När petersk lade upp länken till Conrad i inlägg #8 på wolfcraft's borrstativ så kunde jag stå ut. När det några dagar senare kom ett mail från Conrad om att jag hade 20% på det jag handlade så insåg jag att loppet var kört.
När jag fick hem borrstativet kunde jag konstatera att stativet var stabilt, men lite "rappligt" när man skulle tilta det. Man måste nämligen ställa de 2 stativpelarna var för sig.
Då börjad man smida planer på att montera den på Festool's fräsplatta till hålskena 32. Problemet är väl att man måste modifiera plattan en hel del.
Kan man säga att jag hade helt fel. Wolfcraft's borrjigg är som klippt och skuren för Festool. Visst är Wolfcraft's borrplatta mindre än Festool's fräsars bottenplatta, Men det blev ändå perfa. Tillverkade 2 st plattjärn av ett vinkelbeslag i 3 mm tjocklek. Borrade upp centrumhålet till 7 mm. Av ett kopparrör gjorde jag en 16 mm lång distans.

Ett vanligt 3 mm vinkelbeslag där jag borrar centrumhålet till 7 mm.
En jämförelse mellan borrstativet och en 1010. Nederst syns de 2 plattjärnen och det 16 mm höga kopparröret.
Monterar man Festool's centreringsverktyg så kommer garanterat borrjiggen i centrum.
Nu är det väldigt enkelt att borra en hålrad man inte behöver skämmas för.
Även tiltning går bra. Notera även att bottenplattan ligger lite i lyfte mot fräsplattan. Beror på att det sitter 4 st gummitassar under jiggen. Så där finns ytterligare förbättringar att göra.
Vrider man borrjiggen 90 grader så kommer det 16 mm höga kopparröret till användning. Då byter man bara ut 1 av Festool's fastsättningsbrickor mot röret. Nu kan man väldigt enkelt göra lutande spjälstaket med kvastskaft.
Den begränsning som nu finns är att man inte kan borra grövre hål än 39 mm.
Har letat efter om det här tipset finns sen tidigare, men kunde inte finna något sådant, så varsågod.
När jag fick hem borrstativet kunde jag konstatera att stativet var stabilt, men lite "rappligt" när man skulle tilta det. Man måste nämligen ställa de 2 stativpelarna var för sig.
Då börjad man smida planer på att montera den på Festool's fräsplatta till hålskena 32. Problemet är väl att man måste modifiera plattan en hel del.
Kan man säga att jag hade helt fel. Wolfcraft's borrjigg är som klippt och skuren för Festool. Visst är Wolfcraft's borrplatta mindre än Festool's fräsars bottenplatta, Men det blev ändå perfa. Tillverkade 2 st plattjärn av ett vinkelbeslag i 3 mm tjocklek. Borrade upp centrumhålet till 7 mm. Av ett kopparrör gjorde jag en 16 mm lång distans.

Ett vanligt 3 mm vinkelbeslag där jag borrar centrumhålet till 7 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En jämförelse mellan borrstativet och en 1010. Nederst syns de 2 plattjärnen och det 16 mm höga kopparröret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Monterar man Festool's centreringsverktyg så kommer garanterat borrjiggen i centrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är det väldigt enkelt att borra en hålrad man inte behöver skämmas för.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Även tiltning går bra. Notera även att bottenplattan ligger lite i lyfte mot fräsplattan. Beror på att det sitter 4 st gummitassar under jiggen. Så där finns ytterligare förbättringar att göra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vrider man borrjiggen 90 grader så kommer det 16 mm höga kopparröret till användning. Då byter man bara ut 1 av Festool's fastsättningsbrickor mot röret. Nu kan man väldigt enkelt göra lutande spjälstaket med kvastskaft.
Den begränsning som nu finns är att man inte kan borra grövre hål än 39 mm.
Har letat efter om det här tipset finns sen tidigare, men kunde inte finna något sådant, så varsågod.
Redigerat:
Klicka här för att svara