Efter att ha köpt några futtiga hyvlade bräder för 200 spänn så inser jag att jag snabbt skulle tjäna in en rikt- och planhyvel från Classe, förutsatt att den fungerar.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=134193031
Är den något att ha?
Jag vill använda den till att hyvla långa bräder och reglar i mindre omfattning, typ i samband med att man bygger om hemma. Resultatet är inte så petnoga, allt är bättre än sågat. Ger det korta bordet tillräckligt stöd? Sen blir det väl några mindre bitar med högre krav på resultatet någon gång ibland.

Skitmärke men vissa verktyg är ok med tanke på pris.

Bitar upp till 80 cm längd går troligen bra att hyvla, längre bitar blir släta men inte säkert raka.
Aluminiumbord är ingen höjdare, de blir för släta och virket suger fast.
Enfasmotor är ju bekvämt men liten kraft.
200 mm kutter är heller ingen höjdare.

Men vet man begränsningarna så kan den vara användbar.

Protte

Jag har en Woodstar PT85 som verkar vara helt identisk, finns för samma pris hos jula. Min köpte jag i somras på rea, tror jag betalade 1395, och mitt bruk är väl ungefär som jag tror i linje med trådskaparens, finjustera dimensioner och snygga till sågat virke, och till det tycker jag den funkar bra.

prototypen skrev:
Aluminiumbord är ingen höjdare, de blir för släta och virket suger fast.
...
200 mm kutter är heller ingen höjdare.
Protte
Kan man repa bordet med grov smärgelduk alternativt spåra det med kapskivan på vinkelslipen för att hindra fastsugning?

Varför är det ingen höjdare med 200 mm kutter?

Aluminiumborden ska nog, om de nu visar sig vara ett problem, gå att fixa med smörjmedel. Silbergleit eller Felders "vax" för att smörja snickerimaskiner brukar göra underverk! Skillnaden är makalös!

200mm kutter? Brukar aldrig köra speciellt breda saker i rikten, max kanske 100mm. Däremot är det trevligt med stor bredd i planhyveln. Då kan man exempelvis göra bredare limträskivor utan allt för många skarvar.

Jag har också en Woodstar PT85, köpt på samma Jula-kampanj. Är bara hobby-snickare men ska ge lite feedback iaf.
Har testat den med några björkplankor ca 3" x 8" ca 1,5 m långa som jag sågat upp själv med motorsågen. Har inga planer att använda den till att rikta/plana stora mängder reglar eller plank utan den är till för mindre saker. Och jag har inte plats för en "riktig" maskin.
Tycker resultatet blev bra, faktiskt bättre än väntat men:
1. Som vanligt fick man demontera en del och smörja, justera och greja lite innan man börjar använda den, som på alla andra Kina-maskiner.
2. Man får ta små skär för att den ska orka. För mitt ändamål gör det dock inget om jag måste köra 5 istället för 3 gånger.
3. Anhållet var ganska (väldigt) vekt, ska försöka tillverka nåt stabilare
4. Borden var bra och det gick att justera det mesta, men så klart korta. Har sett nånstans nån som gjort bra förlängningar så det kan hända det blir vid tillfälle (men då kan man iof köpa en större med en gång). Men kommer nog först att göra några förlängningar för planhyvling. De gör ju inte maskinen större men tror det ger betydligt bättre stöd vid just planhyvling
5. Gjorde ett golvstativ där jag bultade fast den så den står stadigt, gjorde en hylla under hyveln där jag ska lägga en rejäl sandsäck. Största problemet med den är nämligen att den är alldeles för lätt.
6. Tanken är nog kanske att det i framtiden hamnar en bredare planhyvel på hyllan under hyveln. Det är lite bökigt att ändra om mellan rikt och plan. Men det är det väl på alla kombimaskiner. Och så får man bättre bredd vid planing. Men det är inte prioriterat, än har jag inte behövt mer än 200mm.

Och som Protte säger, vet man begränsningarna och inte förväntar sig en yrkesmaskin tycker jag den är helt ok. För mig fanns inte utrymme, varken i budget eller i verkstan, för stora separata maskiner, så för mig var det ett jättelyft att ha möjligheten att fixa småhyvlingar utan att fara runt bygden och låna.
Men då gav jag som sagt1300-1400:- för den, ser att den nu kostar 2300:- på Jula och CO och då är det precis på gränsen. Man kan ibland få en äldre, och troligen bättre för ca 2500-3500 på Blocket.

Hoppas du fått lite mer kött på benen.

Oavsett vilket så ställ in den först, fabriksinställningen (om den ens finns) lär vara katastrof.
Ge fan i att göra nåt med borden utan använd glite istället.
Håller med phl här, ytterst sällan jag riktar något över 100 mm så 200 räcker gott, en hel del amerikanska rikthyvlar har 6" som riktbredd.

/Kent

Japp, fabriksinställningskinesen var nog sjuk när de gjorde min iaf :D
Men efter en stunds jobb med rätlinjal mm blev den bra. Vevade mååååånga varv upp och ner på höjdjusteringen för planhyvlingen innan den började kännas bra. Rätt så "raspiga" gångor, om man säger så.:) Bla sånt man ska vara medveten om när man köper billigt, är inte bara att ta ur kartongen och köra.
Och jag har inte några problem med bordsytan, den är inte helt slät utan har ett fint "mönster" i ytan som nog minskar friktionen. Och borden var faktiskt helt plana...

Låter som att det är värt pengarna att köpa en liten skitmaskin alltså. Men jag ska nog ge Blocket ett halvår eller så, för det är ju uppenbart att en begagnad större maskin till vettigt pris är mer användbar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.