Lång historia kort..!

Flyttade in i radhus 2018, byggt 2005. Hörde då missljud från vinden, lät lite som en dov/tyst helikopter.
Monterade loss min ventilationsflät på vinden (boxfläkt?) från Östberg - fick lager bytta i den och sedan var den tyst igen.

Nu senaste året har jag trott mig märka den igen, så jag gjorde samma sak.
Det hjälpte dock inte med lagerbyte, låter fortfarande. (Kan det gjorts dåligt?) Misstänkte kondensator, bytte den, men samma fel. (Dovt surrande, lite malande, men på våningen under vinden mest dovt surr i bl.a. sovrum.)

Firman erbjöd en utbytesfläkt som jag tog hem för att testa. Har satt in den, och tycker att det är mindre buller, men den låter därmeot märkligt, nu istället ett mer högrefrekvent ljud - låter nästan elektriskt. (Se filmen.) Har erbjudits köpa den till en billigare peng - men den låter ju skumt?

Är det något annat jag bör kolla som kan vara fel, leda till missljuden med första fläkten?

Sedan 2018 har jag också reglat upp och lagt råspont för förvaring på vinden, och lite av golvet ligger nästan dikt an mot fläkt"lådan". Kan det vara ett problem? (Se bilden.) (Men den är ju ändå monterad på en takstol och det har ju inte märkts tidigare.)

Sista frågan - om jag ska byta kabel på fläkten, hur får jag av bakstycket? Är ju bara fem hål, inga skruvar?

• Ventilationsfläkt i metall med demonterad fläkthjul på vinden monterad mellan träreglar, insvept i isolering med hönsnät och akustisk dämpning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en ventilationsfläkt från Östberg, visar fläktens metallhölje och dess bakre del med kabelanslutning.
    Skapa konto
Du får stomljud via reglarna du ligger mot. Avstånd till alla fast materia gäller.

M MickeMörkö skrev:
Du får stomljud via reglarna du ligger mot. Avstånd till alla fast materia gäller.
Men att boxen är monterad direkt på takstolen, spelar det mindre roll än golv/reglar?
(Bör man skuva loss och sätta något emellan - är det görbart när den redan är monterad?)

Har också problem med en fläkt från Östberg, låter som faen tycker jag, Sambon inte lika påverkad, men den är omöjlig att sova med, vi stänger av den på natten och eldar vi som vi ofta gör i alla våra kakelugnar och braskaminer är det ändå avstängt då vi får ett bra självdrag i denna gamla timmerstuga som vi bor i.

Det låter som att den skakar och vibrerar fastän den inte gör det, oavsett årstid, möjligtvis att installatören (innan jag flyttade hit) monterat den i fel vinkel om det ens ska påverka. Alltså vertikalt eller horisontellt.

Tror tyvärr en fläkt av samma modell inte löser problemet, vill inte kasta skit på någon tillverkare, men de här Östbergfläktarna är både dyra och för en väldig massa oväsen.

Fann en video på youtube på en fläkt där de bytt lager men tycker det låter illa efter byte också.

D dolofsson skrev:
Lång historia kort..!

Flyttade in i radhus 2018, byggt 2005. Hörde då missljud från vinden, lät lite som en dov/tyst helikopter.
Monterade loss min ventilationsflät på vinden (boxfläkt?) från Östberg - fick lager bytta i den och sedan var den tyst igen.

Det hjälpte dock inte med lagerbyte, låter fortfarande. (Kan det gjorts dåligt?) Misstänkte kondensator, bytte den, men samma fel. (Dovt surrande, lite malande, men på våningen under vinden mest dovt surr i bl.a. sovrum.)

Firman erbjöd en utbytesfläkt som jag tog hem för att testa. Har satt in den, och tycker att det är mindre buller, men den låter därmeot märkligt, nu istället ett mer högrefrekvent ljud - låter nästan elektriskt. (Se filmen.) Har erbjudits köpa den till en billigare peng - men den låter ju skumt?

Är det något annat jag bör kolla som kan vara fel, leda till missljuden med första fläkten?

Sedan 2018 har jag också reglat upp och lagt råspont för förvaring på vinden, och lite av golvet ligger nästan dikt an mot fläkt"lådan". Kan det vara ett problem? (Se bilden.) (Men den är ju ändå monterad på en takstol och det har ju inte märkts tidigare.)

Sista frågan - om jag ska byta kabel på fläkten, hur får jag av bakstycket? Är ju bara fem hål, inga skruvar?
Stomljud är väldigt irriterande. Det är viktigt att montera vibrationsdämpare på alla fläktar och kyl/värmepumpar och framförallt inte i direktkontakt med bjälklag. Det finns olika hårdheter på dämpare som passar olika objekt. Vikten på den monterade delen i förhållande till dämparens hårdhet är en av grundarna till att få ett bra resultat. Felmonterad kan den monterade delen sätta fart på bjälklaget som kan liknas vid en stämgaffel.

D dolofsson skrev:
Lång historia kort..!

skitig fläkt --obalans

D dolofsson skrev:
Men att boxen är monterad direkt på takstolen, spelar det mindre roll än golv/reglar?
(Bör man skuva loss och sätta något emellan - är det görbart när den redan är monterad?)
Ska inte nudda något fast. Spelar STOR roll.

Men vad ska man sätta emellan?
Behöver man speciella skruvar också?
Sedan är det ju ingen "packning" mellan fläkten och huset där jag monterar den, bör man sätta dit det?

Ingen som har någon kommentar på det "elektriska" ljudet precis efter att jag startar den nya fläkten?

D dolofsson skrev:
Sedan är det ju ingen "packning" mellan fläkten och huset där jag monterar den, bör man sätta dit det?

Ingen som har någon kommentar på det "elektriska" ljudet precis efter att jag startar den nya fläkten?
Styrs fläkten av någon form av regulator?

H Håbbe01 skrev:
Styrs fläkten av någon form av regulator?
Nja, jag har en kondensator inkopplad som jag bytt. Förutom det så går det att sätta köksfläkten i ett "boost läge" som då ökar farten på vindsfläkten som jag förstått det, är det den du menar?

Kan den påverka? Men hade ju inte det där elektriska ljudet på den första fläkten, den gick mer ojämnt, därför misstänkte jag lager.

D dolofsson skrev:
Nja, jag har en kondensator inkopplad som jag bytt. Förutom det så går det att sätta köksfläkten i ett "boost läge" som då ökar farten på vindsfläkten som jag förstått det, är det den du menar?

Kan den påverka? Men hade ju inte det där elektriska ljudet på den första fläkten, den gick mer ojämnt, därför misstänkte jag lager.
Ok så det finns inga andra lägen på fläkt än normal och boost? Försvinner missljudet vid boost förutom det högre ljudet från själva luft flödet

D dolofsson skrev:

Bästa är att ställa aggregatet på mineralulls skiva. Se också till att någonstans ha flexibla böjar för att bryta stom ljud samt en rejäl ljuddämpare centralt. Böjarna brukar man sätta presis innan donet. Då får du ett ljudlöst system. Rätt utfört ska det inte gå att höra ventilationen. Sen ska förstås flödet ligga på låga hastigheter och donen ska vara av silencer modell med isolering i donet. Fläkten ska helst aldrig behöva gå på mer än 50% av max.

• Två händer håller i ett stort böjligt ventilationsrör av metall, format som ett L.
    Skapa konto
H Håbbe01 skrev:
Ok så det finns inga andra lägen på fläkt än normal och boost? Försvinner missljudet vid boost förutom det högre ljudet från själva luft flödet
Jag testade detta nu..Väldigt svårt att säga. Menar du det konstiga elljuset från nya fläkten eller menar du bullret jag stört mig på från början?

Jag började fundera på om det kan vara något fel elmässigt nere vid köksfläkten, hör ett hummande från den även när den är avstängd, men kanske långsökt?

Men märkligt att jag får det där sprakande ljudet från nya fläkten och jag inte hade det på förra.

Blir sjukt trött på det här, vet inte vad som är fel. Men oavsett så försvann ju det störande bullret med nya fläkten. Men då har jag istället för kort kabel på nya fläkten och den har ett elektriskt ljus som gör mig rädd att använda den.

🫣

Hej!
Ventilationssystem är mest en styrd förlust.
Det kan ha sin plats i industrier, skolor, sjukhus etc men inte i bostadshus.
Bäst är självdrag med separat köksfläkt (spiskåpa) och eventuell manuellt styrd paxfläkt på toalett/badrum om man är känslig. Då får man vila i lugn och ro och slipper evigt brummande eller drag.
/Mvh

• Gilla
Alti
  • Laddar…
D dolofsson skrev:
Jag testade detta nu..Väldigt svårt att säga. Menar du det konstiga elljuset från nya fläkten eller menar du bullret jag stört mig på från början?

Jag började fundera på om det kan vara något fel elmässigt nere vid köksfläkten, hör ett hummande från den även när den är avstängd, men kanske långsökt?

Men märkligt att jag får det där sprakande ljudet från nya fläkten och jag inte hade det på förra.

Blir sjukt trött på det här, vet inte vad som är fel. Men oavsett så försvann ju det störande bullret med nya fläkten. Men då har jag istället för kort kabel på nya fläkten och den har ett elektriskt ljus som gör mig rädd att använda den.

🫣
Tänkte mest på elljudet

Äldre kökskåpor hade oftast en transformator som reglerade själva fläkten och då ger den en ren men lägre spänning till fläkt. Nyare har man ersatt den med triac styrning via elektronik och den ger ganska risig drivning till fläktar speciellt vid lägre inställning så kan möjligtvis orsaka missljud

• Gilla
Alti
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.