Har nu varit min kusin behjälplig i en vecka och fått prova på hans breda sortiment av Festool-maskiner.

Kan börja med att prisa den förnäma sänksågen (55:an) som var underbar att jobba med. Precision på ½-millimetern när. Har dock inte provat någon av konkurrenterna så jag har lite svårt att ge en rättvisande bild huruvida den är prisvärd i förhållande till andra märken.

Däremot är jag inte lika imponerad av exempelvis skruvdragaren (12+3). Visst, den är enormt stark och uthållig för att vara en 10,8Voltare men den är ju lika stor och tung som en 12-14,4v av annat fabrikat så jag anser att den liksom faller mellan stolarna. Dessutom så tycker jag att det är ett j-a bytande av chuckar och egendomligt att vanliga 1/4" bits inte går in i snabbchucken utan man måste köra med Festools egna till 3-4 ggr priset.

Provade även slipmaskinen ETS 125mm, och visst var den ok, bra ergonomi men inte så mkt bättre att det motiverar nästan dubbla priset till min Bosch (GEX 125 AC).

Likaså sticksågen - helt ok men inte märkbart bättre än min Bosch 135:a.

Vad jag dock fann som en underbar lösning är ju detta med systainrarna. Underbart att kunna snäppa alla på varandra och rulla iväg med dammsugaren i botten i stället för att springa flera gånger. Dock så har ju Festool insett detta och tar - i mina ögon - hutlösa priser för dessa. Dessutom tycker jag att insatserna i systainrarna verkade vara av tvivelaktig kvalitet om man ska hantera de i exempelvis 20 minusgrader.

Summa summarum: Festool har lyckats skapa ett brett sortiment med verktyg av hög kvalitet som är kompatibla med varandra (systainer, skenor) men på bekostnad av ett i mina ögon alldeles för högt pris.

Synpunkter någon?

Tyresö
Ett gott råd: Ta dej ur Festool-träsket medan du är i ditt fulla sinnes bruk!

Det finns inte en Festool-maskin som är värd prislappen i guldförgyllt papper som hänger och dinglar.
Inte ens om du använder maskinen, som om det är en kroppsdel när du utför ditt jobb, så är den värt priset. Inte ens din fru blir imponerad - inte någon annan kvinna heller, möjligtvis får du en VIP-biljett på en stol i arbetsboden på något bygge.

Är det verkligen värt att betala så mycket för en stol i en arbetsbod?

Paul-Staffanstorp
Ja ja... alla ser vi olika på saken...

Förutom att jag är väldigt nöjd med mina festoolmaskiner så måste jag säga att fördelen med systainerna är rått grym framförallt när man arbetar i lägenheter och annat där man har långt att gå från bilen.

Ofta ska man ju ha upp mer än halva innehållet i bilen och då är det enormt smart och smidigt att kunna stapla en hel hög systainers på en vagn och en hög på damsugaren och sen bara rulla iväg allting längs trottoaren och in på gården för att sen rulla in de i hissen och komma direkt upp i lägenheten t.ex...

Kör man nu med Hilti eller annat så är det ju ett jäkla släpande på olikformade väskor...

BARA detta anser jag vara värt pengarna och det sparar sjukt mycket tid som inte man ser förrän man använder dem på detta sättet som t.ex jag gör med min mobila snickarverkstad...

Visst kan man numera skaffa systainers till andra maskiner också men det skulle inte falla mig in direkt...

vojma skrev:
Har nu varit min kusin behjälplig i en vecka och fått prova på hans breda sortiment av Festool-maskiner.

Kan börja med att prisa den förnäma sänksågen (55:an) som var underbar att jobba med. Precision på ½-millimetern när. Har dock inte provat någon av konkurrenterna så jag har lite svårt att ge en rättvisande bild huruvida den är prisvärd i förhållande till andra märken.

Däremot är jag inte lika imponerad av exempelvis skruvdragaren (12+3). Visst, den är enormt stark och uthållig för att vara en 10,8Voltare men den är ju lika stor och tung som en 12-14,4v av annat fabrikat så jag anser att den liksom faller mellan stolarna. Dessutom så tycker jag att det är ett j-a bytande av chuckar och egendomligt att vanliga 1/4" bits inte går in i snabbchucken utan man måste köra med Festools egna till 3-4 ggr priset.

Provade även slipmaskinen ETS 125mm, och visst var den ok, bra ergonomi men inte så mkt bättre att det motiverar nästan dubbla priset till min Bosch (GEX 125 AC).

Likaså sticksågen - helt ok men inte märkbart bättre än min Bosch 135:a.

Vad jag dock fann som en underbar lösning är ju detta med systainrarna. Underbart att kunna snäppa alla på varandra och rulla iväg med dammsugaren i botten i stället för att springa flera gånger. Dock så har ju Festool insett detta och tar - i mina ögon - hutlösa priser för dessa. Dessutom tycker jag att insatserna i systainrarna verkade vara av tvivelaktig kvalitet om man ska hantera de i exempelvis 20 minusgrader.

Summa summarum: Festool har lyckats skapa ett brett sortiment med verktyg av hög kvalitet som är kompatibla med varandra (systainer, skenor) men på bekostnad av ett i mina ögon alldeles för högt pris.

Synpunkter någon?
Festool är väldigt bra och väldigt dyra. Men det finns områden där det diskuteras om de är bättre än till exepel blå bosch Du nämner skruvdragaren och sticksågen, båda är precis de fall där jag, och andra, valt att inte köpa Festool utan istället blå bosch. Inte för pengarna, utan av åsikten att Festoolen inte är bättre. Dock, min 135a till trots, hade Carver 400 funnits när jag valde hade jag nog köpt den.

Vad sedan gäller ETS mot GEX så är du inne på standardresonemanget för Festools priser. Du säger själv Festool är bättre, men inte så mycket bättre att den är värd priset. Den värderingen faller olika för olika personer. Festool är alltid så dyra de kan vara utan att tappa för många köpare. Men det ändrar inte att ETS är bättre än GEX.

--- Mats ----

Festool är väl inte alltid det dyraste alternativet heller. Brukar inte DeWalts sänksåg vara dyrare än TS55:an? När jag valde sticksåg mellan Bosch GST135 och Festool PS300 var det inte priset som avgjorde, för det var knappt mer än priset för en systainer som skilde då. Nu har väl 135:an blivit billigare och PS400 är dyrare, men det är ju en annan sak. Sen är det ju förstås en viktig skillnad mellan dyr (för lite produkt etc. för priset) och kostar mycket (en stor summa pengar). Har en T15+3 set, dvs. med extrachuckar, och den är jag otroligt nöjd med. Utom chuckarna skulle jag säkert vara lika nöjd med en Hitachi, Milwaukee eller annan kvalitetsmaskin också.

Systainrar är väldigt användbart, men de finns med olika märkesbeteckningar (nu är det väl bara Mafell och Makita som är igång av de stora, även DeWalt och Bosch hade).

Ibland är Festool prisvärt (oftast) men måste säga att det aldrig varit aktuellt att köpa bara deras maskiner, de har inte alla sorter, och de verkar inte vara bäst på allt.

Paul-Staffanstorp
Själv föredrar jag en kombination av Festool-Makita-Milwaukee-Fein för precis som du skriver Handyman så finns ju inte heller alla typer av maskiner hos t.ex Festool...

Systainrar kan man ju köpa genom www.tanos.de om man nu bara vill åt den typen av förvaring...

Paul-Staffanstorp skrev:
Visst kan man numera skaffa systainers till andra maskiner också men det skulle inte falla mig in direkt...
Det är klart att du ska ha en systainer till din Multimaster :D

Paul-Staffanstorp
Springare skrev:
Det är klart att du ska ha en systainer till din Multimaster :D
Självklart till min Fein ja... och har beställt en svart med orange spännen men inte fått den än... :@

Menade mest att jag inte skulle kunna tänka mig att köpa DeWalt, Biltema, BestTools eller andra maskiner och sen stoppa dessa i systainers... :rolleyes:

Mikael_L
Jag har sänksågen TS55'an och två 1400 skenor.
Det kanske stannar där.

Dominon sneglar jag lite, men jag tror att jag aldrig kommer kunna motivera ett inköp pga det ohyggliga priset. Så mycket kommer jag inte använda en förbindningsfräs, så det blir nog så småningom en ordinär kexmaskin.

Sänksågen tycker jag är dyr men prisvärd, men är inte såpass mycket fanatiker att jag inte skulle kunna tänka mig en DeWalt/Makita/Mafell osv.
Hoppas Bosch snart ger sig in på att konstruera en sänksåg, Bosch brukar nämligen ofta blir hyggligt prisvärda maskiner.

Mikael_L
Paul-Staffanstorp skrev:
... inte skulle kunna tänka mig att köpa DeWalt, Biltema, BestTools eller andra maskiner ...
Kul gruppering, dessa lirar alltså i samma division ... :D

Paul-Staffanstorp skrev:
... DeWalt, Biltema, BestTools ...
Precis vad jag också reagerade på...

Ang systainrar så verkar ju Bosch storsatsa på sina L-boxxar, dock har det inte någon rullplatta man kan fästa dom på, och inte heller någon dammsugare.

Paul-Staffanstorp
Mikael_L skrev:
Kul gruppering, dessa lirar alltså i samma division ... :D
vojma skrev:
Precis vad jag också reagerade på...

:D:D:D

Kände bara för att vara lite lustig då jag vet att vissa härinne gillar DeWalt men jag gör det dock inte alls... så jag satte ju en liten smiley bakom med en baktanke att försöka visa att det var lite skämt och lite allvar. ;)

FredrikR skrev:
Ang systainrar så verkar ju Bosch storsatsa på sina L-boxxar, dock har det inte någon rullplatta man kan fästa dom på, och inte heller någon dammsugare.
Dessa passar väl inte heller ihop med "riktiga" systainers...eller har jag fel ? :blushing:

Har däremot ett par Makitamaskiner som jag beställde systainers till och det är ju av samma typ som Festools så de går att koppla samman vilket är poängen...

Den Festoolen jag hade var definitivt inte värd priset, men den måste ha varit ett måndagsexemplar.
Jag hade ju en tråd om min C12:a för ett tag sedan och även efter det så fortsatte det med alla möjliga småproblem.
Även prylarna i centrotec 09 lådan var ganska dåliga förutom borren.

Den enda prisvärda produkten jag ägt från Festool är ett paket pennor, för dom fick jag med gratis vid köp av annat från eBay. :)

FredrikR skrev:

Sortimo Art.nr. 121015412, kolla pdfen. Står iofs inte Bosch på den men det kan man kanske leva med.Ingen damsugare dock;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.