan är om några riktiga maskiner som tillverkas idag är tänkta att hålla längre än 20 år men
2 svar · 2,3k läst
F
froven: ]Den säljs på Krauta för 4495 inkl GTA2600. Sidan 15 här http://www.k-rauta.se/Files/V14_Tidnining.pdf[/URL //P
86 svar · 44,0k läst
·
Daniel_N
Daniel_N: [citat] Dels tror jag inte att det är någon som faktiskt betalar de priserna, dels så är servicen gentemot privatpersoner enligt mina erfarenheter (jag har iofs bara köpt reservdelar) mycket dålig.
8 svar · 10,6k läst
bygga_bo
bygga_bo: En video säger mer än tusen bilder eller vad det nu heter... du kan nog även lära dig ett och annat om grunderna genom att kolla på dessa podcasts: http://thewoodwhisperer.com/episode-13-bandsaw-setuptuneup/ http://www.woodworkingonline.com/2007/06/08/podcast-22-buying-getting-the-most-out-of-your-band-saw/
9 svar · 10,4k läst
E
Egon84: Det finns bra enfas mig/mag-svetsar också, så avfärda dom inte bara för att dom är enfas. Men satsa kanske inte på de billigaste modellerna. Race har jag hört bra om men har inga erfarenheter av, ESABs mindre modeller funkar också fint. Detta är dock i tunnt gods, max 3 mm kanske, så det låter kanske inte som det du är ute efter. Telwin är väl ett bra lågprismärke, har själv en
7 svar · 7,6k läst
M
Mastema: Tjena! Köpte för en dryg vecka sen en PLD 12X o har kört med den varje dag o jag måste säga att jag e j*vligt nöjd med den!!!! 5 av 5 får den av mig iaf!!!
23 svar · 9,7k läst
·
B
borstarmicke: 158,1+31(frakt) ger i dagsläget ca 2424:-. Trevligt paket helt klart!
4 svar · 2,0k läst
Krillew
Krillew: [citat] Jo faktiskt det är så jag gör... :) Jag har ett rengöringsmedel för stålen som även "konserverar" Men sätter man stålen i en träbit så blir det så sunkig med all olja.. Så en av anledningarna är att jag ej vill ha trä är just oljan.. Det optimala skulle vara att ha en hållare som är som en stjärna så den ej håller stålet runt hela axeln, utan punktvis..
22 svar · 3,8k läst
·
phl
phl: Alltså, själv har jag en 3-fas 4hk med 100l tank som jag är otroligt nöjd med. Nu är det vad svärfar ska ha. Får nog bli någon med 25l tank. Den FredrikR länkar till är nog helt OK. Det som stör mig är att den är encylindig -- DUAB:s var ju tvåcylindrig. Dessutom verkar den inte finnas i lager hos Jula... suck, ska hela världen ha kompressorer nu när jag ska köpa en!?
6 svar · 6,8k läst
Nimajneb
Nimajneb: ..men det viktkigaste är väl att är man bara medveten och anpassar: - dubbelfattning - lagom tryck i dammsugarn (även utomhus) - lagom hastighet - även slipplatteval hos rotexen så är dessa maskiner (inkl makita 6040) som ett helt annat verktyg jämfört med "vanliga" excenterslipar. Huj vad dom avverkar.
7 svar · 3,3k läst
L
legul: Svar från Festool: Formuleringen är lite hård! Polerplattan bygger mindre vilket gör risken för vobbling minimeras. Polerplattans diameter är145 mm. Vilket gör att det det är mindre risl att skada arbetsstycket då lammull/polersvamp har diametern 150. Formuleringen borde vara BÖR istället för ska.
6 svar · 2,3k läst
Robert_Maria
Robert_Maria: Varför inte en cylinderklippare med förbränningsmotor från AL-KO Ginge? En sådan har jag.
2 svar · 5,1k läst
T
torparnorpan: Snöslunga nu?? Ja varför inte..de är billiga nu :-) Finnes: 30-40m uppfart från vägen. Plan parkeringsyta för ca 5-6 bilar framför garaget. Samt en gång till tvättstugan och gäststugan på totalt 25 meter. Plats: Norrland ( Örnsköldsvik) Snömängd: En hel del :-) I år var det uppe på dryga metern i snömängd i alla fall i början på februari. Budget: Så lite som möjligt= beggat
0 svar · 1,4k läst
P-plats
P-plats: Norton har det du efterfrågar, säljs av flertalet järnhandlare, tex dom som är återförsäljare för Luna. Ett exempel är Norton. art. 66252829945 Industrial Line Metal-Inox 100 x 1,6 x 16,0 mm. Kolla på http://www.norton.se
1 svar · 2,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.