130 läst ·
3 svar
130 läst
3 svar
Regler ventilation verkstad, brukas av ägaren?
Ventilation verkstad?
Hittar inga regler för annat än bostäder! Någon som vet vart det står?
Håller på att bygga en verkstadshall 12x8 och 4 m hög.
Vad jag läst så var kraven för luft bytet för en lokal i bostadshus som inte brukas hälften av kravet för bostadshus. Min lösning skall enlig spec ligga och nosa på bostadsbaracken. För min byggnad 20 bostad och min lösning 18 men för obrukad bostadlokal 10.
Utöver denna denna konstant ventilation skall en 2 punks utsugning med 270 installeras
Handläggaren krävde bostads reglerna men backade under samrådan till osäker. I startbesker står att praktisk mätning måste görs, men inte mot vilket regelverk.
Vad jag hitta i arbetsmiljöverkets AFS för ventilation baserat på planerade personer i lokalen så ärr detta krav även lägre än kravet för obrukad lokal för som planerat 1!peroson arbetande där.
Någon som har koll på vart man kan finna detta?
Vad jag läst så var kraven för luft bytet för en lokal i bostadshus som inte brukas hälften av kravet för bostadshus. Min lösning skall enlig spec ligga och nosa på bostadsbaracken. För min byggnad 20 bostad och min lösning 18 men för obrukad bostadlokal 10.
Utöver denna denna konstant ventilation skall en 2 punks utsugning med 270 installeras
Handläggaren krävde bostads reglerna men backade under samrådan till osäker. I startbesker står att praktisk mätning måste görs, men inte mot vilket regelverk.
Vad jag hitta i arbetsmiljöverkets AFS för ventilation baserat på planerade personer i lokalen så ärr detta krav även lägre än kravet för obrukad lokal för som planerat 1!peroson arbetande där.
Precis det är AFS 1998:8, AFS 2020:1P Petter Forsen skrev:Ventilation verkstad?
Normalt krävs en allmänventilation på minst 3,5 liter per sekund och m2. golvarea oftast mer beroende på verksamhet.
Men under förutsättning att det är en arbetsplats och inte hobby verksamhet som inga regler finns. Men är nog en bra ide i alla fall.
Är det inte tvärtom, arbetsplatsen har ett reglerat luftomsättningskrav och hobbyverksamheten är upp till ägaren? Många hobbyverkstäder klarar sej ju utmärkt med öppna portar när man gör nått som kräver friskluft.H Håbbe01 skrev:
Klicka här för att svara