Nån som har erfarenhet av Morten SF2000 kombi med såg och fräs?

Vad är det för skillnad på Morten och Moretens?

Tack Thomas
 
Morten och Moretens är samma sak, tillverkade i Östersund. Tror det är namnbyte efter en rekonstruktion en gång i tiden. Hur som helst maskiner med Moretens namn på är kvalitet för mig, har två maskiner, dock ingen SF2000.
 
Logosol och Moretens säljer en del snarlika maskiner,bl.a justersågen, plan o rikt hyvel... Är detta Kina köpta maskiner eller tillverkar dom själva?
 
Logosol brandar Moretens snickerimaskiner. Är du trött på MiniMax:en nu eller? :)
 
Om vi återgår till den specifika modellen SF2000 så är det en stabil och robust gjutjärnshistoria på drygt 300 kg med 2 motorer, båda trefas. Fräsmotorn har två hastigheter och om jag minns rätt även två rotationsriktningar. Det mesta finns att läsa in instruktionsboken. Vad som inte står i manualen är att sågmotorn är en så kallad plattmotor som kan vara lite känslig för överbelastning. Man skall inte ställa sig och tok-klyva byggreglar med maskinen. Då kommer motorn att protestera. Om man har tur så löser motorskyddet innan motorn brinner upp. Jag skulle nog överväga att montera in en PTC-övervakning i motorn om det var min maskin. Men jag gillar ju att modifiera maskiner bara för att det går...
Kolla i den bifogade instruktionsboken.
 
Inte trött på den men skulle kunna tänka mig modellen mindre då den tar jäkligt mkt plats :-S
 
Hejsan

Tack för infon och särskilt manualen som jag inte hade. Sågen står i snickeriet, funkar utmärkt och jag är helnöjd. Manualen visar dock en vev för tiltning av klingan, vilket inte finns på min såg, det är väl den enda detaljen (hittills) som jag saknat. Låsningen av såganhållet kunde varit lite bättre också, men det är ju sånt man kan uppgradera nån gång i framtiden om man får tid och lust :-)

Måste undersöka varför jag inte får bevakningsmeddelande, kan dom hamnat i skräpposten tro...

Thomas
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.