När jag var över till USA tidigare i höst hann jag med ett snabbt besök till en liten bygghandel. Med mig ut fick jag bland annat en Estwing E3-20C för en bra bit under halva priset mot här hemma.

Nu håller jag på att skruva ihop en IKEA-möbel med de klassiska träpluggen. Hämtade nyförvärvet för att knacka i pluggen och funderade på vad det var som lät ute på gatan. Fortsatte knacka i träplugg och inser att det högfrekventa sjungande ljudet kommer från rummet. Slutar knacka med hammaren och ljudet förvinner. Så fort hammaren träffar pluggen så kommer det tillbaka. Inser till slut att hammarens klor fungerar som en stämgaffel. Så snart man klipper till slagytan så kommer klorna i svängning och det sjunger i hela rummet.

Någon som varit med om något liknande? Jag lär ju knappast kunna byta min hammare och de höga tonerna försvinner ju med åren så problemet är ju övergående. :)

Kläm in en liten gummibit i klon när du inte använder den :)

Ja, det är ju lätt att få den att inte låta genom att blockera svängingarna. Satte en av pluggarna i klon efter att jag fattade vad som lät. Även Made in America kan vara behäftat med fel således. :)

Kul med viddejo -- det var ju dock något makalöst vad den ringde!

Det ljudet blir man ju knäpp på, hur tusan kan Estwing släppa en sån miss?

/Kent

Jag har läst om fenomenet någonstans, så sjungandet är nog inget unikt för just ditt exemplar. Själv har jag brorsan till E3-20C, som heter E3-20S och har rak klys/klo. Den sjunger inte ;)

Häftigt !!! En sån skulle jag vilja ha !!

Jag har en exakt lika dan den ringer inte, hade en vaughn förut som hade de tendenserna, men inte så mycket.

Är det helt omöjligt att få tag i dem i Sverige? köpte min i Norge av alla ställen. Jag har egentligen inte letat men det börjar bli dags, man ser väldigt sällan att någon säljer med den smala/tunna halsen överhuvudtaget här i landet.

Svanteman skrev:
...Är det helt omöjligt att få tag i dem i Sverige? köpte min i Norge av alla ställen. Jag har egentligen inte letat men det börjar bli dags, man ser väldigt sällan att någon säljer med den smala/tunna halsen överhuvudtaget här i landet.
http://www.verktygsladan.nu/index.php/cPath/147_148 har några olika varianter.

Nice, färdigbeställt!!

joflopp skrev:
Eftersom jag inte hade något bättre för mig så plockade jag fram kameran så alla kan höra det sköna ljudet. :D
[länk]
Oj, det var ju fantastiskt störigt. Kanske är det ett sätt att få folk att jobba snabbare - så fort det tar för lång tid mellan varje hammarslag så börjar det ringa i huvudet ;)

ha ha ha det va ju en kulig hammare, vi kan byta fick en hammare av min far den va från clas olson den ger garanterat inte några ljud av sig, den härdningen va så blöt så när jag drog i några spig såg jag att det blivigt några regäla hack på hammar huvudet,
har sett att coop här hemma har Estwing E3-20C - Estwing E16C fundetar på att slänga ner en i matkorgen flera gånger för det går väll på matkontot.
till problemet då kan du väll kanse lägga en snygg siliconsträng för att dämpa ner ljudet.
lycka till med ditt skrytproblem :)

se38005 skrev:
Häftigt !!! En sån skulle jag vilja ha !!
Fixa en tyst Estwing E3-20C så får du min. Jag kan tänka mig att byta rätt av utan pengar emellan. ;)

bygga_bo skrev:
[länk] har några olika varianter.
Står på hemsidan att huvudet och skaftet smidda ur ett stycke. Kan det verkligen stämma?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.