Byggahus.se

Hammer pelarborrmaskin? (orelaterat: TS55 bottenplatta revisioner)

1. I
    Medlem · Västerbotten · 549 inlägg

importensketsig

Medlem
    Var in på Planomaskin idag en sväng (ärendet passar i forumet men kanske förtjänar egen tråd - skulle köpa plastbitarna på en TS55 som sitter mittemot dom som man justerar passformen mot skenan med, hade tidigare noterat att demomaskinen på Bäcklunds (NJB) saknar plastbiten - där är sulan i sig själv glidyta på ena sidan, så någon gång i nutid har förändring skett mellan bottenplatta-alternativen, en undran här även om det inte spelar nån roll är ju förstås vilken variant som är nyast och om förändringen hängde ihop med några andra TS55-förändringar)

Men, på plats, så surrade vi lite behov och en billig pelarborrmaskin finns på listan. Pris kanske 3'. Har tittat lite på Sheppeach radial-dito men fått omdömet att den är lite för klen, flexar för mkt vid belastning i hela konstruktionen. Väntar på Arboga för ingen peng men det dyker förstås aldrig upp (Västerbotten är en ÖKEN beg-verktygs-mässigt). Nåväl, blev visad ny BILLIG pelarborrmaskin från Hammer på papper. Två varianter för ynka 3500:-, med Hammerlogga, men dom såg förstås ut som Kina-maskiner, ena radial-variant som var lik Scheppachs dito.

Kort fråga efter lång inledning är förstås om någon klämt/hört/vet något om dessa två BILLIGA hammer-märkta pelarborrmaskiner? Helt rätt peng för mina behov och önskemål och jag lär mest komma att borra trä. Om det behövs borras metall kommer jag inte störa mig så mycket om jga måste stega mig upp i några steg till rätt borrdimension för att den ska orka. Men det får ju inte flexa så man rent är bekymrad om hålen hamnar rätt..

2. I

importensketsig

Medlem
  3. mattiasp
    Hårklyvare · Stockholm · 6 590 inlägg

mattiasp

Hårklyvare
    Om den ser ut som en anka och går som en anka så är det troligen en anka...
    Att det där skulle vara något annat än samma typ av rappliga kinamaskin som alla andra säljer billigt är mycket osannolikt. Hur glapp var den? Att de låtsas att maskinen kan säljas för 30-60 kSEK är ju bara löjligt.

Det är tydligen svårt att få till en pelarborr i billighetsklassen. Om man inte kan ha den till att borra i metall känns det ganska meningslöst. Det är inte motorstyrkan som är bristen på dessa maskiner, utan att de är glappa. Och det duger inte på en pelarborr.

4. I

importensketsig

Medlem
    Fick bara se den på papper tyvärr så jag har inte klämt. Men dom skulle ta hem en och slå en signal när den finns på plats.

För mig skulle det finnas stort värde i att få bättre precision och repeterbarhet även bara för trä, så för mig vore itne ens en kass pelarborr "meningslös", men det är klart att oavsett tänkt budget så vill man ju hitta rätt maskin, och lite ledsen i ögat skulle man ju bli när man nån gång måste borra metall och blir påmind om vilket junk man köpt :). Men det är mer känslomässigt än ett faktiskt behov för min del.

5. bax
    Medlem · Härliga Härjedalen · 2 297 inlägg

bax

Medlem
    Usch så snuskigt lik min ClasOhlson-maskin den där är....
    Du får köpa min för en femhundring så sparar du 3k :)

6. I

importensketsig

Medlem
    Nu har dom uppdaterat priserna ser jag (mattiasps kommentar om 30-60kSEK rörde priset som stod tidigare, det var nån sådan summa).

7. edvinf
    Medlem · Västernorrland · 154 inlägg

edvinf

Medlem
    Den ena är en radialborrmaskin. Vad är det för skillnad på en radialborrmaskin och en pelarborrmaskin?

8. I

importensketsig

Medlem
    Förmågan att dra huvudet olika långt ut från pelaren (och brukar väl också innebära att det går vrida på).

9. Mr Handyman
    Medlem · Värmlands län · 2 899 inlägg

Mr Handyman

Medlem
    Tycker det ser ut som en Rexon, ett lite bättre kinamärke. En sån kan man definitivt ha glädje av i ett snickeri, och om man spänner upp remmarna ordentligt, också till viss metallborrning.

Bauhaus bl.a. säljer Rexon i Sverige.

Fast man ska förstås samtidigt inte tro att det är något i närheten av Arboga. En bättre hobbymaskin skulle jag kalla dem för. Att en sån skulle kosta mellan 30 och 60 kkr är dock fullständigt omöjligt.

Redigerat 25 nov 2010 13:14
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.