20 211 läst ·
18 svar
20k läst
18 svar
Elhydraulisk Vedklyv
Helt korrekt...det är farliga grejer och visst är det säkert bra med dubbelhandtag men är man van med enhands så...
Med rätt arbetsmetoder så kan man dock undvika mycket tråkigheter.
En del tycker jag är lite omständig i mitt hanterande men personligen tror jag mitt sätt att arbeta är skapligt bra:
Kapar upp all långved till kubb med motorsåg. Ser till att hålla undan kubbarna ganska omgående under sågningen så man inte springer i högen med kubb och druttar omkring med sågen i full fart. Givetvis med bra huggarutrustning.
Placerar klyven stabilt och i bra läge. Har kubbarna travade bakom ryggen och behöver alltså bara vända mig om och ta nästa kubbe vilket gör att arbetsmomentet blir likadant och med det följer klyvrutinen. Veden ut på transportband iväg till vedstacken
Tiden det har tagit att stapla kubbarna på det sättet tjänar jag in mot att i klyvläget springa runt och hämta kubb.
Med jämna mellanrum tar jag hand om spillskräpet runt klyven för att slippa snubbla och lägger det i kartong så blir det bra tändved.
Vill inte ha med någon annan person som stör och distraherar. Sällskapet får jag i mina Peltorlurar och P4.
Med det arbetssättet så har jag aldrig varit i närheten av att skada mig på klyven. Att jag sen skadat mig på allehanda andra maskiner talar vi tyst om.
Såg en granne en gång som gjorde mig mörkrädd. Sprang omkring på vedtraven med motorsågen i högsta hugg och sågade kubb där han tyckte det passade, noll metodik. Iförd shorts, t-shirt och något som liknade Foppatofflor på fötterna.
Lät motorsågen stå och gå medans han med sin gamla skruvklyv klöv veden. Allt huller om buller ur arbetssynpunkt.
En sån borde nog elda olja eller köpa el...Eller ha tvåhandsfattning...
Med rätt arbetsmetoder så kan man dock undvika mycket tråkigheter.
En del tycker jag är lite omständig i mitt hanterande men personligen tror jag mitt sätt att arbeta är skapligt bra:
Kapar upp all långved till kubb med motorsåg. Ser till att hålla undan kubbarna ganska omgående under sågningen så man inte springer i högen med kubb och druttar omkring med sågen i full fart. Givetvis med bra huggarutrustning.
Placerar klyven stabilt och i bra läge. Har kubbarna travade bakom ryggen och behöver alltså bara vända mig om och ta nästa kubbe vilket gör att arbetsmomentet blir likadant och med det följer klyvrutinen. Veden ut på transportband iväg till vedstacken
Tiden det har tagit att stapla kubbarna på det sättet tjänar jag in mot att i klyvläget springa runt och hämta kubb.
Med jämna mellanrum tar jag hand om spillskräpet runt klyven för att slippa snubbla och lägger det i kartong så blir det bra tändved.
Vill inte ha med någon annan person som stör och distraherar. Sällskapet får jag i mina Peltorlurar och P4.
Med det arbetssättet så har jag aldrig varit i närheten av att skada mig på klyven. Att jag sen skadat mig på allehanda andra maskiner talar vi tyst om.
Såg en granne en gång som gjorde mig mörkrädd. Sprang omkring på vedtraven med motorsågen i högsta hugg och sågade kubb där han tyckte det passade, noll metodik. Iförd shorts, t-shirt och något som liknade Foppatofflor på fötterna.
Lät motorsågen stå och gå medans han med sin gamla skruvklyv klöv veden. Allt huller om buller ur arbetssynpunkt.
En sån borde nog elda olja eller köpa el...Eller ha tvåhandsfattning...
Vad var det som var värdelöst, pellefanten eller det vertikala sättet att arbeta?Cheesus skrev:Jag har provat en sådan där vertikalhistoria...Hyrde en för flera år sen. Hette "Pellefant" !!!!...Eller nå´t i den stilen. Hyrde den på lokala järnhandlen som skröt om hur bra den var. Efter 10 kubbar åkta jag tillbaka med skiten.
Pellefant...hur kan man kalla någon "seriös" maskin för det?
Satsa på en redig maskin. Skippa krogen några veckor och spar överskottet till vedklyven.
Inte för att jag vet om du ränner på krogen men...
OT:
Och nej, det var många år sedan jag var på krogen. Pengar finns att tillgå, men alla investeringar ska ju vägas mot varandra och motivera och försvara sig själv. Vad man än köper finns det ju alltid ett dyrare (och enligt vissas logik därmed bättre) alternativ. Skulle man alltid välja det "bästa" oavsett om det gäller parmesanost, promenadskor, bilar osv så skulle livet bli rätt jobbigt om man inte är miljardär. Nej i varje enskilt fall gäller det att hitta rätt pris/prestande för ens eget behov.
Sen är det ju givetvis så att 5000 bortkastade kronor är dyrare än 10000 välinvesterade.
/T
Pellefanten sög fett....har sen inte provat någon annan vertikalklyv så jag ska väl inte vara tok-kategorisk!
Du har fel om det där med ost...ju dyrare ju bättre...se mitt nick!
Ost är mitt jobb ju...så lägg hur mycket pengar på dyra ostar som helst så köper jag vedprocessor, festools hela sortiment och allt annat kul som finns.
Till er andra så duger gott Best Tools....
Bjud frugan på ost istället...
Du har fel om det där med ost...ju dyrare ju bättre...se mitt nick!
Ost är mitt jobb ju...så lägg hur mycket pengar på dyra ostar som helst så köper jag vedprocessor, festools hela sortiment och allt annat kul som finns.
Till er andra så duger gott Best Tools....
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Jaså, Kellfri är inte att rekommendera. Kollade på en igår, en 777:a. Såg gedigen ut tycker jag, och gick ganska fort. 8k skulle han ha för den, med stödhjul.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden