Funderar på att skaffa en vattenskärare alt. laserskärare. Finns det sådana maskiner för hobbybruk? Finns det mindre varianter som man kan köpa begagnade till billig penning?

Hur mycket underhåll kräver sådana maskiner? Är det sådant som kan stå längre tider utan användning utan att beka ihop?
 
Vad skall du skära ut och i vilken omfattning? Det där är ju inte riktigt maskiner för hobbybruk direkt utan används för seriearbeten.

Lasrar i den klassen lär kräva tillstånd med.

/Kent
 
Jag ska inte skära ut något speciellt. Utan det är en bra att ha grej :) Man vill väl ha ett bord på 50*50cm minst. Vattenskärare är trevligare ur många synvinklar om man vill skära i många material utan att det bränner.
 
Som tidigare inlägg beror väldigt mycket vad du ska ha den till. Finns små lasrar att köpa för hemmabruk men då är de mest tänkta för gravyr går nog inte att skära så mycket mer än papper med dem.

På denna wiki kan du läsa lite grann om vilken effekt du behöver för att skära olika material.
http://en.wikipedia.org/wiki/Laser_cutting#Power_requirements

Ska du köpa en riktig maskin laser eller vatten som du kan skära stål med så kostar det. Kolla på Ebay för att få ett hum om priserna.
35000 USD för denna laser:
http://cgi.ebay.com/Bystronic-BYLAS...330?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item27b0bf7e8a


eller 120 000 USD för en vatten:
http://cgi.ebay.com/2006-FLOW-CNC-W...094?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1c14359c8e


Så enklast är nog att konstatera att om du inte är mångmiljonär eller planerar att starta en verksamhet där du har minst 50% utnyttjande grad på dessa maskiner är det nog inte lönt.
 
Tänk även på att de flesta laserskärare/vattenskärare skär vinkelrät mot ytan, du får alltså enbart 90 graders utskärningar. Ibland vill man ha fasade kanter och liknande. Har för mig att jag har sett någonstans där de hade vridbar axel, förmodar att det kostar därefter. En vanlig laserskärare kräver även kompressor för utsugning för att det inte ska bildas rök/bränna materialet, (om det är trä, plast eller papper det ska skäras).
Hursomhelst så är vid metallbearbetning en CNC-maskin billigare då utbudet är större och det går att fynda till överkomliga priser. Men ja CNC har sina begränsningar. Det finns även DIY beskrivningar på nätet om hur man bygger egen CNC fräs.
 
Tyresö
Annars finns det den här livsfarliga "högtryckstvätten" som tvättar bort betong. Jag har sett en sån på ett bygge - man får ingen andra chans om man skulle råka köra strålen över foten. Den är totalt livsfarlig, men effektiv.

http://www.youtube.com/watch?v=Dwvjn3BjhV8
 
Vafalls? Den ersätter ju Hiltis bilmaskin. *Nästan*
 
Hanterar dagligen en vattenskärmaskin inom jobbet. Det är en svenskbyggd 5axlig från WJS med toppkvalité in i minsta lilla pinal. Går inte alls att jämföras med amerikanska flashiga diton, eller tjeckiska/italienska budgetar. Ändå blir det en hel del underhåll. Bara en så enkel sak som sandstopp kan ta flera timmar att "utreda" och få ordning på. Vi lyckas precis komma under de magiska "150kr i servicekostnad/timme" tack vare den höga kvaliteten på konsturktionen, dock är det inte ovanligt att jag beställer reservdelar för över 50 000+moms i stöten. Enkla packningar för 500kr/st eller högtryckscylindrar för 18000 stycket. Abrasivrör som i bästa fall går 100h kostar ca 2800+moms, diamanter med livslängd kring 1000h för 5000kr. Utöver dessa kostnader tillkommer driftskostnader för tex kompressor, abrasivkostnader, kommunalt V/A, olika intyg/godkännande om slamavfall, ström till HT-pumpen, å vårat fall 36kw. Det är en helt suverän maskin att arbeta med och perfekt i hobbysyfte, men att äga en själv -nej tack. Leta reda på en firma i närheten som har maskinerna och muta operatören med en bulle, det blir billigast.
 
Redigerat:
Annars kan man göra som polaren som byggde en egen superkraftig UV-laser hemma i studentkorridoren. Den lär ha varit så kraftig att det gnistrade i luften där den gick fram. Osynlig var den givetvis oxo. Läskigt..

Själv tyckte han inte att den var så kraftig , och berättade hur man gör en KRAFTIG laser mha en bit aluminium och en (håll i er..) kärnladdning. :wow:
 
Det finns en del som har byggt egna EDM-wire maskiner. Men det är nog inte lätt...
Det är mycket hög precision och man kan skära i tjocka material. Dock bara metall. Och det går inte snabbt...

Här skär en sådan maskin ut ett hjul till ett ånglok ur en 15mm stålplatta.
http://www.youtube.com/watch?v=rWhOkk7m_tU
 
jonahp skrev:
Hanterar dagligen en vattenskärmaskin inom jobbet. Det ....
Låter fruktansvärt illa, speciellt när strålen råkar komma på en presenning.
 
pickels skrev:
Låter fruktansvärt illa, speciellt när strålen råkar komma på en presenning.

Vad menar du? ja fattar banne mig inte..:S
 
Tyresö
jonahp skrev:
Hanterar dagligen en vattenskärmaskin inom jobbet. Det är en svenskbyggd 5axlig från WJS med toppkvalité in i minsta lilla pinal. Går inte alls att jämföras med amerikanska flashiga diton, eller tjeckiska/italienska budgetar. Ändå blir det en hel del underhåll. Bara en så enkel sak som sandstopp kan ta flera timmar att "utreda" och få ordning på. Vi lyckas precis komma under de magiska "150kr i servicekostnad/timme" tack vare den höga kvaliteten på konsturktionen, dock är det inte ovanligt att jag beställer reservdelar för över 50 000+moms i stöten. Enkla packningar för 500kr/st eller högtryckscylindrar för 18000 stycket. Abrasivrör som i bästa fall går 100h kostar ca 2800+moms, diamanter med livslängd kring 1000h för 5000kr. Utöver dessa kostnader tillkommer driftskostnader för tex kompressor, abrasivkostnader, kommunalt V/A, olika intyg/godkännande om slamavfall, ström till HT-pumpen, å vårat fall 36kw. Det är en helt suverän maskin att arbeta med och perfekt i hobbysyfte, men att äga en själv -nej tack. Leta reda på en firma i närheten som har maskinerna och muta operatören med en bulle, det blir billigast.

Då har ju du ungefär liknande omkostnader som mitt betongpumpsföretag.
Kan erkänna att jag aldrig trodde att en sån "högtryckstvätt" var så dyr att driva. Inköpspriset är ju inte "kaffepengar" direkt - jag har kollat på Putzmeisters hemsida, och dom gör även "högtryckstvättar".

Hur är Putzmeisters "högtryckstvättar"? Håller dom lika extremt höga kvalitet som deras betongpumpar?
 
josa100 skrev:
Funderar på att skaffa en vattenskärare alt. laserskärare. Finns det sådana maskiner för hobbybruk?
Nej, det finns inte vattenskärningsmaskiner för hobbybruk. Om jag inte är helt ute och cyklar, så ligger arbetstrycket i skärmunstycket på över 4000 bar idag, och då krävs det pumpar med stora effekter. 20-40 kW är helt normalt.

Men det finns tillverkare som ligger så långt efter i teknik så man borde kalla det för en hobbymaskin! 1500 bar kommer man inte långt med...Kolla in den här:

http://www.brannehylte-maskin.se/knuth09/alla/015_Schwe_sc.pdf

En liten maskin, som storleks- och effektmässigt skulle kvala in som hobbymaskin, men priset är det inte så mycket hobby över... 49,900 Euro + moms!!q(;^;)p
 
Tyresö skrev:
Då har ju du ungefär liknande omkostnader som mitt betongpumpsföretag.
Kan erkänna att jag aldrig trodde att en sån "högtryckstvätt" var så dyr att driva. Inköpspriset är ju inte "kaffepengar" direkt - jag har kollat på Putzmeisters hemsida, och dom gör även "högtryckstvättar"
Öööö... Tyresö, du snackar nog inte om samma saker som vi andra i den här tråden...
Se länken:
http://www.waterjet.se/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.