Hej.
Om man vill borra hål i exakt 90 grader mot arbetsstyckets yta så kan man väl iofs sätta borrmaskinen i ett enkelt borrstativ:

(Bilden helt fräckt snodd ifrån Mattias tråd
)
Men borde det inte finnas något annat mer lättanvänt hjälpmedel?
Jag skulle t.ex. kunna tänka mig en "korg" som sätts fast på borrmaskinhalsen på samma sätt som stativet i bild. Sen ställer man helt enkelt "korgen" på skivan eller vad det nu är man ska borra, så blir det automagiskt 90 grader. Sen fjädrar det helt enkelt in, styrt så det fortsätter vara 90 gr så länge "korgen" står rakt.
Ungefär som när man sänker ner en handöverfräs, ner i det som ska bearbetas, hoppas ni förstod.
Finns det någon sådan pryl, eller något annat liknande?
Om man vill borra hål i exakt 90 grader mot arbetsstyckets yta så kan man väl iofs sätta borrmaskinen i ett enkelt borrstativ:

(Bilden helt fräckt snodd ifrån Mattias tråd
Men borde det inte finnas något annat mer lättanvänt hjälpmedel?
Jag skulle t.ex. kunna tänka mig en "korg" som sätts fast på borrmaskinhalsen på samma sätt som stativet i bild. Sen ställer man helt enkelt "korgen" på skivan eller vad det nu är man ska borra, så blir det automagiskt 90 grader. Sen fjädrar det helt enkelt in, styrt så det fortsätter vara 90 gr så länge "korgen" står rakt.
Ungefär som när man sänker ner en handöverfräs, ner i det som ska bearbetas, hoppas ni förstod.
Finns det någon sådan pryl, eller något annat liknande?
Produkter som diskuteras: "borrstativ"
Borrstativ Wolfcraft
För exakt borrning
1 290 kr inkl moms
Läs mer
OK, men titta på bilden med borrstativet.
Jag vill alltså borra ett exakt lodrätt hål ner i golvet.
Och då funkar ju stativlösningen fint.
Men tänk ifall jag har en skiva som redan är uppsatt mot en vägg, och vill ha ett 90 graders hål där, dvs vågrätt. Då känns det som att det blir lite meckigt att:
1. Hålla stativet på plats, och på rätt plats då.
2. Hålla in strömbrytaren på borrmaskinen.
3. Vrida på nedmatningsarmen ....
Det känns som att åtminståne jag är utrustad med minst en hand för lite.
Då vore det mycket enklare med en pryl där jag borrar ungefär som på fri hand, men prylen styr maskinen så det blir exakt 90 grader.
Jag vill alltså borra ett exakt lodrätt hål ner i golvet.
Och då funkar ju stativlösningen fint.
Men tänk ifall jag har en skiva som redan är uppsatt mot en vägg, och vill ha ett 90 graders hål där, dvs vågrätt. Då känns det som att det blir lite meckigt att:
1. Hålla stativet på plats, och på rätt plats då.
2. Hålla in strömbrytaren på borrmaskinen.
3. Vrida på nedmatningsarmen ....
Det känns som att åtminståne jag är utrustad med minst en hand för lite.
Då vore det mycket enklare med en pryl där jag borrar ungefär som på fri hand, men prylen styr maskinen så det blir exakt 90 grader.
Alfred 54: Om du har en vägg, har du ju bara 180 grader att jobba med. Därför är 90 grader rakt ut från väggen.
Mikael L. Tror Wolfcraft har ju nåt tillbehör för just sånt.
Mikael L. Tror Wolfcraft har ju nåt tillbehör för just sånt.
Produkter som diskuteras: "Wolfcraft"
Wolfcraft
Smarta och innovativa verktyg från det tyska familjeföretaget Wolfcraft, grundat 1949 av Robert Wolff. Wolfcraft är en stor producent av verktyg, tillbehör och egenutvecklade produkter. I dagsläget har de mer än 550 patentskyddade produkter.
Läs mer
Aha, nu fattade jag vad du menade.....Alfred 54 skrev:
Sedär, Wolfcraft har ju exakt det jag försökte beskriva. 

Då återstår endast att hitta någon som kan ta hem den åt mig. Och hoppas att den inte är så väldigt dyr.
De flesta som har wolfcrafts sortiment verkar endast ha en liten utvald del av sortimentet.

Då återstår endast att hitta någon som kan ta hem den åt mig. Och hoppas att den inte är så väldigt dyr.
De flesta som har wolfcrafts sortiment verkar endast ha en liten utvald del av sortimentet.

Jag hittade denna på Clas Ohlson, men den är ju inte lika bra och universal som t.ex. wolfcraft'en.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=56039847

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=56039847
Att borra 90 grader mot en platt yta om den sitter på väggen eller om man kan lägga den i pelarborren är ju relativt lätt och det finns ju en del lösningar men hur gör man om man vill borra i kortändan på en lång planka. Jag har en bit mdf som är 1700x19x70 som jag skall borra vinkelrätt i kortändan för att plugga. Det finns väldigt lite yta att lägga an mot så är det någon som har några bra tips?
Det finns ett knep att använda en spegel. Lägg två små speglar på stycket du ska borra i, precis brevid borrhålet. Då kan du med ögonmått se i spegeln om du håller borren i fel vinkel. Det fungerar riktigt bra. Fast ska du ha EXAKT 90 grader, då är det borrtillbehör som gäller.
En mall som Bax nämner är ett alternativ. Jag har ett sådant stativ som Snorunge har lagt in en bild på i inlägg #3 och jag valde en latare väg...u95hw skrev:Att borra 90 grader mot en platt yta om den sitter på väggen eller om man kan lägga den i pelarborren är ju relativt lätt och det finns ju en del lösningar men hur gör man om man vill borra i kortändan på en lång planka. Jag har en bit mdf som är 1700x19x70 som jag skall borra vinkelrätt i kortändan för att plugga. Det finns väldigt lite yta att lägga an mot så är det någon som har några bra tips?
Jag nöjde mig med att sätta fast en spillbit MDF på varje sida av stycket som skall borras med ett par tvingar (så att spillbitarnas kanter linjerar med kanten på skivan det skall borras i). På så sätt får man 5-6 cm stödyta, vilket räcker.
Japp, och så finns det ju runda speglar med hål i mitten.lastkaj skrev:
En gammal CD alltså!