Hej,

Vi har sällan en typ avloppslukt, troligen vid speciell väderlek/tryck, på ovanvåningen som kommer i ett sovrum som delar vägg med ett badrum. Där i väggen går avluftningsröret som leds ut på taket. Jag tycker att det i sovrummet kommer lukten från mellan golvlist och vägg där det finns glipor. I badrummet verkar det komma från inspektionsluckan i taket, som också bakom luckan är öppet mot samma vägg. Lukten var påtaglig några dagar, och märkte först att två vattenlås i nedre plan inte satt i. När jag satte i dessa, då minskade lukten drastiskt. Nu har jag inte haft lukten på två veckor, och den verkar primärt komma ibland på vintern.

Jag har försökt felsöka detta själv och med Anticimex besiktningsman. När han var här luktade det inte, så han kunde inte säga att han märkte något konstigt som skulle indikera fukt eller liknande när han stack in huvudet i inspektionsluckan. Har alltså innertak och sen direkt takisoleringen (nyare hus, finns ingen vind).

Huset har en frånluftsvärmepump med spalt ventiler för tilluft. Jag har tre frånluftsdon nere, kök badrum och tvättstuga, samt två uppe - i badrum och förråd. Uppe är fönstrena med inbyggda spaltventiler. Det är alltid bra drag i dessa, luft kommer in i huset. Nere är ventilerna borrade och det är inte alls samma drag. Även i ett annat sovrum i andra hörnet av huset på ovanvåningen finns en inspektionslucka och denna tycker jag också ibland kan läcka in lukt i det sovrummet, men där är det mer byggmaterial-lukt i brist på annan förklaring.

Mitt hypotes är att ventilationen på något sätt måste ställas in för att inte suga in luften från bakom väggarna? Och att vid någon form av tryck så kan avluftningsröret trycka tillbaka avloppslukten som ska ledas ut? Jag vet knappt vem jag ska ringa för hjälp med detta, jag är själv kass på sånt här så alla tips mottages varmt!

Kriko Kriko skrev:
Mitt hypotes är att ventilationen på något sätt måste ställas in för att inte suga in luften från bakom väggarna? Och att vid någon form av tryck så kan avluftningsröret trycka tillbaka avloppslukten som ska ledas ut?
Avluftningsröret är kopplat till avloppet "utanför" fastighetens vattenlås. Det skall vara placerat långt från ventilationens tilluftsintag. Väder och vind kan naturligtvis göra att avloppsluft sugs in i ventilationen. Men det bör normalt vara mycket ovanligt.

Om luft sugs tillbaka genom avluftningsröret kommer den inte in i huset utan går ut i avloppet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.