Hej,

Jag har flyttat mitt kök till det gamla vardagsrummet och behöver koppla in frånluft. Vi har en spis med inbyggd ventilation, kolfiberfläkt, så den behöver inte kopplas in.

Se bilderna hur det ser ut, kommer täcka för med en täcksida och koppla in frånluftsdon. Det är ca 40-50 cm från ventilationen till täcksidan. Röret har en diameter på ca 17 cm och tänkte koppla in ett 10cm rör. Helst inte flexibelt.

Hur kopplar jag bäst in det, har tittat på T-koppling men är orolig för vikten ovanför när det kapas (en våning ovanför mig i huset. Men tänker nog främst påstick som bara kan kopplas på röret direkt.

Vad ska man tänka på? Vad tror ni är det bästa alternativet? Samt andra tankar och idéer uppskattas! :)

Mvh Byggbuff

• Hål i väggen med trästomme och synliga ventilationsrör och kablar, förberett för koppling till frånluftsdon i köksrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppning i köksskåp med synliga ventilationsrör och träreglar, täckt av bruna träpaneler, med dekorativa flaskor på en hylla intill.
    Skapa konto
  • Håltagning i väggen ovanför köksskåp med synliga ventilationsrör och träkonstruktion för frånluftskoppling i köket.
    Skapa konto
Flerbostadshus? Det är inte så att den kanalen går till någon annan lägenhets frånluft eller köksfläkt?

Om så är fallet kan man inte bara göra ett påstick utan att påverka grannens ventilation.
Har det varit isolering runt hela kanelen innan? Ser nästan ut som brandisolering.

• Gilla
Byggbuff
  • Laddar…
Frånluften går till andra lägenheter, Jag har fått godkänt av styrelsen med placering av det nya köket. Bör jag kanske dubbelkolla med dom att det är OK med ventilationen också om de kanske inte har koll på det?

Isolering har varit runt hela kanalen, är det brandisolering då? Om jag får jag se till att skafffa det och sätta på.

Tack för ditt svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.