6 769 läst ·
21 svar
7k läst
21 svar
bygga om släp
Sida 1 av 2
Vad händer om man plockar bort lämmarna på ett släp? behöver man förstärka på nått sätt? eller håller den?
alltså sidorna runt släpet så förstår ni lättare.
http://213.132.112.100/images/27/2793990766.jpg
alltså sidorna runt släpet så förstår ni lättare.
http://213.132.112.100/images/27/2793990766.jpg
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Det är långsidorna som står för bärigheten på den vagnen.
Protte
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Det går att bygga lämlösa vagnar av ramen från en husvagn, men hjulen sticker alltid upp.
Biltransportvagnar är lämlösa så åk till "macken" och studera hur de är gjorda.
Kan vara en hel del "bevisning" av hållfasthet hos bilprovningen så får man tag på en färdig så är mycket vunnet.
Protte
Biltransportvagnar är lämlösa så åk till "macken" och studera hur de är gjorda.
Kan vara en hel del "bevisning" av hållfasthet hos bilprovningen så får man tag på en färdig så är mycket vunnet.
Protte
Högbyggda släp är en bra utgångspunkt om man ska ha lämlöst, fast bädden hamnar ju högre vilket kan vara en nackdel.
Ähh det är bara att åka till ett ställe som dom har svetsare eller smeder på, dom kan ge ett intyg på att det är fackmannamässigt utfört... Ja om det är det alltså... En del kan t.o.m bistå med svetsröntgen.....prototypen skrev:
Kostar några hundra eller en skaplig tårta till 11 kaffet....
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Optimist.
Fixa ett drag till min bil då.
Protte
Fixa ett drag till min bil då.
Protte
få på gipsskvior utan att dom ligger på lämmarna dessutom ska de fungera för skotrar ifall man ska ha på 2st så sätter man bara plankor uttåt.Gilbert skrev:
bäst skulle vara att få hjulen under bottenStyrmanBerg skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Det finns mindre men den vanligaste vagnen är väl 1,25 x 2,55 så det är väl inget problem med gips.
Högbyggd vagn får ju ett större lastutrymme men blir ju också vingligare.
Protte
Högbyggd vagn får ju ett större lastutrymme men blir ju också vingligare.
Protte
Om det är släpen på bilden, vilket ser ut som en ÅTM av sen 70-tidig 80-talsmodell så borde det rymmas gips, om du nu inte tänkt lasta dem på tvären vill säga. För att rymma två skotrar så föreslår jag nog att bygga ett "glesgolv" och lägga ovanpå nuvarande "låda". Eftersom du inte kan trolla bort hjulen är du vid en ev ombyggnad tvungen att ha någon form av hjulhus som hamnar på samma höjd som nuvarande lämmar, och mest troligt alltid kommer ivägen när du ska köra runt med nåt. En annan sak att tänka på är att, igen förutsatt att det är släpen på bilden, du har en maxlast på gissningsvis 520kg, med två skotrar och ett "glesgolv" hamnar du ganska säkert över det. Mitt val skulle nog vara att söka en större släp som bättre passar de ställda kraven, den där är ju långt ifrån värdelös med tanke på andrahandsvärde så det är ju en bra början till en större släp.joakim89 skrev: