27 203 läst ·
22 svar
27k läst
22 svar
Vattenskärare/Laserskärare
Tyresö, okej! d^_^b Jag läste lite slarvigt, my bad:blushing:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Josa, du kan ta och bevaka auktionen hos Toveks http://www.tovek.se/UserFiles/Hasse2324e.pdf där är det tydligen 2 st lasermaskiner till salu.
Protte
Protte
Josa , även dom mindre laserskärarna på 4000W kostar ofantliga summor att driva , Du måste nog ha ett väldigt bra el avtal då dom drar mycket ström , Du bör även ha ett bra avtal med Aga eller någon som säljer gas till dig. En service kostar nog runt 100 000kr (När en lins måste bytas så kostar den ca 5-7000kr , Spegel 25000 eller mer osv. ) Och det kan gå åt flera linser på en vecka
Lasermaskinen som jag kör är ca 9m lång och 2-2,5m bred och då är inte plåt transportören eller kyl aggregatet inräknat.Så du måste ha en bra lokal till det också..
Utöver lasermaskinen måste du även ha dataprogrammen till att göra skärplaner i och ett cad program att rita delarna med.
Jag skulle gärna ha en egen lasermaskin men det skulle aldrig fungera på hobby nivå då dom helst ska gå 24/7 för att betala sig.
Micro
Lasermaskinen som jag kör är ca 9m lång och 2-2,5m bred och då är inte plåt transportören eller kyl aggregatet inräknat.Så du måste ha en bra lokal till det också..
Utöver lasermaskinen måste du även ha dataprogrammen till att göra skärplaner i och ett cad program att rita delarna med.
Jag skulle gärna ha en egen lasermaskin men det skulle aldrig fungera på hobby nivå då dom helst ska gå 24/7 för att betala sig.
Micro
Verktygstokig
· Norrbotten
· 891 inlägg
http://www.youtube.com/watch?v=kgFscDJXPcs&feature=related
Går ju alltid..
Antar att du har tillgång till tre-fas uttag, då borde du kunna driva en laser som skär lite tjockare grejer
Diodlasrar börjar komma ner i pris, kräver inga speglar för att få strålen till arbetsstycket..!
Går ju alltid..
Antar att du har tillgång till tre-fas uttag, då borde du kunna driva en laser som skär lite tjockare grejer
Diodlasrar börjar komma ner i pris, kräver inga speglar för att få strålen till arbetsstycket..!
pickels skrev:
puh, jag som trodde att den psykiska påfrestningen från dagens service i HT-pumpen gjort sitt för skallen.
PS. Notera att det även är en psykisk påfrestning att leta fel i HT-pump/vattenskärmaskin. Borde spela roll i inköps-tankar
Klicka här för att svara