bengtn
bengtn: [quote="Johan Rubank, post: 1216980"] ok det går inte med expressfart alltid-men hur ofta behövs det ? QUOTE] Det beror nog på lite vad man jämför med det. Om man hyvlar av alla sidor på alla komponenter när de kommer från maskinhyveln med en hyvel som tar ganska tjocka spånor, tre, fyra gånger som från putshyveln, gör alla fogar, hyvlar av med putshyvel och ev. sikel eller
23 svar · 4,2k läst
Dr_Jerkyll
Dr_Jerkyll: Landrover defender eller discovery. Men min röst landar på Toyota Landcruicer. Någon av de tre står på inköpslistan när vår saab, andrabil, ger upp.
39 svar · 5,7k läst
A
anders611: Den maskin du söker är en ringvals. Finns på de flesta mekaniska verkstäder. Är du nyfiken så kan du titta in på Roundo.com
8 svar · 8,0k läst
F
fsn: [citat] Jag har alla tre 10,8V maskinerna + BDF452 och BTD140. BDF452 har inte lika högt moment som TD090 men i praktiken så går TD090n så sakta och batterit tar slut fort när man pressar den. BDF452 drar på fint som katten i evighet (jag har 3,0Ah batteri). Jag drar ledigt 6x120mm (i tryckt virke förvisso) på 1/4 av tiden det tar TD090 att göra samma sak. Drog långa 8mm skruv när jag
14 svar · 2,5k läst
raveper
raveper: Kändes som plastig och klen samt dålig konstruktion.
3 svar · 3,5k läst
krijo1
krijo1: På min hyvel är den yttre biten mot anhållet en plastbit som jag antar är avsedd att fungera som featherboard, den flexar lagom mycket och har avrundade hörnor så det är enkelt att få in arbetsstycket. Hyvlen är den ganska vanliga elektra beckum 260 någonting. Finns i ett antal skepnader, såldes bland annat av Claes ett tag. Där kan man dessutom köpa nämnda prylar som reservdelar.
16 svar · 8,5k läst
Mr Handyman
Mr Handyman: Har för mig att Trend också gör en jigg där man själv bestämmer avståndet mellan sinkorna. Betydligt billigare. Festool har en speciell kopierring till sin VS-600, men den går förstås att skruva fast på någon annan fräs med lite tricks.
8 svar · 5,9k läst
Lightning
Lightning: Har själv ett par av dom här http://www.secorsafety.com/secorita/html/articoli/p48664ninja.htm o dom fungerar bra vintertid med en lite tjockare strumpa.Vet ej dock om dom finns i små storlekar.
9 svar · 1,4k läst
Daniel_N
Daniel_N: Runt gejdrarna sitter det dammskydd, de kan behöver bytas. Det är också lämpligt att tillverka en zero-clearance insert. Dammutsuget förbättras rejält genom en dammkåpa "innanför" klingan, vet att phl har gjort det på sin såg, söka på forumet så hittar du nog bilden.
3 svar · 1,7k läst
Mr Handyman
Mr Handyman: Inte funderat på en vändbar kap/klyv? Har fått intrycket av att man inter ser någonting när man kapar i en GTM12 t.ex.
1 svar · 3,1k läst
Daniel_N
Daniel_N: Jag brukar alltid sträva efter att göra avverkningen med andra typer av verktyg och profileringen/snittytan med fräsen. Dels eftersom fräsen trots allt inte är sådär extremt effektivt, dels för att frässtål slits och är dyra, dels för att finishen blir bättre ju mindre frässtålet tar bort i sista omgången, dels för att det går snabbare. Så mitt tips är att ta bort största
8 svar · 5,7k läst
L
lt1cobra: Vad kostar Makitas 3m skenor kontra festools? Makita: http://www.toolab.se/?category_id=134&item_id=194367-7 = 1600 kr Festool: http://www.festool.se/Produkter/Accessories/Pages/Detail.aspx?pid=491501&name=Styrskenor-upp-till-5000-mm-FS-3000-2 = 2981 kr Halva priset nästan...
3 svar · 4,1k läst
J
josa100: 750 armeringsjärn ska gå att kapa :)
4 svar · 4,6k läst
jac
jac: Och säkringen är inte heller något att bekymra sig för. I England tycker de tydligen det är bättre att ha säkringarna i kontakten, här i Sverige har vi dem i elcentralen istället. :)
5 svar · 1,3k läst
snickarboden
snickarboden: Jo, de är trevliga maskiner, vänta och se hur svåra snitt görs enkelt :-) T ex med att lägga klingan kan man enkelt slitsa men spänn fast arbetsstycket då. /Kent
4 svar · 3,0k läst
R
Ring: De jag har tillgång till är oem:ade Boschdragare,dvs helt OK
1 svar · 2,9k läst
clain
clain: [citat] Och en gnutta tungare ? ;)
19 svar · 3,0k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Okej, nu har jag använt lasern ett par gånger och jag måste säga att laser är grymt! Jag tycker att den funkar väldigt bra och har alla funktioner jag söker. Att kunna få en prick rakt upp i taket är väldigt bra när man ska centrera lampor över bord osv. Alla borde ha en laser! Alla elektriker borde ha en laser! :) //Patrik
7 svar · 10,5k läst
Mr Handyman
Mr Handyman: Har kollat upp telefonnumret i Halmstad och det fungerar inte. Det går till en privatperson. Däremot har jag talat med Bauhaus; de kan ta hem delar till Rexon, för de säljer ju såna maskiner.
4 svar · 3,5k läst
CCPusher
CCPusher: Hittade den här när jag glodde på trollpinnen, bara kände ett brinnande behov att dela med mig.. :) http://www.youtube.com/watch?v=x9Wl5zs0A4o
15 svar · 3,1k läst
End
End: Men låt bli de allra billigaste vinkelslipar. Säkerhetsfunktionerna lämnar en del att önska.
21 svar · 24,7k läst
Mr Handyman
Mr Handyman: Visst är det så att man för de 30GBP som Miles tar kan få med ganska mycket mer än MFS-sakerna? Har plockat ihop olika korgar där och det har inte blivit mer frakt för det. Har då inte varit några stationära maskiner förstås. På Axminster plussas det på hej vilt för längd och bredd och vikt på ett mer direkt sätt. Min analys av de två ställena är att om man ska köpa lite så
16 svar · 6,3k läst
·
1457g
1457g: Skurmaskinen vore perfekt att tvätta taket på firmabussen med....
2 svar · 1,2k läst
M
Mr Coffee: Det kommer inte bli aktuellt att köpa utomlands. Jobbet har två ställen som vi handlar alla verktyg och kläder på. Imab och svets & verktyg i Halmstad. Och där kommer även detta köpas. gissar att jag kan gå på enbart en skruvdragare, men jag vet inte riktigt... Vågar inte riktigt köpa för dyrt eftersom jag bara jobbat där i drygt en månad:) Men jag skulle gärna inhandla en Makita
3 svar · 2,0k läst
R
Ropa: Jag kände lite på den på Bauhaus härom dagen. Jag tyckte den kändes ganska klumpig. Jag fick inte något bra grepp om den utan det hade nog inte behövts så mycket kast på maskinen för att rycka den ur näven. Dessutom tror jag man var tvungen att hålla inne den där stora knappen för att den ska köra och jag är allergisk mot sånt. Deffinitivt större, tyngre och klumpigare än min
2 svar · 3,7k läst
A
Amarace: Kromfärg brukar inte fungera bra, blir snabbt flammig och grå. Jag brukar använda Silverfärg, värmebeständig om jag har, annars tar jag typ aluminiumfärg (fälgfärg el liknande), fungerar utmärkt. Dom flesta positionsljus m.m. är ju inte kromade utan målade, och en del har inte ens en färgad reflektor. Alutejp fungerar, folie också om det kniper.
4 svar · 4,8k läst
btg308
btg308: Ah, nu ser jag. Jag läste för snabbt, sorry. :-)
9 svar · 3,8k läst
M
Mats Bengtsson: [citat] Håller med om att skruvdaragaren är idealisk som batterimaskin. Men man skall då köpa den för det, och veta att den vinsten kostar i livslängd. Man kan köpa alla/många maskiner till samma batreri, men det betyder att köpa ett enda märke, och ofta till och med en begränsning till en viss batterityp av det märket. Det kan bero på att man är i ett läge där man behöver
6 svar · 1,3k läst
W
wuthering: Jag tänkte köpa en ny lasermottagare till min Topcon RL-H1Sa och funderar på Leica Rugby Digital . Har någon här erfarenhet av den eller tips på andra bra mottagare?
0 svar · 1,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.