Tomtom79
Tomtom79: [citat] Ja, framförallt i samma rum som kaminen. Sen kan man ju elda lite lugnt och ha lagom strypt luft-tillförsel så att inte lika mycket luft dras ut. Det ska brinna lugnt och rent förstås, men inte hetsigt. Dock så får man se det som vatten i en hink fullt med hål, bara för att det är några stora hål betyder inte att det inte rinner ut genom de små också. Enda sättet att få in
3 svar · 188 läst
O
Okunnigsnickare: ingen som vill dela lite erfarenheter av s735 och sam42?
7 svar · 5,2k läst
M
mathiasmedh: Hur har det gått så här efter flera år? Har det blivit förbättringar och vilka åtgärder har isf gett god effekt? Jag bor i en fastighet byggd 2018 med FTX och har återkommande problem med lukt i lägenheten. Att den kommer från ventilationen är uppenbart (förutom för hyresvärden som anser att vi hyresgäster hallucinerar), men var lukten har sitt ursprung kan jag så klart bara
9 svar · 18,3k läst
·
Z
ZipLock: Hade ett liknande fall då jag satt i styrelsen för en BRF. Lägenhetsinnehavaren var lite ”svår” och ville inte göra någon åtgärd. Efter lite diskussioner fick vi honom att skruva av luckan och det räckte för att lägenheten skulle bli godkänd vid en ombesiktning.
8 svar · 424 läst
B
Byggabullen: [citat] De satte in ett nytt (kapad) rör som nu sitter fast i muffen utanpå befintliga röret i taket. Tyckte också att det inte var någon större skillnad, men nu sitter gipsdon på plats i taket och målaren är nöjd då han kan fortsätta med sitt arbete 😅 [bild]
11 svar · 412 läst
·
varskavibo
varskavibo: Tjena! Jag och familjen bor i ett sutterängradhus byggt 1956. Det är rätt dåligt omhändetaget så vi håller pö om pö renovera i princip allt. Snart klara med badrummet på övervåningen och därefter är det klart. Under badrumsrenoveringen har vi sovit på entréplan/källarplan och upptäckt att en vägg mot källarbadrum/tvättstuga har en rätt frän doft. Det är typ bara vid
0 svar · 182 läst
·
T
Timothy Lawler Karvonen: [citat] Jag vill minnas att jag testade det men utan skillnad. Slutade med att jag bytte fläkten till PAX Calima istället
8 svar · 1,0k läst
·
G
Goodfidelity: Av misstag fick jag en faktura i posten, det var grannen som hade fått problem med sitt ExVent aggregat och ventilationsfirman hade dömt ut det och skickat offert på nyinstallation för 70.000:-. Brevbäraren hade lagt fakturan / offerten i fel brevlåda. [bild] Aggregatet var ett Exvent med roterande värmeväxlare och elektrisk eluppvärmning, lite äldre modell från 2010 med AC fläktar
0 svar · 118 läst
·
A
aback: Jag har en CTC GSI (jordvärme) med FLM30 inkopplad mot brinesidan. Jag försöker förstå ett beteende kring FLM:s frostvakt och ställer frågan utan att dra några slutsatser själv. Detta är konstaterat: Brineretur (till värmepumpen) är inte under 0 °C när problemet uppstår Trots detta kan FLM:s display visa minusgrader Frostvakten löser endast när FLM-cirkulationspumpen är igång
0 svar · 73 läst
K
Kolsyraatom: [citat] Jag har inte så mycket att jämföra med, vi var nyinflyttade då vet ej hur mycket den sparar i el! Den låter en del absolut, så man ska inte ha den nära sovrum :)
10 svar · 2,1k läst
·
smh
smh: [citat] Tack!
4 svar · 133 läst
O
O: [citat] Avluftningsröret är kopplat till avloppet "utanför" fastighetens vattenlås. Det skall vara placerat långt från ventilationens tilluftsintag. Väder och vind kan naturligtvis göra att avloppsluft sugs in i ventilationen. Men det bör normalt vara mycket ovanligt. Om luft sugs tillbaka genom avluftningsröret kommer den inte in i huset utan går ut i avloppet.
1 svar · 80 läst
B
Byggbuff: Frånluften går till andra lägenheter, Jag har fått godkänt av styrelsen med placering av det nya köket. Bör jag kanske dubbelkolla med dom att det är OK med ventilationen också om de kanske inte har koll på det? Isolering har varit runt hela kanalen, är det brandisolering då? Om jag får jag se till att skafffa det och sätta på. Tack för ditt svar!
2 svar · 127 läst
·
B
Belastar: [citat] Lite nyfiken på hur elementet ser ut me.
3 svar · 110 läst
·
JohanCarlsson75
JohanCarlsson75: [citat] Tack så mycket för svar!!!
2 svar · 232 läst
J
Jörgen BVS ventilation: [citat] Hej har du lagerljud? Har du någon ljuddämpare? Vänligen Jörgen
15 svar · 14,4k läst
·
J
Jörgen BVS ventilation: [citat] Hej Östberg har bäst support och bättre garanti Vänligen Jörgen
4 svar · 803 läst
BirgitS
BirgitS: [citat] Jag tror att asbestkanalerna ansågs vara brandisolerade pga. asbesten. Jag har sett många sådana på bild i forumet men jag kan inte påminna mig att de har varit brandisolerade. [citat] Det kommer nog att finnas någon i framtiden som uppskattar och har nytta av dina tips.
3 svar · 292 läst
·
J
jojjew: [citat] Har nu beställt några spaltventiler Fresh 42. Det blir nog bra. Tack för hjälpen.
9 svar · 427 läst
·
J
JussiB: Tjena. Hur blev det for deg? Brandspjäll osv?
1 svar · 439 läst
A
Anders Andersson3976: [citat] Vet inte om du köpte redan… själv har jag en lv100 och den funkar kanon (nu efter ett år) till och frånluft ligger i våg med ish 30cm emellan…. tilluften tar en hel del från frånluften (utsidan) vilket gör att det du hade inne kommer komma in igen. löste problemet idag med att montera tilluften (utsidan) 1 meter högre än frånluften. radonet har äntligen sänkts från
10 svar · 2,3k läst
T
TypRätt: Tänkte fråga, precis som föregående var inne på, hur det ser ut kring fönstren, inga ventiler där?
3 svar · 350 läst
O
O: [citat] Bra. Då vet vi vad som är ljudkällan [citat] Uppenbarligen störs du av ljudet som kommer från den. Och uppenbarligen vill du dämpa ljudet så störningen försvinner. Inget är så bra att det inte går att förbättra. Kanske är det något fel som gör att ljudet är mer störande än det skall vara. Tillverkningsfel förekommer. Dessutom kan man i princip alltid förbättra
10 svar · 374 läst
R
Rosa124: [citat] Tack för svaret, ja undertrycket är ok i lägenheten, men det ska väl helt enkelt tätas mot schaktet. Vill ju ha filtrerad inluft😊
2 svar · 165 läst
·
S
Spikjävel: Misstänkte att det var skruvat fast. Fattar inte varför? Men då vet jag hur det funkar. Tack för utförligt svar🙏🏻
2 svar · 128 läst
·
H
Håbbe01: [citat] Trodde det jag skrev men hbby är upp till var o en, precis
3 svar · 143 läst
JesperKn
JesperKn: [citat] Tack :-) Tror dock ändå det bliver att försöka montera en "in-line" ljuddämpare. Modifikationer i VP:n tror jag tyvärr kräver en Nibes service partner för att behålla garanti - en dämpare på fläktkanal kan jag göra utan kirugiska ingrepp.
2 svar · 143 läst
D
dolofsson: Så ni menar att transformatorn i fläkten inte är orsaken till elektriska ljudet i nya boxfläkten? Vad kan det då vara?
23 svar · 857 läst
·
Isakare
Isakare: Jag drog ut ett ventilationsrör till kanten på taket och målade det rött som fasaden, då syntes det knappt. Ska luta nån grad utåt så kondensvatten inte rinner inåt väggen. Stålnät längst ut så fåglar inte flyttar in i röret.
2 svar · 169 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.