Verktyg & Maskiner
NEWMAN75: Hej Vet inte om jag missat något men är inte det där samma maskin som TOOLS säljer för 1295 + moms? Sist jag var inne hos den lokala återförsäljaren och kollade hade de kvar den lilla blå boschen med någon tillbehörs låda för 1495 inkl moms tror jag. Detta var dock 2 månader sedan.
Mats Bengtsson: [citat] Jag blev nöjd. Kanske inte med slutresultatet, men det är mitt eget fel (jag valde att avsluta och göra annat hellre än att experimentera vidare). Jag är väldigt nöjd med vad sprutan och färgen kan åstadkomma. Till slut (hos phl) bestämde jag mig för att späda lite grand, 5% vatten för att vara exakt, och det har jag kört med sedan dess. En mer sprutbar fäg skulle göra
Mr Handyman: Verkar vara lite av samma andas barn som Workmate. Troligen inte lika stadig som Walko eller MFT, men lättare att packa ihop och väldigt mycket billigare. Den ser i alla fall trevlig ut!
jac: [citat] Här var det tvärtom, det var den som gjorde att jag köpte en Festool CTL22 istället. :D
bax: Japp, sen är det bara att kapa en bit av listen och skicka till Logosol.
tallmilan: Blanda nu inte ihop USA's patentverk med logik. Där ger man inhemska bolag patent för att kunna slåss på marknaden på olika vilkor j.m.f.r. med utländska bolag
phl: Om det är möjligt att koppla dammsugarslangen till utblåset på Nilfisken så kan man nyttja detta för att blåsa rent filtret. På min gamla sunkiga Kärcher brukade jag ibland ta av "locket" med motorn och filtret, montera av filtret och köra motorn löst på golvet. Kopplade slangen till utblåset och blåste rent filtret baklänges (alltså inifrån och ut). Visst, inte som tryckluft men
Kapten_Haddock: Hej. Behöver oxå delar till en snapper men modellen E15223 Någon som vet vart jag kan handla? MVH/
Danne78: Makita har i regel billigare och fler batterimaskiner att komplettera med. Men när den gäller just skruvdragaren: Den som känns bäst att hålla i.
prototypen: Nackdelen hemma är väl att du aldrig kan använda den fullt ut. Men det skulle väl gå att sätta en tank efteråt och en tryckströmbrytare. Men kolla om den har några hyss för sig när den ska stängas av, t.ex att avlastning ska göras först annars så roterar den baklänges eller att fläkten ska gå efteråt eller oljepumpen. Protte
1457g: [citat] Den där modellen är tyvärr otroligt klen, har haft ett par såna och man behöver inte ta i särskilt mycket för att dom ska gå sönder. Det finns en bättre modell från Bohrcraft, men den kostar ca 600kr.
slacker: Ganska säker på att Vojma menar ett GTA10: http://www.tool-net.co.uk/p-346237/bosch-gts10-folding-portable-stand.html Detta vet jag då det är i mitt garage han hittade ett till övers! =)
Tyresö: Appropå Mr Murphy..... http://www.youtube.com/watch?v=jQytLMd-_Dc&feature=related
Forbo: Håller precis på och sätter takpanel med dyckertpistol (16ga), både 38mm och 50mm dyckerts...har en liten Stanley kompressor från Jula som gör jobbet galant. För min del har jag bara trycket på 4-5 bar och det är nästan för mycket tycker jag (Har ingen djupinställning på själva pistolen.) Min kompressor har bara en 6-liters tank, så den kör igång efter 6-8 skott...om man stör
gwyrlim: [citat] Om du kan få tag på ShopNotes #32 så finns ett projekt där dom får till det med en motor monterad på pelaren och lite träarmar. Ända bilden jag lyckats hitta online finns här.
Preed: Beställde en laddare nu också, från ToolAB i sverige, den var inte så mycket dyrare i USA eller UK, totalt gick allt, Maskinen + 2x 3.0Ah batterier + laddare på 2764,74 SEK inkl frakt.. Ett sånt paket kostar i sverige över 5000kr.. :)
ayay85: Borde inte vara något problem att göra lådan några centimeter bredare så anhållet får plats, men men... Att inte dammutblåset kan sitta monterat är inte så lyckat enligt mig, då blir det till att man inte använder det om man måste montera på det varje gång (detta görs med två skruvar) ...I övrigt ser jag fram emot att få använda min nya pjäs :-)
Kutte Heitmann: [citat] Ja den hjälpte en del och sidan i sig själv verkar vara användbar.. Kan informera om att har fått igång pistolen igen. Men det som spökade var inte en dyckert, utan en dyckert och en skalle plus något annat. Men jag skall smörja upp den och se till att alt löper som det skall göra. Så tack till alla som hjälp blindstyret hehehe Mvh Kutte
Mats Bengtsson: [citat] Det är från båt, eller snarare kajak, som jag säger det inte är helt saltvattenbeständigt. Min sits är limmad mot botten av kajaken via ett par kardborrband. Med Casco PU-lim. Det håller ett par månader, sedan släpper det. Om jag låter det torka, fäster det igen. Men som sagt, problemet är att det släpper i saltvatten. Epoxy skulle lösa det, men istället har jag vant mig
Mattias_Maria: Roligt att höra att du verkar nöjd Bulldog! Jag har övergivit tanken på den mindre Dw745 sågen. Det blir en GTS10 eller 2704. Har för mig att jag såg en 2704 på bild där du fotat din Incra-lösning. Är du nöjd med den sågen? Har en fundering till, vilken fräs kör du med och har du några tips vad man bör tänka på vid val av fräs i kombination med incra? /Mattias
Ludwig: [citat] Nä, man vill ju inte komma i vägen för en vässad kofot, omtänksamt! ;)
joflopp: Igår kom det paket! Det hela slutade med att jag nu har skruvautomat och tigersåg från Makita med fyra batterier och två laddare samt slagborren från Bosch. Den passade mig bättre och jag har börjat gilla L-boxxarna som de nya maskinerna kommer i. Sedan spontanköpte jag GST 135 nu när Toolab säljer dem för 2290. Ska bli intressant att se om den är så mycket bättre än min GST 120
Mell: Minns då alla hade liknande klockor. Varje heltimme var det ett fasligt pipande från timsignalerna om du var på bio eller liknande...:)
RFL: Har inte rört min stora skruvdragare (för skruvdragning iaf) sen jag skaffad en Makita 10,8v's dragare, grymt smidigt format där man kan ha den i fickan på snickarbyxorna eller hölstret (vet ej om det följer med liknande till Boschmaskinen). För att bygga trall räcker det mer än väl.
1457g: Jag brukar lägga skivorna på biltemas sågbockar (dom svart/röda i plast) och såga med cirkelsåg. Och eftersom bockarna är i plast så gör det ingenting att klingan går i när man sågar, så man slipper ha en "offerskiva" under. Dom är så billiga så jag köper nya lite då och då istället.
clain: [citat] Känns som om det kommer hålla tillräckligt hög standard för att jag skall klara mig också. Apropå stödrullar så går väl det att hitta till lite alla möjliga priser, där behöver man väl dessutom inte oroa sig för nå kompatibilitetsproblem. Jag har hittills låtit frugan hålla i, eller vice versa, men det är klart att det underlättar när man jobbar ensam... ;)