Har fått ett FTX aggregat installerat på vinden ovanför vårat vardagsrum/sovrum.
Har ett ständigt brummande, låter som en bil står på tomgång utanför huset. Lokaliserat det till att vara värmeväxlaren som jag hör och inte fläkten.
Idag är det monterat på en ställning med tunna gummikuddar mellan ställning och aggregat. Typ novibraplatta.

Tänker försöka bygga något bättre.
Har en fundering på om det skulle vara bra att lägga en markskiva av stenull i botten, sedan en spånskiva, sedan Sylomer pads och sedan aggregatet monterat på detta. Vad tror ni gör absolut bäst nytta?

Golvet som den står på är lite ojämnt och har även noterat att en planka sjunkit ner något vilket kanske ger obalans. Bör jag lägga en skiva i botten mot golvet också? Bör den även skruvas i golvet? Någon här som har bra koll på detta?

T Tretiosju skrev:
Lokaliserat det till att vara värmeväxlaren som jag hör och inte fläkten.
Det låter mycket konstigt. Värmeväxlare låter väl inte.

Men eftersom du säger det så är det väl så i detta fallet.

Det första jag då kommer att tänka på är att hindra värmeväxlaren från att låta. Det är bättre att stoppa ljudet direkt vid källan istället för att försöka hindra det att spridas.

Är det någon form av vibrationer som uppkommer i värmeväxlaren bör man kunna styva upp den och försöka isolera den med gummiupphängning eller liknande. Alltså fullt fokus på själva värmeväxlaren.

T Tretiosju skrev:
Har fått ett FTX aggregat installerat på vinden ovanför vårat vardagsrum/sovrum.
Har ett ständigt brummande, låter som en bil står på tomgång utanför huset. Lokaliserat det till att vara värmeväxlaren som jag hör och inte fläkten.
Idag är det monterat på en ställning med tunna gummikuddar mellan ställning och aggregat. Typ novibraplatta.

Tänker försöka bygga något bättre.
Har en fundering på om det skulle vara bra att lägga en markskiva av stenull i botten, sedan en spånskiva, sedan Sylomer pads och sedan aggregatet monterat på detta. Vad tror ni gör absolut bäst nytta?

Golvet som den står på är lite ojämnt och har även noterat att en planka sjunkit ner något vilket kanske ger obalans. Bör jag lägga en skiva i botten mot golvet också? Bör den även skruvas i golvet? Någon här som har bra koll på detta?
Jag fick tipset att ställa aggregatet på en frigolitskiva, köpte en i lämplig storlek på byggmax, funkade bra (prövade inte utan skiva).

• Gilla
Tretiosju
  • Laddar…
O O skrev:
Det låter mycket konstigt. Värmeväxlare låter väl inte.

Men eftersom du säger det så är det väl så i detta fallet.

Det första jag då kommer att tänka på är att hindra värmeväxlaren från att låta. Det är bättre att stoppa ljudet direkt vid källan istället för att försöka hindra det att spridas.

Är det någon form av vibrationer som uppkommer i värmeväxlaren bör man kunna styva upp den och försöka isolera den med gummiupphängning eller liknande. Alltså fullt fokus på själva värmeväxlaren.
Aggregatet är helt nytt, så det är nog så det är. Pratat med tekniker från Swegon som säger att det är värmeväxlaren som låter. Är det inte troligt att den är isolerad så gott det går bra från fabrik?

Fabrikat och modell?

Snurrar själva värmeväxlaren snabbt?
Min kan omöjligen lämna ljud ifrån sig då den roterar långsamt.

Mitt aggregat har jag ställt på en markskiva..
Ooooh ja, jag tror t o m att det lutar lite.

Det som låter hos mig är de två fläktarna, dock väldigt lågt.

Men jag kan tro att sådana ljud kan fortplantas via spirorören

Jag har även ett flertal ljuddämpare installerat.

Kanske ginge att sätta ventillationsslang till t ex köksfläkt
mellan FTX och luftrören. En kort bit räcker.

Redigerat:
H Hybro skrev:
Snurrar själva värmeväxlaren snabbt?
Min kan omöjligen lämna ljud ifrån sig då den roterar långsamt.

Mitt aggregat har jag ställt på en markskiva.. ooooh ja, jag tror t o m att det lutar lite.

Det som låter hos mig är de två fläktarna, dock väldigt lågt.

Men jag kan tro att sådana ljud kan fortplantas via spirorören

Jag har även ett flertal ljuddämpare installerat.
Vet inte om den snurrar snabbt, men anledningen till att jag tror att det är den är att inte ljudet påverkas alls av fläkthastigheten. Det är ett konstant jämnt brummande.

Har du ställt aggregatet direkt på markskiva eller något mellan? Markskiva direkt mot golv?

Går väl att öppna upp och titta på värmeväxlaren.
Gissar att dina filter sitter där också..

Markskiva rakt på golvet.

Jag kan ändå inte tro att det är själva värmeväxlaren som låter när den snurrar. Tar ju många sekunder innan den gjort ett varv.
D v s ohörbart.
Då tror jag mer på motorn som driver värmeväxlaren.

Om det är rem som driver denna, så lyft av den från motorns lilla remskiva och lyssna sen.

Visst kan det vara ett lagerfel även på en ny produkt... Går fint att lyssna sig fram med ett billigt stetoskop, som t ex Biltema har.

Redigerat:
  • Gilla
Tretiosju
  • Laddar…
Och jo då... Hade tidigare ett typ stomljud. Nu minimalt med byggskiva inunder.

Ett litet mycket lågfrekvent ljud hörs ändå i bland. Inget jag stör mig på.

H Hybro skrev:
Och jo då... Hade tidigare ett typ stomljud. Nu minimalt med byggskiva inunder.

Ett litet mycket lågfrekvent ljud hörs ändå i bland. Inget jag stör mig på.
Ja motorn till den kan det avslut vara, men något som hör till värmeväxlaren och inte fläkten eftersom det är konstans oavsett varvtal på fläkt.

Hade du något alls innan markskivan? Tex gummikuddar. Menar om det var mer effektivt än gummikuddar.

Först inget alls. Strax markplatta.
Kanske ginge att också lägga emellan en mjukare skiva av byggisolering ovanpå markplattan.

• Gilla
Tretiosju
  • Laddar…
T Tretiosju skrev:
Aggregatet är helt nytt, så det är nog så det är. Pratat med tekniker från Swegon som säger att det är värmeväxlaren som låter.
Bra. Då vet vi vad som är ljudkällan
T Tretiosju skrev:
Är det inte troligt att den är isolerad så gott det går bra från fabrik?
Uppenbarligen störs du av ljudet som kommer från den. Och uppenbarligen vill du dämpa ljudet så störningen försvinner.

Inget är så bra att det inte går att förbättra. Kanske är det något fel som gör att ljudet är mer störande än det skall vara. Tillverkningsfel förekommer. Dessutom kan man i princip alltid förbättra ljudisolering.

Det första att angripa är själva ljudkällan. Steg ett är väl att kolla så den inte är felaktig/felmonterad. Steg två att ljudisolera själva värmeväxlaren. Först när det är gjort ser jag anledning att gå vidare med hela aggregatets upphängning/montering/ljudisolering.

• Gilla
Tretiosju
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.