Så har hösten kommit och maskinerna börjar gå igång igen. Just klyvt ett 30-tal halvmeters brädor. Och klingan ändrade sig igen. Nu var jag beredd på att det skulle hända, så jag spände hårdare. Och i gengäld ändrade den sig bara 0.2 till 0.3 grader. Jag lät den stå i samma läge under natten och bli kall, och vinklen förblev samma på morgonen. Om jag däremot sänker den och höjer den igen efter den kallnat, så är den tillbaka till ursprungsvinkeln. Så nuvarande gissning är som sist, det är värmeutvecklingen som gör det, nu med tillägget att det är själva lyftstyrningen som blir påverkad av värmen.
Den här gången har jag också lämnat extra marginal för att hyvla, så det skall inte påverka mig, bara en notering.
--- Mats ---
Slutligen har jag förstått varför sågen flyttar sig (den gjorde det idag igen när jag klöv brädorna, denna gången på höjden, 45 mm, som till skilnad från förra klyvningen, på tjockleken, 20 mm, inte flyttade sågen så mycket). Sågen ställer sig faktiskt i ett fullt naturligt läge. 0.5 grader fel mot bordet, men helt parallelt med längdanslaget, som i sin tur är 0.5 grader fel mot bordet. För att få krafterna att jämnas ut, är det det läget sågen skall stå i. Och för att jag skall få vinkelräta snitt, är det faktisk det läget jag också ibland vill ha den i.
Nu är frågan bästa sättet rätta till det. Antingen måste jag schimsa längdanslaget 0.5 grader mot bordet, eller bordmodulens infällning i CMSen med 0.5 grader. Har faktiskt en gång i tiden schimsat vinkelanslagen, men det har varit vinkelrätt mot längsledden. Spontant tror jag att det är infällningen av bordsmodulen som skall schimsas, och den kommer ju med schimsar redan från fabrik, så det verkar rimligt.
Någon som vet bästa alternativet på en CMS? Någon som ställt vinkeln på ett längdanslag?