Tyresö
krijo1 skrev:
hmmm...det är ju även känt för att orsaka problem i just vapen :) Brukar torka och klibba igen

Sen jag vräkte in vapenfett i AK4:an, så fick jag inte ett enda eldavbrott - däremot alla dom som la på en tunn fetthinna, dom hade eldavbrott hela tiden. Kanske därför jag aldrig fick eldavbrott - fettet hann aldrig torka in.
 
Tyresö skrev:
Sen jag vräkte in vapenfett i AK4:an, så fick jag inte ett enda eldavbrott - däremot alla dom som la på en tunn fetthinna, dom hade eldavbrott hela tiden. Kanske därför jag aldrig fick eldavbrott - fettet hann aldrig torka in.
Förmodligen :) Kronans vapen drabbades nog inte så ofta, dom hade ju stackare som fick gno på dom hela tiden. Problemet finns/fanns nog mest i civila vapen, oftast jaktvapen som kanske inte fixas med lika ofta.
 
Tyresö skrev:
Sen jag vräkte in vapenfett i AK4:an, så fick jag inte ett enda eldavbrott - däremot alla dom som la på en tunn fetthinna, dom hade eldavbrott hela tiden. Kanske därför jag aldrig fick eldavbrott - fettet hann aldrig torka in.
men det var väl det som kallas virvelfett, och användes till "refflade pipor"
 
Vapenfett är för konservering och skall inte användas som smörjfett.

/Kent
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.