Tänkte plocka ner aluminiumplåtfasad. Plåten sitter med ngn slags spik/nitar i reglar bakom. Spikarna sitter lite illa till. Se bild.
"Rännorna" är ca 20mm breda och lika djupa. Har ni något tips på verktyg/metod att använda för att dra ut spiken?

• P1020975.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kamy skrev:
Tänkte plocka ner aluminiumplåtfasad. Plåten sitter med ngn slags spik/nitar i reglar bakom. Spikarna sitter lite illa till. Se bild.
"Rännorna" är ca 20mm breda och lika djupa. Har ni något tips på verktyg/metod att använda för att dra ut spiken?
utan att någonsin har jobbat med sådan plåt så hade jag nog väldigt försiktigt sågat/borrat (dremel kanske inte når in, annars vinkelslip eller skruvdragare för borrningen...ett körnslag först och krysslipade borr kan nog vara på sin plats) av huvudena på den yttersta plåten (i ena änden av väggen), plockat av denna, och sedan tagit plåt för plåt med hjälp av en kofot med bred "bräckyta". Alltså stuckit in änden (ej den med klon) under plåten och lyft plåt+spik försiktigt. Kanske måste du lyfta lite på alla spikar innan du kan dra loss den helt för att undvika att plåten "knäcks".

Kanske kan en spikutdragare med någon sorts skydd (plåtbit tex) mellan spikutdragaren och plåten vara en ide för att få av den första plåten.

Men som sagt, jag har ingen erfarenhet av detta i verkligheten, och någon som jobbar med det har förmodligen någon smidigare och snabbare strategi. Fast detta är hur jag till en början hade försökt att angripa problemet.

Borra bort skallarna är det enda sätt jag kommer på nu utan att buckla eller repa plåten. Rev ner liknande plåt från mitt balkongräck och konstaterade att den är både lättbucklad och lättrepad.

kamy > ska du behålla plåten till något efter du plockat ner den?
annars koben och tigersåg är det ända rätta...

På min plåtfasad så använde jag en vinkelslip till detta.Jag hade en gummitätning mellan spikhuvud och plåten så det fanns lite spelrum.Använde 1mm kapskiva.Men jäklar var spikarna satt.Jag provade koben och spikutdragare först men skallarna blev deformerade istället ,vissa smällde av .Men helt utan förvarning så man höll på att ramla av stegen. / Mats

Om du lyckas få ut spiken/niten nån millimeter utan att buckla till plåten kan du "slå" ut dom med en svetstång sammankopplad med en glidhammare. Lycka till

Galenas skrev:
Om du lyckas få ut spiken/niten nån millimeter utan att buckla till plåten kan du "slå" ut dom med en svetstång sammankopplad med en glidhammare. Lycka till
vilket en spiktudragare i princip är:)

välkommen till byggahus förresten!

Spikskallarna ser små ut...skulle man inte kunna använda en stans av något slag att sätta över spikskallen och slå en stans i plåten ? Så att man liksom skär av plåten runt spikskallen. När man sen skall montera plåten igen får man använda en lite större skruv.

Nu kom jag på va det hette !! Hålpipa.....

Tag en tigersåg med ett långt metallblad och såga av spikarna bakom panelen. Det går på någon sekund per spik.

Börja från ena sidan och kapa de första spikarna. Be en medhjälpare böja ut panelen en smula så du når nästa vertikala rad med spikar osv.

Lite försiktighet krävs givetvis så att man inte sågar igenom panelen, men med ett tunnt blad borde det inte vara några problem.

Redigerat:
Ursäkta mig! Såg nu att spikarna sitter i dalen på plåten.Då blir det lite svårt med min metod:-) Slipa av skallarna är ett annat alt. / Mats

alfamats skrev:
På min plåtfasad så använde jag en vinkelslip till detta.Jag hade en gummitätning mellan spikhuvud och plåten så det fanns lite spelrum.Använde 1mm kapskiva.Men jäklar var spikarna satt.Jag provade koben och spikutdragare först men skallarna blev deformerade istället ,vissa smällde av .Men helt utan förvarning så man höll på att ramla av stegen. / Mats

alfamats skrev:
Ursäkta mig! Såg nu att spikarna sitter i dalen på plåten.Då blir det lite svårt med min metod:-) Slipa av skallarna är ett annat alt. / Mats
Vinkelslip borde kunna fungera fint ändå. Kör med kanten på skivan rakt på spikskallen, istället för att slipa med undersidan av skivan. Ser alltså ut ungefär som om man skulle lägga ett lodrätt snitt med vinkelslipen. Försiktigthet krävs givetvis för att inte skära hål i plåten.

• Gilla
eKil
  • Laddar…
Fredrik.engdahl skrev:
kamy > ska du behålla plåten till något efter du plockat ner den?
annars koben och tigersåg är det ända rätta...
En högst adekvat fråga...jag uppfattade det som så att TS ville ha ner plåten hel, ska den bara ner fvb till skroten är ju ett bra koben det enklaste.

Fattade oxå som att den skulle ner hel.....om inte så är fallet e det ju bara o riva.

Kanske en najtång modell 58 10 225 på www.knipex.com vore något?
10mm brett huvud.
Har du bara lite spelrum mellan plåt och spik så...

//erik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.