Detta är så mycket Heureka för mig att jag kände jag måste posta det. Det blir lite reklam, så jag får börja med att säga att jag inte jobbar för Festool, tidvis avskyr dem för deras prissättning...

Jag har en bordssåg som sågar fantastiskt bra, och där jag på små bitar också kan få till rätvinkliga sågningar som är både lätta att göra och perfekta i vinkel. Men problemet har alltid varit att så snart jag skall göra det på större saker blir det svårt (mäta med vinkelhake, lägga Festool sågbräda längs linjen eller haken, och hela tiden tvivla på att gummiranden är helt rätt att mäta mot, och att jag fått den rätt lagd.

Köpte dock Festools nya vinkelanslag och måste säga at det gav mig ett Heureka. Dels kan jag lätt använda dem för att kapa vinkelräta saker upp till deras längd (längdinställning upp till 65 cm, samma mått utan ändring genom att bara flytta till nästa bit, nästa bit, ...).

Men bättre än så, det har gett mig en förträfflig lång vinkelhake. Sätter man fast den ena av dessa vinkelanslag på Festool skenan så har man en vinkelhake. Vinkelhaken är 65 cm på korta sidan (vinkelanslagets längd), och en Festoolskena lång på andra sidan, och den styr sågen/fräsen längs vinkelhaken utan ytterligare steg. Bara lägg an och såga.

Vinkeln kontrolleras innan man börjar använda den med den mest exakta vinkelhake man kan ha, en Festool MFS, satt i sina yttersta hörn. Även det en vinkelhake med rejäla mått.

--- Mats ---

"Nya" vinkelanslaget, har dom bättrat på det där anslaget som alla tycker är så kasst? Vad är det för peng på det nya?

importensketsig skrev:
"Nya" vinkelanslaget, har dom bättrat på det där anslaget som alla tycker är så kasst? Vad är det för peng på det nya?
Det kan ju vara samma gamla dåliga och jag som bara inte sett det förr. Men jag är lyrisk över det antingen det är gammalt eller nytt (FS-PA heter det), 2000 SEK.

Vad är/var problemet som fanns/finns?

--- Mats ---

bygga_bo skrev:
Jag tycker att det låter som att Mats har skaffat sig FS-PA: [länk]

Har själv sneglat på denna lösning, men tycker att 650 mm är i snålaste laget...
Jepp, FS-PA skaffade jag. Jag har sedan tidigare MFS, som jag länge haft utan att utnyttja så mycket (perfekt till cirklar, lättanvänd till "ytor".

Håller med om att 650 mm är kort. Min tro är att det skall gå att använda kantanslaget på MFSen, och sedan förbinda MFS till FS-PA för att få en förlängare, men har ännu inte försökt. Dock kan man köpa MFSens "v-skruvar" löst, och de ger dig möjlighet att skruva fast saker i MFSen med vanliga 5 mm skruv, så det borde gå.

--- Mats ---

Mats Bengtsson skrev:
...Håller med om att 650 mm är kort. Min tro är att det skall gå att använda kantanslaget på MFSen, och sedan förbinda MFS till FS-PA för att få en förlängare, men har ännu inte försökt. Dock kan man köpa MFSens "v-skruvar" löst, och de ger dig möjlighet att skruva fast saker i MFSen med vanliga 5 mm skruv, så det borde gå.

--- Mats ---
Ja, det går kanske att skruva ihop något på egen hand. Jag köper ditt resonemang eftersom du redan har MFS, annars hade det blivit en dyr lösning på ett ganska enkelt problem. Skall bli intressant att höra vad du kommer fram till den dagen du har försökt. Hur hade du tänkt att lösa det med mätskalorna?

Det som förvånar mig är att Festool inte från första början har tagit fram en produkt som klarar mer än 650 mm. Det borde vara enkelt att konstruera en förlängare. Men det kanske kommer någon dag (ytterligare ett tillbehör att tjäna pengar på)? Jag har ännu inte haft FS-PA i mina egna händer... ser det ut som att det skulle vara möjligt att montera en eventuell förlängare på ett vettigt sätt?

Mats Bengtsson skrev:
...Vad är/var problemet som fanns/finns?

--- Mats ---
Jag tror att importensketsig syftar på FS-KS (vinkelanslag till skena). Det verkar vara ganska många som är missnöjda med det.

Detta var intressant. Satt i går och läst Jerry Works manual (han är betald av festool) för FS-PA, och tyvkte att den verkade trevligt, fast fick inte riktigt den där "festool-känslan" över hur smarta deras prylar verkar vara. Fast det är svårt när man varken har sett eller klämt på den i verkligheten.

Hur bra funkar det att såga tjocka respektive tunna material? Eller materialets tjocklek kanske inte spelar någon roll?

Mats - har du möjlighet hade det varit trevligt med lite bilder när du använder den, och gärna fler utlåtande efter att du har använt den mer.

här är jerry's manual: http://www.festoolusa.com/media/pdf/Parallel-Guide-Tutorial-by-Jerry-Work.pdf

Daniel_N skrev:
Detta var intressant. Satt i går och läst Jerry Works manual (han är betald av festool) för FS-PA, och tyvkte att den verkade trevligt, fast fick inte riktigt den där "festool-känslan" över hur smarta deras prylar verkar vara. Fast det är svårt när man varken har sett eller klämt på den i verkligheten.

Hur bra funkar det att såga tjocka respektive tunna material? Eller materialets tjocklek kanske inte spelar någon roll?

Mats - har du möjlighet hade det varit trevligt med lite bilder när du använder den, och gärna fler utlåtande efter att du har använt den mer.

här är jerry's manual: [länk]
Intressant, den visste jag inte fanns. Det som är smart som jag ser det, och som nämns i texten, är att detta är väldigt mycket en gigantisk "combination square". Det jag köpte var två stänger som höll en Festool skena och där stängerna var lite i kortaste laget, men det jag upptäckte jag fick var en Festoolskena ombyggd till vinkelhake, viket är eureka känslan. Lika stark som första gången du upptäcker att MFS egentligen är den mest exakta vinkelhake du ägt.

Materialets tjocklek spelar roll enligt mig (teoretiskt gör det det inte). Det som får mig att säga att det spelar roll är tjockleken på stängerna, och tanken att de skall vara på sidan av det du sågar. Om det du sågar är tunt, så kommer skenan att sväva i luften, med mindre du har något under. Jerrys exempel visar materialet klämt framför skivan, men där anser jag att bordssågen oftast är bättre (det blir klyvning av smala bitar). Mitt behov är kapning av längre bitar.

Såg att även Jerry råkat göra märken i Festoolskenan såg jag, helt klart ett problem.

Återkommer när jag provat lite mer (helgen är vigd för att skära klinkers, så det tar en vecka).

--- Mats ---

bygga_bo skrev:
Ja, det går kanske att skruva ihop något på egen hand. Jag köper ditt resonemang eftersom du redan har MFS, annars hade det blivit en dyr lösning på ett ganska enkelt problem. Skall bli intressant att höra vad du kommer fram till den dagen du har försökt. Hur hade du tänkt att lösa det med mätskalorna?

Det som förvånar mig är att Festool inte från första början har tagit fram en produkt som klarar mer än 650 mm. Det borde vara enkelt att konstruera en förlängare. Men det kanske kommer någon dag (ytterligare ett tillbehör att tjäna pengar på)? Jag har ännu inte haft FS-PA i mina egna händer... ser det ut som att det skulle vara möjligt att montera en eventuell förlängare på ett vettigt sätt?
Om man tittar på MFS skapade Festool ett "v-spår" för att göra förlängningar. Tittar man på den nya skenan är det ingen tvekan om att de skapat de spår som behövs för att kunna förlänga den hur ltt osm helst. Men mitt intresse är att förläga den med det jag redan har, inklusive mätskalor, inte med ytterligare en serie Festool förlängingar.

--- Mats ---

Så har jag trots allt sågat lite grand i kväll.

Först kollade jag vinkelnoggranheten, och den verkar repetitivt mycket bra. Får för mig att jag hamnar inom någon bråkdel av en millimeter fel jämfört mot en bra vinkelhake (MFS), mätt över 40 centimeter i sidled (skena) och 65 centimeter i längsled (FSPA). Detta varje gång jag flyttar FSPA på skenan.

Sedan provade jag att kapa vinkelrätt, genom att sätta sidan av FS-PA mot sidan av materialet, och flytta FSPA och skena tills jag hade sågnsittet där jag ville. Det blev på motsvarande sätt så vinkelrätt kapat att jag inte med fingern kan känna ett avståndsfel längs 40*65 cm. Observera att jag vill jobba med FSPA som vinkelhake, så FSPAn på andra sidan materialet är en bit bort. Mycket enkelt och snabbt att ställa in.

Sedan provade jag att kapa med distans inställd. På samma sätt gör jag detta genom att bara ställa distansen på ena sidans FSPA, och använda den som vinkelhake. Den andra sidans FSPAs längdinställning är längre bort så den inte påverkar. Detta gick också bra trots att jag använde "den andra" FSPAn än den jag la första snittet med när jag gjorde mitt första vinkelräta snitt utan lägd (men mot samma materialsida). Två kapade bitar i rad blev exakt lika långa på båda sidorna (dock kanske en tiondels millimeter för långa). Det var mycket lätt att ställa in, och eftersom jag bara använder en sida för distans och den sidan anger vinkelrätt, så är det snabbt och repeterbart.

Slutligen provade jag MFS som förlängare. Det är lite tråkigare, så till vida att Festool kommit ut med ännu en ny typ av aluminiumprofil, vars fästen inte passar i något jag har hemma (mer än skruvhuvuden). Det är därmed svårt att själv göra en fast förlängare. Dock, som synes på sista bilden, det går bra ändå. MFSen kan läggas längs materialkanten, och avståndet ställas in på MFSen. slutlängden blir 650mm plus 55 mm (FSPAs längd utanför skalan) plus vad som ställs in på MFSen. Genom att hålla MFS mot materialkant och FSPA mot sidans kant (vinkelhaken igen) samt mot MFSen får man längden. I och med att jag bara styr längden med ena sidan går detta faktiskt riktigt bra, det är bara en plats sakerna möts, och gör man det "på riktigt" spänner man rimligen fast MFSen i bordet. Håller man MFSen exakt vad den anger. På vänster sida får man ta längden på MFSen minus vad man ställer in som den längd som MFSen utökar med.

Smala material: Går inte alls, man måste lägga material på något som ihop med materialet bygger minst 17 mm. Dock, då jag bara använder ena sidan av FSPA är även detta rätt lätt (man måste inte ha rätt bredd, snarare "tillräcklig bredd".

Fortfarande mycket nöjd.

--- Mats ---

• FestoolFSPASquare.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • AlignOnesideSquare.jpg
    Skapa konto
  • AlignLengthOnOneside.jpg
    Skapa konto
  • MFSForLongerPieces.jpg
    Skapa konto
Valde att testa FS-PA för att bygga ett toalettskåp.

Klyvningen har jag fortfarand egjort på bordssågen, men all tvärkapning (även sådan jag normalt gjort på bordssågen) har gjorts med FS-PA.

Skåpet är relativt simpelt, vägghängt, en mittsektion med dubbla dörrar och hyllor, vilandes på två sidor som dörrarna fästs i. Två yttre sektioner med horisontella hyllor, som ligger till vänster och höger utanför dörrarna. Ytterligare två sidor för att hålla dessa hyllor utanför dörrarna. Inte alltför stort, men heller inte riktigt litet, så ett bra test (580 mm högt, 1020 mm brett, 154 mm djupt). Totalt två repetitiva dörrar, 4 repetitiva sidostag, en top en botten, och 2 trähyllor (resten är i glas).

Erfarenheter:

Principen att jobba med det hela som vinkelhake kopplad till såg fungerar perfekt. Att bara mäta på en sida är också perfekt. Sammantaget innebär det att man aldrig lossar och spänner om någondera FS-PA-brädan. För att slippa använda och vara säker på att båda FS-PA är exakt lika sågar jag ibland från framsidan av materialet (skall ändå fräsa med 1.6 mm fräs, så det är ingen nackdel). Går inte att undvika utan materialspill, då den första rätvinkliga kant man får fram med FS-PA är ytterkanten, och den måste sedan bli till innerkant som referens för avstånden. Annars har jag provat såga vinkelräta hörn med båda FS-PA. Två 580 mm långa, 45 cm breda (dörrarna innan jag klyvt sista sidan) går att sätta ihop med vinkeln från vardera FS-PA utan glapp på mer än några tiondels millimeter, så litar man på det behöver man inte vända biten.

MFS som förlängd mätbräda fungerar bra, inte perfekt men bra. Änden på MFS har ett par piggar, som i vanlig Festool anda inte passar perfekt mot denna nya pryl, men skjuter man dem 55 mm går de in. Det gör att med texten "705" handskriven på FS-PA och mätande på vänster sida kan jag snabbt ställa måttet som skall till i MFS (räknar som på växel, adderar från 705 tills jag har rätt mått) och kapa biten.

Det är väldigt lätt att göra vinkelräta kap, likaså kap med inställd längd, likaså repetitiva kap. 16 mm material är nästan perfekt, glider precis under skenan, men är nästan i höjd med FS-PA. Teoretiskt bör man dock lägga något under på allt under 18 mm för att inte skenan skall kunna böja sig. Kortare kap av material än runt 250 mm skall man inte använda FS-PA till, det blir svårt att spänna (man kan nog säga att denna passar in i gapet mellan gersåg och bordssåg).

Från början var målet att spänna materialet och flytta FS-PA, vilket fungerar bra, men med 16 mm är det lättare att spänna FS-PA och föra materialet (använder wolfcraft enhandtvingar, spänner på ovansidan av skenan där FS-PAn som inte används kommer fram, eller om sågen skall förbi där, på FS-PA brädan självt. Egentligne ligger FS-PA perfekt vid handen, så teoretiskt kan man hålla FS-PA och materialet och skippa tvingar.

Man skall absolut inte spänna MFSen, antingen FS-PA eller materialet skall spännas. För att få skruven på den MFS-del som spänner MFS-brädan med linjal på mot materialet till får den vädas uppoch ner (ingen nackdel).

Nackdelar:

1. Man får vara försiktig med mätpinnen på FS-PA, den kan flytta sig om den får en rejäl stöt, vilket inte är bra om repetition är det viktiga.
2. Spännet på mätpinnen i FS-PA har en tendens att föra pinnen i sidled när man spänner. Så snart man märkt det är det inget problem.
3. Man kan inte spänna fast skenan på vanligt sätt med en klämma underifrån, då FS-PA spännet använder samma rail och hindrar klämman.

Tankar:
1. Denna fungerar bättre med MFT-bordets princip än utan, och ett MFT-bord kommer att kännas litet. Jag blir nog tvungen att såga ett hål eller två i mitt bord för att föra in Festooltving från ovansidan.
2. Så länge borddsågen räcker till i storlek är den snabbare att använda, men för långa material (jag har för liten bordssåg), eller rätt breda material som skall sklyvas, är denna perfekt.
3. Fick en chock. Har en gammal snickarlinjal jag vet inte är exakt vinkel, och som jag inte använder som vinkel, men hade inte insett att det lilla fel den har faktiskt kan dubbleras om man sågar dörrar från två håll. Upptäckte det då jag sist slarvat med att makera vilken sida jag utgick ifrån, och vinkeln jag sågat med FS-PA skillde så mycket från snickarlinjalen att jag blev otrygg på vad jag sågat. Började mäta... Måste göra något åt en riktigt lång vinkelhake (MFS är perfekt, men ibland har jag den redan till annat).
4. Slår mig att MFSen nog kan användas även på bordssågen, som distansmätare.

--- Mats ---

Har kört med FS-PA en tid och är också mycket nöjd. Vid klyvning av 2,44 skivor (som inte justersågens 2m bord klarar) funkar de perfekt. Har dem på en 3 meters såglinjal och med snabbspännaren FS-RAPID så är det bara att klämma fast rälsen, såga, flytta o klämma. Mycket nöjd med denna uppsättning.

Pingler skrev:
Har kört med FS-PA en tid och är också mycket nöjd. Vid klyvning av 2,44 skivor (som inte justersågens 2m bord klarar) funkar de perfekt. Har dem på en 3 meters såglinjal och med snabbspännaren FS-RAPID så är det bara att klämma fast rälsen, såga, flytta o klämma. Mycket nöjd med denna uppsättning.
Kört med FS-PA ett tag, och idag fick jag problem.

Jobbar när helst jag kan med bordssågen. Men när den inte räcker till, och jag inte tar fram kap och gersågen, så är det FS-PA som kommer fram. Det innebär kapning av material längre än bordssågens bredd, så nästan alltid innebär det en kombination av MFS (som linjal/mothåll) och FS-PA, som i sig själv inte är mycket längre än bordssågen. Med material som är 14-22 mm tjocka fungerar detta bra.

Men idag hade jag 5 brädor att kapa, 4 som var 22 mm, och en som var 45 mm tjock. Spände upp och fixade de första 4. Sedan kom problemet med den på 45 mm:

1. Den är så tjock att skenan hänger ner på andra sidan. Kan odnas med en stödbräda under skenan lika tjock som mitt material
2. Den är så tjock att FS-PA hamnar ovanför MFS, så jag får ingen bra mätpunkt/mothåll. Kan ordnas med en stödbräda under MFS, men i annan tjockek än materialet (FS-PA sitter under, inte på materialets överkant).
3. Värst: FS-PA självt hänger ner. Det gör att skenan lutar uppåt. det gör att snittet blir snett och att skenans gummilist inte ligger fram mot materialet. Det kan återigen lösas med en stödbräda, återigen i annan tjocklek än materialet (idealet är materialtjocklek minus tjocklek FS-PA). Eller så kan det lösas med att spänna fast FS-PA i materialet med en tving.

Trean gör att FS-PA plötsligt är en svårare lösning. Bästa lösningen jag ser är ett material som ligger under MFS och FS-PA, och då blir det hanterligt. Å andra sidan, ännu bättre vore om Festool såg till att FS-PA kunde "hängas" på materialet så den inte hänger ner. Här är nu problemet med att Festools lilla v-spår (MFS) inte är samma som festools stora V-spår (CMS) eller skenans parallellspår, eller ett standard t-spår. Så tills Festool börjar sälja ännu en specialprodukt är detta en begränsning jag tycker FS-PA har.

--- Mats ---

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.