I
IvarN: Jag håller på med att renovera en båt. Har bl a målat med gelcoat som i princip är tvåkomponents polyester med pigment. Det knepiga med gelcoaten är att den inte är nivellerande, den stelnar i den form som vanlig färg har när den lämnar penseln (dvs flyter ej ut). För att slipa detta snyggt så måste man således slipa ned hela ytan till nivå med botten på dalarna, vilket är
45 svar · 9,8k läst
M
Mats Bengtsson: [citat] Slutligen har jag förstått varför sågen flyttar sig (den gjorde det idag igen när jag klöv brädorna, denna gången på höjden, 45 mm, som till skilnad från förra klyvningen, på tjockleken, 20 mm, inte flyttade sågen så mycket). Sågen ställer sig faktiskt i ett fullt naturligt läge. 0.5 grader fel mot bordet, men helt parallelt med längdanslaget, som i sin tur är 0.5
15 svar · 3,8k läst
·
A
Anderrrrrsson: Nu börjar jag hänga med i sängarna, mellan CMT klingan, 0,25, och originalet, 0,3, skiljer det 5 hundradelar. Således borde jag kunna köra på CMT klingan och fixa en shims till originalet på 0,05 mm och ändå såga i liv med gummilisten, precis som du säger. Isf ska jag fixa en shims på 0,1 mm också för att kunna knö i biltemas klingor vid grovsågning. Rätta mej gärna om jag har
17 svar · 5,6k läst
A
Atenza: Jag har endast haft nöjet att spika med AN943 än så länge, och det är den bästa stomspik pistolen jag har använt. Aldrig att en spik skulle ha gått fel eller krånglat.Hyfsat lätt och smidig, och en bra bälteshållare! http://www.makita.se/an943k_rakbandad_spikpistol
1 svar · 2,4k läst
S
Smissarve: Låter som att det är värt pengarna att köpa en liten skitmaskin alltså. Men jag ska nog ge Blocket ett halvår eller så, för det är ju uppenbart att en begagnad större maskin till vettigt pris är mer användbar.
9 svar · 7,3k läst
V8dc
V8dc: Vilket underbart forum! Stod och tittade på denna hjälm på Jula igår men vågade inte köpa... Blir en sväng dit i morgon och handla direkt!
7 svar · 5,1k läst
tussee
tussee: Har också köpt en Atlas Copco KT2A3, lade itu den och kunder konstatera att den var i väldigt fin skick. Ventilen din ser ju ut som det är bara fjädern som ramlat den. Skulle vara kul och få veta vad du har för storlek på motor och hur det går med din kompressor
5 svar · 7,1k läst
·
Raceman
Raceman: Sablar, det sket sig, ingen av ovanstående maskiner kommer att funka. Högsta hastigheten för massering ska enligt Welin vara 185v/min. Vilka maskiner pratar vi om då? Några tipps?
1 svar · 4,1k läst
vojma
vojma: Ringde Bosch Sverige och fick till svar att den är framtagen men fortfarande i teststadiet och de har därför inget fastställt lanseringsdatum men hanjag talade med trodde att det skulle röra sig om jan-feb 2011. Priset skulle enligt hans kvalificerade gissningar ligga runt 4000+moms.
4 svar · 2,4k läst
snickarboden
snickarboden: Vapenfett är för konservering och skall inte användas som smörjfett. /Kent
18 svar · 5,7k läst
R
RickeP: Det blev en Spectra LL100 kit från Laser-Level.co.uk för 6300:- ,trots att pundet gått upp en del, kostar 9700:- på Mätcenter, får den förhoppningsvis nästa vecka.
10 svar · 4,1k läst
J
Janneman: Har tittat på den nu och den verkar lite gammalmodig jämfört mot Julas Meec för 995 kr. Den har bara 1100w motor mot Meec 1600w. 1 växel mot 2 för Meec. Meec har bättre handtag även steglös hastighet reglerbart i handtaget. Meec har 140mm visp Rurmec 120mm. Läste någonstans att Rurmec har växellådsolja som skall bytas emellanåt?? Tyckte inte Rurmecen gav någon extra
6 svar · 1,2k läst
Mr Handyman
Mr Handyman: Tycker det ser ut som en Rexon, ett lite bättre kinamärke. En sån kan man definitivt ha glädje av i ett snickeri, och om man spänner upp remmarna ordentligt, också till viss metallborrning. Bauhaus bl.a. säljer Rexon i Sverige. Fast man ska förstås samtidigt inte tro att det är något i närheten av Arboga. En bättre hobbymaskin skulle jag kalla dem för. Att en sån skulle kosta
8 svar · 2,8k läst
J
Janneman: Tittade idag och det är en Meec 1600w med 2 hastigheter och mjukstart ingår blandarstav också, 995kr. Verkar vara ett bättre alternativ
2 svar · 1,5k läst
mekar-anders
mekar-anders: Jag har haft en PCM 8 S och var också mycket nöjd med den, fick också justera lasern på den, även att jag i princip aldrig använde lasern vid sågning. Jag använde min till ett helt husbygge med allt vad det innebär, garagebygge samt massa annat, sen sålde jag den till en kompis som fortsatt slita på den och han är också väldigt nöjd, jag köpte en GCM 8 S efter den och den är jag
7 svar · 6,6k läst
G
grungarn: Jo men jag har inte haft den i bilen då det varit kallt. Men jag hade den i bilen i september då det var fuktigt ute men det känns det ju som att en skruvdragare borde klara av?
13 svar · 11,5k läst
T
thomasx: Hejsan Tack för infon och särskilt manualen som jag inte hade. Sågen står i snickeriet, funkar utmärkt och jag är helnöjd. Manualen visar dock en vev för tiltning av klingan, vilket inte finns på min såg, det är väl den enda detaljen (hittills) som jag saknat. Låsningen av såganhållet kunde varit lite bättre också, men det är ju sånt man kan uppgradera nån gång i framtiden om
6 svar · 9,7k läst
D
Danne78: Och en grej till: Är nåt i jänkarpaketet paj måste du skicka det över pölen för garantireparation. UK-prylarna kan du lämna in t ex Bandhagen (vet inte vad du har för närmaste garantireparationsverkstad). Inte för att de är paj så ofta men är skillnaden i pris liten kan det ju vara bra att ha i skallen.
14 svar · 2,4k läst
slaskman
slaskman: Hittade själv på jula, måste vara nytt för jag har letat tidigare
2 svar · 3,0k läst
J
jonahp: [citat] puh, jag som trodde att den psykiska påfrestningen från dagens service i HT-pumpen gjort sitt för skallen. PS. Notera att det även är en psykisk påfrestning att leta fel i HT-pump/vattenskärmaskin. Borde spela roll i inköps-tankar ;)
22 svar · 27,2k läst
C
corre: Jag hade antingen gått in på min lokala handlare och köpt svärd och kedjor, eller kollat ett varv på Swedols sortiment. Du bör nog inte gå upp i tjocklek/grovhet på kedjan, ivarfall inte om orken ska finnas kvar i sågen. Däremot kanske fundera på om du spänner den för hårt, smörjer för lite eller slipar fel. En kedja för hobbybruk håller länge med lite omvårdnad. (Nu
1 svar · 6,0k läst
A
Amarace: Tilt är skopans rörelse. Flytläge är vad du menar som sagt, men då är det inget konstant tryck, det man gör är egentligen att hydrauliken får ett friläge så att lastaren kan följa backens rörelser uppåt och nedåt. Det låter iaf som att det är förväxlat mellan tilt och lyft, lyft är normalt sett vänster spak och tilt är den högra.
3 svar · 4,3k läst
1457g
1457g: Jag gillar åk-komforten i nya Transiten, det är riktigt skönt att åka på lite längre resor nu. :)
15 svar · 6,2k läst
V
VideX: Finns det transport-/förvaringsväska till Bosch-skenor, lika de som finns till Makita/Festool? Passar en Bosch cirkelsåg till Makita cirkelsåg?
0 svar · 1,0k läst
joflopp
joflopp: Mest på skoj skickade jag ett väldigt artigt mail till Estwing med länk till videon. En halv dag senare kom ett mail från den svenska agenturen som erbjöd en ny hammare mot att jag skickar in den gamla. Fick även tipset att fila lite på en av klorna för att rubba balansen och slippa sjungandet. Får återkomma efter att jag slipat lite. :)
30 svar · 4,8k läst
P-plats
P-plats: Om det är batterierna du tänker på så passar dom ej i varandra... Dom äldre maskinerna gick ju att kombinera, 12V Ni-Mh...
1 svar · 1,6k läst
J
joakim89: ska använda endast till skoter, åkgräsklippare o atv
21 svar · 6,8k läst
D
Danne78: http://cgi.ebay.co.uk/Hitachi-DH30PC2-Corded-Drill-/140479911952?pt=UK_Home_Garden_PowerTools_SM&hash=item20b5415810#ht_500wt_990 kolla om de kan skicka till Sverige
27 svar · 3,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.