Tyresö
Ardexsmitten skrev:
Öööö... Tyresö, du snackar nog inte om samma saker som vi andra i den här tråden...
Se länken:
[länk]

Jo, men det gör jag väl? kolla mitt inlägg #6.

Jag tog mej bara friheten att göra en liten avstickare från tråden i mitt senaste inlägg....

Tyresö, okej! d^_^b Jag läste lite slarvigt, my bad:blushing:

Tyresö
Ardexsmitten skrev:
Tyresö, okej! d^_^b Jag läste lite slarvigt, my bad:blushing:

No hard feeling.....

Josa , även dom mindre laserskärarna på 4000W kostar ofantliga summor att driva , Du måste nog ha ett väldigt bra el avtal då dom drar mycket ström , Du bör även ha ett bra avtal med Aga eller någon som säljer gas till dig. En service kostar nog runt 100 000kr (När en lins måste bytas så kostar den ca 5-7000kr , Spegel 25000 eller mer osv. ) Och det kan gå åt flera linser på en vecka
Lasermaskinen som jag kör är ca 9m lång och 2-2,5m bred och då är inte plåt transportören eller kyl aggregatet inräknat.Så du måste ha en bra lokal till det också..
Utöver lasermaskinen måste du även ha dataprogrammen till att göra skärplaner i och ett cad program att rita delarna med.
Jag skulle gärna ha en egen lasermaskin men det skulle aldrig fungera på hobby nivå då dom helst ska gå 24/7 för att betala sig.

Micro

jonahp skrev:
Vad menar du? ja fattar banne mig inte..:S
Sorry, jag förstår att du inte fattar, jag tänkte på vattenbläster... :blushing:

http://www.youtube.com/watch?v=kgFscDJXPcs&feature=related

Går ju alltid..
Antar att du har tillgång till tre-fas uttag, då borde du kunna driva en laser som skär lite tjockare grejer :)
Diodlasrar börjar komma ner i pris, kräver inga speglar för att få strålen till arbetsstycket..!

pickels skrev:
Sorry, jag förstår att du inte fattar, jag tänkte på vattenbläster... :blushing:

puh, jag som trodde att den psykiska påfrestningen från dagens service i HT-pumpen gjort sitt för skallen.

PS. Notera att det även är en psykisk påfrestning att leta fel i HT-pump/vattenskärmaskin. Borde spela roll i inköps-tankar ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.