Någon som har en aning om hur mycket en sån bil kan tänkas dricka per mil?

Ingen?

För mig spelar det ingen roll om det rör sig om 1.2 eller 1.5 l/mil. Bara det inte drar iväg mot 2-2.5.

Mao - det är ett ungefärligt värde jag är ute efter.

Blandad körning 1,27 l/mil

Inte mer? Det tar min Volvo 850 Turbo vid lugn körning... ;)

Oj vad billigt ni åker ! jag har en van som slickar i sig ca 4-4,2 liter milen ! Men den är ju inte helt standard heller ju så... !:D

Tyresö
Då måste du ha en 454-motor i den. Har du en vanlig 350-motor (gissar att du har det), då är inte förgasarna helt okej. Jag utgår ifrån att det är en förgasarmotor, eftersom en V8 med insprutning dricker under 1,5 L /mil vid normalkörning.

Storleken på motorn har mindre betydelse än skick, teknik och körsätt..
Jag har kört en 2.2L dieselmerca på närmare 3L milen med tungt släp och en Ford F150 pickup med 5.9L bensinmotor på 1.05L milen så att hänga upp sig på slagvolym är inte relevant IRL.

vojma skrev:
Någon som har en aning om hur mycket en sån bil kan tänkas dricka per mil?

Nja den lämnar ca 450 hk så det gör väl sitt till...

Tyresö
Nej, jag lägger inte mer vikt på motorstorleken än att jag vet att 454:orna på 80-talet var sanslöst törstiga. Jag hade en Cheva Silverado -91 4 x 4 8 fotsflak med chippad 350-motor och den drack runt 1,5 - 1,8 och den hade en TBI-"förgasare"/insprutning.....låtsasinsprutning. Långkörning drack den "bara" 1,3. En riktigt rolig bil, kan ibland sakna den tiden, när man KÖRDE bil, dagens bokstavs-utrustade bilar ÅKER man.

450 hk i en bakhjulsdriven van.....intressant på vintern - eller är det en 4 x 4 ?

Redigerat:
Å jag som tycker min Caddy TDi drar mycket!? ;)

Tyresö
P-plats skrev:
Å jag som tycker min Caddy TDi drar mycket!? ;)
Hahaha, det tror jag inte ett dugg på att du menar. Jag har en WV Transporter TDI som företagsbil, 4 x 4 med den stora motorn 176 HK 400 NM, och den drar inte mer än 0,7 blandad körning. Min förra bil Nissan Navara, den sög i sej minst det dubbla - trots att det var en diesel!!!
Till saken hör att jag byter bil var 3:e år, så bränsleförbrukningen på Navaran - som definitivt inte var slutkörd - är under all kritik - trots att det är en "högteknologisk" Japansk bil.

Kommer i fortsättningen bara att hålla mej till WV, tills någon har övertygat mej om en bättre företagsbil. Har efter Navaratiden lärt mej "läsa mellan raderna" på bilförsäljarnas skitsnack.

WV-försäljarens snack stämmer fortfarande in på "bilden" han "målade" upp för mej.

Tyresö:

Du borde studera din bil bättre, det står nog VW på den istället för WV som du har skrivit 3 gånger. ;)

Dom nya Ford Transiterna vi fick i jobbet för en månad sedan verkar ganska snåla också, 3,2 liters dieselsexa på 200hk och 480nm drar ca 1 liter/ mil med tung last.

Dessutom är det den högsta och längsta modellen, 6,40 lång är den.

Tyresö
skalman1 skrev:
Tyresö:

Du borde studera din bil bättre, det står nog VW på den istället för WV som du har skrivit 3 gånger. ;)

Dom nya Ford Transiterna vi fick i jobbet för en månad sedan verkar ganska snåla också, 3,2 liters dieselsexa på 200hk och 480nm drar ca 1 liter/ mil med tung last.

Dessutom är det den högsta och längsta modellen, 6,40 lång är den.

Hoppsan! Ja,det ser ju helt tokigt ut - skulle kanske skrivit "Folkvagn" i stället hehe.

Min "Folkvagn" Transporter TDI är också alltid väldigt tungt lastad (alltid ca 300 - 500 kg) och då är det väldigt bra om motorn inte drar mer än 0,7 diesel/mil. Tror nog att den skulle komma ner till under 0,6 om bilen inte var så tungt lastad. Men skillnaden mellan 0,6 eller 0,7 är inget att bry sej på.

Det verkar som att dom nya Ford-dieslarna också går snålt. Verkar gälla alla nya dieslar, utom Nissan.

Ja din folkvagn verkar gå riktigt snålt.

Jag vet inte exakt hur mycket last jag har i bilen, farsan har något mer i sin och den var 40kg från maxlast.
Jag har en full mek-utrustning i bilen så det drar iväg fort med vikten. :)

Min förra buss (citroen jumper) stod på genomslags gummit bak hela tiden.....

Paul-Staffanstorp
Tyresö skrev:
Hoppsan! Ja,det ser ju helt tokigt ut - skulle kanske skrivit "Folkvagn" i stället hehe.

Min "Folkvagn" Transporter TDI är också alltid väldigt tungt lastad (alltid ca 300 - 500 kg) och då är det väldigt bra om motorn inte drar mer än 0,7 diesel/mil. Tror nog att den skulle komma ner till under 0,6 om bilen inte var så tungt lastad. Men skillnaden mellan 0,6 eller 0,7 är inget att bry sej på.

Det verkar som att dom nya Ford-dieslarna också går snålt. Verkar gälla alla nya dieslar, utom Nissan.

Det kan jag nog hålla med om för min Primastar från 2008 slukar i sig runt litern diesel...
Långa varianten med ganska mycket last förvisso men dock inga överdrivna vikter.

Snart dax att byta men vet inte till vad för jag har varit nöjd i övrigt med bilen...
Kupé och lastutrymmet är ju kanon i den förlängda varianten.

Lite mer lull-lull i den nya modellen men samtidigt hade det varit kul och byta bilmodell helt och hållet ibland så man får väl ut och dammsuga marknaden lite...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.