Jag håller på med att renovera en båt. Har bl a målat med gelcoat som i princip är tvåkomponents polyester med pigment. Det knepiga med gelcoaten är att den inte är nivellerande, den stelnar i den form som vanlig färg har när den lämnar penseln (dvs flyter ej ut). För att slipa detta snyggt så måste man således slipa ned hela ytan till nivå med botten på dalarna, vilket är VÄLDIGT drygt då gelcoaten är pansarhård.
Har slipat det mesta med en GEX 125. I hörn och liknande började jag köra med Bosch gröna multimaskin, men efter 3 smälta kardborreplattor så ruttnade jag. Övriga ytor där sliptallriken på GEXen inte kom åt började jag att slipa för hand. Resultatet av handslipningen blev att jag blev skittrött, båten blev full med damm men det syntes knappt där jag handslipat.
Har kikat på Rotex 90 under en längre tid, så i helgen så tömde jag sparkontot och gjorde slag i saken. På pappret så verkar det ju vansinnigt med en maskin som kostar drygt femtusen, där man kan köpa B&D mm för en bråkdel av kostnaden.
Kan bara säga att jag är helt lyrisk efter att ha använt maskinen ca 8-10 timmar denna helg. Rotexläget käkade ned gelcoaten som rutten bark, dynan till hörnslipen visar ännu inga som helst spår av att smälta i kanterna. Lät inte särskilt högt och jag har arbetat med den flera timmar i sträck utan att bli surrig i händerna. Även de skitdyra slippapprerna är bättre än några andra jag provat hittills.
Summa summarum så har jag sällan varit så nöjd över någon annan maskin tidigare. Det höga priset är mer än väl motiverat av maskinens fantastiska prestanda och användarvänlighet. Det finns säkerligen andra Festoolmaskiner som inte är värda sitt pris, men just denna var det definitivt.