436 läst ·
8 svar
436 läst
8 svar
Hur löser man ventilation bakom köksinredning?
Hej, vi har nyligen flyttat till en bostadsrätt och nu när föreningen gjort kontrollen av ventilationen fick vi en anmärkning gällande ventilationen i köket. Finns ventilationsventil ovanför fläkten, inbyggt i ett av köksskåpen, sitter i väggen. Ventilationsröret från fläkten nedanför slutar/ligger i samma skåp.
Hur kan vi åtgärda detta bäst? Räcker det med att vi sätter in ett galler i köksskåpsdörren? Vilka dimensioner ska den ha isf?
Behöver vi dra fram ventilationsventilen till skåpsdörren? Och ska vi låta ventilationsröret från fläkten bara ligga kvar i samma skåp?
Tacksam för råd och tips! 😊
Hur kan vi åtgärda detta bäst? Räcker det med att vi sätter in ett galler i köksskåpsdörren? Vilka dimensioner ska den ha isf?
Behöver vi dra fram ventilationsventilen till skåpsdörren? Och ska vi låta ventilationsröret från fläkten bara ligga kvar i samma skåp?
Tacksam för råd och tips! 😊
Du måste ha en ventilation som är injusterbar vid en OVK, ja. Typiskt till 10 l/s i kök. Samtidigt vill man ju ventilera ut matos via köksfläkten och kolfilter, nja
En möjlig lösning är att ansluta rör/flexslangen från köksfläkten direkt till ventilen i väggen och sätta ett automatspjäll i kanalen. Här är ett alternativ. Jag gjorde så i min mors lägenhet och vid OVK tyckte dom det var jättebra (hon bor i en HSB förening). Fungerar tydligen bra, hon är nöjd. Spjället öppnar mer när fläkten går och stänger sedan ner till injusterat läge när man stänger av den
https://www.luftbutiken.se/automatspjall/937-sirrus-automatspjall-125.html
En möjlig lösning är att ansluta rör/flexslangen från köksfläkten direkt till ventilen i väggen och sätta ett automatspjäll i kanalen. Här är ett alternativ. Jag gjorde så i min mors lägenhet och vid OVK tyckte dom det var jättebra (hon bor i en HSB förening). Fungerar tydligen bra, hon är nöjd. Spjället öppnar mer när fläkten går och stänger sedan ner till injusterat läge när man stänger av den
https://www.luftbutiken.se/automatspjall/937-sirrus-automatspjall-125.html
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Förvisso bra idéer men sånt här bör kollas med föreningen innan så att man inte gör bort sig. Vissa ventilationssystem så ska inte fläkten kopplas till frånluftsdonet. Då får man ha en kolfilterfläkt och frånluftsdonet i närheten istället (men ej koppla ihop fläkt och don).K krambriw skrev:Du måste ha en ventilation som är injusterbar vid en OVK, ja. Typiskt till 10 l/s i kök. Samtidigt vill man ju ventilera ut matos via köksfläkten och kolfilter, nja
En möjlig lösning är att ansluta rör/flexslangen från köksfläkten direkt till ventilen i väggen och sätta ett automatspjäll i kanalen. Här är ett alternativ. Jag gjorde så i min mors lägenhet och vid OVK tyckte dom det var jättebra (hon bor i en HSB förening). Fungerar tydligen bra, hon är nöjd. Spjället öppnar mer när fläkten går och stänger sedan ner till injusterat läge när man stänger av den
[länk]
Absolut, kolla upp först, basic. Men som det ser ut är det inte bra. Förutom att det måste bli ganska fettigt inne i skåpet (kanske även med brandrisk) så får man inte tillräcklig ventilation i hela köket vilket är nödvändigt
Tack för tipsen. Vi bor också i en HSB, det som gör mig orolig är att jag tror att ventilationen i huset är självdrags-kanal vilket gör att vi inte får koppla direkt till frånluftsdonet, då går det till grannarna. Vi lagar mat regelbundet och det är faktiskt inget fett i skåpet alls. Det är mer att det blir kondens på undersidan av fläkten, och närliggande skåp, dock utanpå skåpen. Som att fläkten inte drar tillräckligt mycket. När vi öppnar översta skåpet, som på bild, och öppnar fönstret blir det såklart bättre.
Upplever som att luften inte kan cirkulera fritt/tillräckligt med detta uppförande.
😬
Upplever som att luften inte kan cirkulera fritt/tillräckligt med detta uppförande.
😬
Ventilation måste sitta i ditt fall skåpluckan och inte innanför. Det är avgörande. Hur du sen gör med din köksfläkt r upp till dig. Kolla om det finns kolfiltertillsats att skaffa.S Suzimun skrev:Hej, vi har nyligen flyttat till en bostadsrätt och nu när föreningen gjort kontrollen av ventilationen fick vi en anmärkning gällande ventilationen i köket. Finns ventilationsventil ovanför fläkten, inbyggt i ett av köksskåpen, sitter i väggen. Ventilationsröret från fläkten nedanför slutar/ligger i samma skåp.
Hur kan vi åtgärda detta bäst? Räcker det med att vi sätter in ett galler i köksskåpsdörren? Vilka dimensioner ska den ha isf?
Behöver vi dra fram ventilationsventilen till skåpsdörren? Och ska vi låta ventilationsröret från fläkten bara ligga kvar i samma skåp?
Tacksam för råd och tips! 😊
Tack! Då måste vi alltså dra fram frånluftsdonet till skåpsluckan? Och sätta in ett galler i luckan?H Håbbe01 skrev:
Ursäkta mina frågor, är novis på detta. 🙈
Hade ett liknande fall då jag satt i styrelsen för en BRF. Lägenhetsinnehavaren var lite ”svår” och ville inte göra någon åtgärd. Efter lite diskussioner fick vi honom att skruva av luckan och det räckte för att lägenheten skulle bli godkänd vid en ombesiktning.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

