Verktyg & Maskiner
SKEDEN: Har varit och kännt på den men blev lite snål,han skickade med mig en katalog med alla maskiner som fanns av märket och jag lovade att fundera på saken. Åkte ner till Jula för att se om där fanns någon bra en. Bara skit faktist ingen kändes rätt. Till och med deras deWalt kändes helt fel i handen. En festool blir det och där med basta. ;D
cubix: Belysning är ett måste såvida du inte har annan bra utebelysning. Elstart kan du dock klara dig utan. Trots allt är det inte många gånger per år du startar maskinen. Har provat några modeller under årens lopp, och måste dock säga att det är skillnad på hästkrafter och hästkrafter. En japansk 6 hkr motor står sig bra mot en amerikansk 9 hästars.
joffs: Vet inte riktigt om det är det här du är ute efter, men som kaskinlåda funkar den rätt bra. Och billigare går nog inte att få. - http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=0q163q169q208&ic=N&sw=14440 /J
skogstomten: Valde min budgetmaskin AL-KO just för att dess klingskydd verkade mycket robust och funkar mycket förtroendeingivande i motsats till åtminstone 10-talet andra budgetmaskiner och flera "finare" maskiner jag tittade på. (Har en hel del Festool maskiner i övrigt så jag har rätt bra referenser angående maskiner. Ja jag är verktygsfetischist! Men vem är inte det....) Så har det också
skogstomten: Har själv en AL-KO med 60 taggaren från Classe den sågar kanonfint. Har satt alla lister i en liten stuga på ca 30 kvm och tre rum. Men man får välja vilken väg man vänder listen om man använder färdigmålade lister eftersom man kan få aningens "fnasutslag" av några mycket små träflisor på baksidan. Skulle antagligen inte synas alls på en olackerad list men på en färdiglackerad
freske: Jag har lånat en Dewalt 712QS av grannen. Det mesta av våra utomhus arbeten är klara så det är dag att flytta in sågen, men eftersom jag har glespanel med utrymme för golvvärmeslang i vissa delar kommer ju allt spån att ramla ner på isoleringen och det känns inte bra. Dewalt har säkert en jättebra spånpåse (men förmodligen med Dewaltpris också.) Finns det möjligen någon
John77: Jag har kört med en snarlik lösning under sommaren, funkade kanon
unigas: Köpte en sån på Bauhaus för 1495:- (färgen skiljer men inget annat vad jag kan se.) Funkar fint än så länge... Ser inget större skäl till varför man skulle köpa en dyrare/större om man bara har en maskin eller orkar koppla om mellan dem... Annars kan det ju vara bra med en med mer drag i så att säga. //Markus
Macke202: Alles klar, snickaren kom dit o flinade lite o visade hur man ställde in uttrycket... nåja den bjuder jag på! ;)
Midas: Jag köpte en mellantrafo för ca 30USD som passar in i lådan för Makitan jag köpte senast.
Tumstocken: Råkade paja tången på kompisens Gerber. Någon som vet var / hur man får tag i Gerber's serviceavdelning eller reservdelar? Generalagent?
Try@ndError: Min åker in från uthuset till svalen, +10. Då det är stänksmörjning så påstår de lärde att vingarna kan brytas då de får gå i kall, trög olja. Trasslar med lite längre slang istället.
skogstomten: Har flera festoolskenor och deras sänksåg och dom funkar suveränt! Men det är väldigt lätt att slinta mot slutet och göra djupa jack i skenan om man är ovan. Har sett att Jula har någon enkel variant som universal. Sen har även DeWalt börjat med skenor
Immobil: Lite vägledning: http://www.dinbyggare.com/artiklar/artikel.asp?docid=162 ;)
Haagbard: Gammal 2wd traktorgrävare är väl lite "sådääär", ska man anlägga en hel tomt med väg, grund, avlopp, gräsmattor o.s.v så skulle man nog satsa på en stabil och stark äldre Åkerman larvgrävare för 80-100´som man sedan säljer med marginell förlust ett par år senare. Nackdelen är väl att men mister möjligheten att använda pallgafflar och snöskopa (till att ösa snö med och
richardw: Hejsan, Någon som har erfarenhet av kompressorn som COOP erbjuder i sitt senaste "blad". data: (om jag minns rätt) 25l tank 1500W max 8bar Pris: 799:-
Ubbe: [citat] Ett litet tips om ni ska köpa skyddsbyxor. Kolla även hur tjocka de är på baksidan och rumpan. Med de byxor jag har köpt upplever jag att man svettas på framsidan benen och blir jättekall på baken. Ingen vidare komfort alltså :'( Man drar ju inte gärna på sig ett par långkallingar för att bli varm om baken när man redan svettas om benen. Kan även tillägga att det finns
unigas: Verkar ju bra! Var får man som sagt tag på dem? Har dock aldrig hört talas om märket. //Markus
Bob_the_builder: Jag kan rekommendera Black&Deckers bitshållare. Den har lite annorlunda konstruktion (man vrider istf att dra) jämfört med de som säljs av Classe mfl. B&D-hållaren är dyrare men funkar mycket bra. Jag har förbrukat ett par av den andra sorten - efter ett tag tappar den greppet om bitsen.