5 663 läst ·
18 svar
6k läst
18 svar
smörjfett till bosch gst 85pe
Sida 1 av 2
Hej!
Ficka tag i en begagnad sticksåg, bosch blå gst 85pe. Den var defekt men jag har lyckats lokalisera problemen och har beställt nya reservdelar (för övrigt väldigt bra reservdelsservice).
Det jag brottas med är nytt fett till kugghjul samt stötstången. Bosch säljer själva en stor tub men den kostar över 400:-. Tyvärr kunde deras personal inte uppge vilken typ av fett det är. Frågan är vilket fett man ska använda.
Biltema har t.ex. ett PTFE-fett för 59:-
"Syntetiskt smörjfett med mycket låg friktionskoefficient och exceptionell värmestabilitet, avsett för
styrlager, hjulnav, vevlager, lager och pedaler. 60 ml."
Nån som har erfarenhet av detta?
/Henrik
Ficka tag i en begagnad sticksåg, bosch blå gst 85pe. Den var defekt men jag har lyckats lokalisera problemen och har beställt nya reservdelar (för övrigt väldigt bra reservdelsservice).
Det jag brottas med är nytt fett till kugghjul samt stötstången. Bosch säljer själva en stor tub men den kostar över 400:-. Tyvärr kunde deras personal inte uppge vilken typ av fett det är. Frågan är vilket fett man ska använda.
Biltema har t.ex. ett PTFE-fett för 59:-
"Syntetiskt smörjfett med mycket låg friktionskoefficient och exceptionell värmestabilitet, avsett för
styrlager, hjulnav, vevlager, lager och pedaler. 60 ml."
Nån som har erfarenhet av detta?
/Henrik
Generellt sett tror jag inte du behöver grunna ihjäl dig på vad du använder för fett, tror till och med att vanligt universalfett fungerar bra till ändamålet. Ditt PTFE-fett lär vara bättre. Själv brukar jag ta hjullagerfett till sådana applikationer.
Tackar för svar.
Det fett som fanns var väldigt "stabilt", så jag tror som Tyresö att det bör vara så formstabilt som möjligt. Sen bör det ju klara värmeutveckling också, så det lutar åt en tub PTFE från biltema. Nån som vet hur tjockt biltemas PTFE-fett är?
Det fett som fanns var väldigt "stabilt", så jag tror som Tyresö att det bör vara så formstabilt som möjligt. Sen bör det ju klara värmeutveckling också, så det lutar åt en tub PTFE från biltema. Nån som vet hur tjockt biltemas PTFE-fett är?
Hur varma går era 85or?
Efter intermittent arbete under 30min håller mitt vx-hus sig kring 35 grader. Det tycker jag känns lite väl högt efter bara kanske 10min maskingång. Har börjar fundera på om det beror på att jag använde vanligt fett när jag rengjorde den sist och inte något extra segt/klistrigt.
Efter intermittent arbete under 30min håller mitt vx-hus sig kring 35 grader. Det tycker jag känns lite väl högt efter bara kanske 10min maskingång. Har börjar fundera på om det beror på att jag använde vanligt fett när jag rengjorde den sist och inte något extra segt/klistrigt.
Jag tycker inte att min 85:a blir så särskilt varm men det är oftast rätta korta insatser...tänker litet...jo, håller jag på och kör av och till i en halvtimme blir det nog en viss värme, så jag tycker inte att 35 låter mycket.
grafitfett är något av det värsta jag kan tänka mig, det torkar ut med tiden. De andrar i fina hylser med en massa beteckningar, saknar bärighet. Prova själv med att fetta in t ex framhjulslagern på bilen, så ser ni att fettet slungas bort från lagern. Numera köper jag fett där de säljer maskiner och traktorer till bönderna, dessa om några vill ha ut så mycket som möjligt för pengarna. Förmodar att även Granngården kör med bra produkter, deras val av färger (Teknos) tyder på detta
saturnus skrev:grafitfett är något av det värsta jag kan tänka mig, det torkar ut med tiden. De andrar i fina hylser med en massa beteckningar, saknar bärighet. Prova själv med att fetta in t ex framhjulslagern på bilen, så ser ni att fettet slungas bort från lagern. Numera köper jag fett där de säljer maskiner och traktorer till bönderna, dessa om några vill ha ut så mycket som möjligt för pengarna. Förmodar att även Granngården kör med bra produkter, deras val av färger (Teknos) tyder på detta
Tror du har missförstått poängen med grafitfett. Även om det ser ut som att fettet åker bort, så är det fortfarande en fetthinna av grafitet kvar. Grafit är väldigt smörjande och om man låter fettet torka in, så sitter det en torrsmörjande hinna kvar.
Du kan läsa lite information här. Men du har rätt i att det inte är rätt fett för hjullager.
http://www.webbbutiker.com/webbbutiker/ledins/product_info.php?products_id=302
Annars är kopparpasta ett riktigt kletigt och värmetåligt fett.
Honda Moly 60 är ett väldigt stabilt fett, det kallas nog till och med pasta, med 60% molybdendisulfidhalt. Fina fisken att smörja kardanaxeln med på BMW-motorcyklarna, och annat smått och gott så jag tror säkert det skulle funka jättebra i en Bosch. Kostade runt hundringen för en patron på ca 1,5dl när jag köpte för nåt år sedan. Hondas artikelnummer är 08734-0001
Kolla på Swedol istället, det finns skäl att stora entreprenadfirmor köper därifrån och är faktiskt billigare än Biltema på en hel del saker.
Deras långtidsfett lär uppfylla alla krav här.
/Kent
Deras långtidsfett lär uppfylla alla krav här.
/Kent
snickarboden skrev:
Jag har konto på Swedol och kan intyga att deras långtidsfett är riktigt kletigt - går knappt att torka rent fingrarna - det kletar nått för djä%#". riktigt bra fett - trots ett lågt pris.
Men det dyraste och värst kletiga fett jag varit med om var ett Svenskt fabrikat (tror jag). L-E fett. Helt vansinnigt dyrt var det. Måste vara 20 år sedan jag köpte en tub, och vet inte om det företaget finns kvar.
Jaha, då måste Kronans Armévapenfett vara det bästa i så fall. Jag vräkte in så mycket vapenfett i min AK4 - bara för att minska risken för driftstopp - så fettet rann ur tomhylsutkastaren. Skjuta AK4 med automatavfyring var det enda i lumpen som jag verkligen tyckte var kul. Bädda säng och städa var urtråkigt.
Nu är det istället mitt befäl (min fru) som bäddar och städar åt mej: menig F
Nu är det istället mitt befäl (min fru) som bäddar och städar åt mej: menig F
hmmm...det är ju även känt för att orsaka problem i just vapenTyresö skrev:Jaha, då måste Kronans Armévapenfett vara det bästa i så fall. Jag vräkte in så mycket vapenfett i min AK4 - bara för att minska risken för driftstopp - så fettet rann ur tomhylsutkastaren. Skjuta AK4 med automatavfyring var det enda i lumpen som jag verkligen tyckte var kul. Bädda säng och städa var urtråkigt.
Nu är det istället mitt befäl (min fru) som bäddar och städar åt mej: menig F
Redigerat: