11 497 läst ·
13 svar
11k läst
13 svar
Blå bosch skruvdragare som dör? Mystisk?
har en blå bosch på 14,4 volt och 1,3 amp.
Har ett mystiskt fel på den. Använder den och den blir svårare och svårare att starta. Till slut går den inte igång. Sen tog jag den till Jula och dom fick inte heller igång den. Tills vi provade med ett av deras batterier. Då funkade den?
Och då funkade den igen med mitt batteri. Men sen efter några veckor så slutade den nu fungera igen.
Vad kan felet vara? kan man mäta på nåt sätt så man ser om den laddar eller om batterierna har börjat bli dåliga?
Har ett mystiskt fel på den. Använder den och den blir svårare och svårare att starta. Till slut går den inte igång. Sen tog jag den till Jula och dom fick inte heller igång den. Tills vi provade med ett av deras batterier. Då funkade den?
Och då funkade den igen med mitt batteri. Men sen efter några veckor så slutade den nu fungera igen.
Vad kan felet vara? kan man mäta på nåt sätt så man ser om den laddar eller om batterierna har börjat bli dåliga?
Tyvärr har jag ingen lösning på ditt problem, men min relativt nya gröna PSR 18V Li-2 med fräscha batterier visar tendenser till att vägra starta ibland. Än så länge räcker det med att släppa avtryckaren och trycka igen för att den ska gå igång. Misstänker att det är elektroniken som spökar på min maskin.
Hmm undrar om det är glappkontakt. När jag alltså får använda ett batteri på affären så fungerar den igen och glappar ingenting. Sen så blir det svårare och svårare at få igång den tills den slutar att starta.
Om det var glappkontakt hur kan den då starta med ett annat batteri?
Om det var glappkontakt hur kan den då starta med ett annat batteri?
Är det en med LI-batteri? De har en funktion som gör att när batteriet nått under en viss nivå så bryter den för att batteriet inte ska ta skada.
Kan tänka mig om du stoppar i ett nyladdat batteri och sedan tillbaka med det dåligt laddade kan man få liknande fenomen.
Kan tänka mig om du stoppar i ett nyladdat batteri och sedan tillbaka med det dåligt laddade kan man få liknande fenomen.
Ajdå, att jag inte tänkte på det :blushing:
Tog för givet att TS batteri var fräscht & laddat.
Li-Ion ska man absolut inte pressa efter att underspänningsskyddet slagit ifrån, ex.vis genom att "pumpa" med gasen/avtryckaren. Då kan man lura skyddselektroniken och till slut sabbar man hela batteripaketet (polvända celler) och omöjliggör laddning.
Tog för givet att TS batteri var fräscht & laddat.
Li-Ion ska man absolut inte pressa efter att underspänningsskyddet slagit ifrån, ex.vis genom att "pumpa" med gasen/avtryckaren. Då kan man lura skyddselektroniken och till slut sabbar man hela batteripaketet (polvända celler) och omöjliggör laddning.
Har haft samma problem med en blå bosch.. 14v Li-ion.. Den var helt död, trots att båda batterierna var fulladdade, Det ända som gav livstecken var lampan på maskinen.. Tog isär allt och kollade, ingen lödning som gick att finna var dålig, provade att köra enbart motorn med batteri, och den gick som den skulle. Satte ihop allt igen och vips så fungerar maskinen igen. Efter detta har jag tappat den flera gånger utan att den har dött.. Så nått skumt fel finns det.
Ja det verkar mystiskt. Jag ska lämna den på reparation då garantin fortfarande gäller. Men det känns ju som att om dom bara provar med ett annat batteri så kommer den att fungera och då gäller ju inte garantin?
Kan det bero på att jag oftast har den i bilen? Men det ska väl en skruvdragare klara av?
Kan det bero på att jag oftast har den i bilen? Men det ska väl en skruvdragare klara av?
Du har sett den här tråden?
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/77830-li-jon-batterier-och-kyla.html
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/77830-li-jon-batterier-och-kyla.html
Klicka här för att svara