857 läst ·
23 svar
857 läst
23 svar
Problem med missljud ventilationsfläkt på vinden
Ok, huset är från 2005 och det är en gammal typ Frankefläkt.H Håbbe01 skrev:Tänkte mest på elljudet
Äldre kökskåpor hade oftast en transformator som reglerade själva fläkten och då ger den en ren men lägre spänning till fläkt. Nyare har man ersatt den med triac styrning via elektronik och den ger ganska risig drivning till fläktar speciellt vid lägre inställning så kan möjligtvis orsaka missljud
Men den påverkar då bara vid boost isf?
Jag börjar mer och mer tänka att detta är problemet.H Håbbe01 skrev:
Min ursrpungliga motor som gav buller/missljud var på 165W. När jag bytte till den andra som ger elektriskt sprakande ljud så fort man slår till strömmen är på 90W.
Som jag förstår det så tyder det på att matningen nedifrån köksfläkten inte är som den ska?
Och boost-läget funkar ändå för då ger den 230V.
Så min gissning är att det är något fel med köksfläkten så när den skickar reducerad (normal) spänning till boxfläkten så är den inte riktigt stabil. Låter det rimligt?
Problemet är då bara att jag vet inte om det går att få tag på en sådan fläkt idag? Eller finns det köksfläktar med motsvarande funktion som reglerar spänningen till boxfläkten direkt?
Och vad har jag för alternativ? Inte så sugen på att köpa helt nytt ventilationssystem.
Jag antar att det istället skulle gå att koppla förbi köksfläktens funktion för boost och mata boxfläkten direkt? Då behöver man ha någon sorts motstånd eller regulator på boxfläkten för att den inte ska gå fullt blås hela tiden?
Jag använder i princip aldrig boostfuktionen från fläkten så den kan jag nog vara utan...
Edit: Gissar att jag kan sätta en Tyristor nere vid köksfläkten, och koppla på matningen upp till boxfläkten på den istället för efter köksfläkten? Sedan bara ha vanlig matning till köksfläkten som inte går vidare?
Redigerat:
Lyckades inte editera min post, men det är alltså en Futurum 240-16 som reglerar boxfläkten inte bara på boost utan också på läge 1,2 och 3.
Finns det någon ersättare idag som har samma typ av spänningsmatning som jag kan ersätta rakt av med, eller måste jag byta system? Gissar att Franke 1240-16 har elektronisk styrning istället och fungerar därmed inte med min boxfläkt.
Sedan blir jag lite förbryllad över att jag bara är en kabel ovanför köksfläkten, borde det inte vara en inkommande och sedan en upp till vinden, eller hur funkar det?
Finns det någon ersättare idag som har samma typ av spänningsmatning som jag kan ersätta rakt av med, eller måste jag byta system? Gissar att Franke 1240-16 har elektronisk styrning istället och fungerar därmed inte med min boxfläkt.
Sedan blir jag lite förbryllad över att jag bara är en kabel ovanför köksfläkten, borde det inte vara en inkommande och sedan en upp till vinden, eller hur funkar det?
Tydligen en transformator i fläktkåpan. Men det verkar gå att ändra på spänningen enligt brux. Kanske ide att prova om resonansljudet försvinnerD dolofsson skrev:Lyckades inte editera min post, men det är alltså en Futurum 240-16 som reglerar boxfläkten inte bara på boost utan också på läge 1,2 och 3.
Finns det någon ersättare idag som har samma typ av spänningsmatning som jag kan ersätta rakt av med, eller måste jag byta system? Gissar att Franke 1240-16 har elektronisk styrning istället och fungerar därmed inte med min boxfläkt.
Sedan blir jag lite förbryllad över att jag bara är en kabel ovanför köksfläkten, borde det inte vara en inkommande och sedan en upp till vinden, eller hur funkar det?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, problemet är väl att transformatorn är dålig och släpper igenom oren ström?
Vet inte om det går att byta hela den. För de nya fläktarna från Franke verkar ha elektronisk styrning istället för transformator till central-/boxfläkt.
Vet inte om det går att byta hela den. För de nya fläktarna från Franke verkar ha elektronisk styrning istället för transformator till central-/boxfläkt.
Trafo är helt linjär så borde ej vara detta och du har bytt kondensator dessutom. Jag själv använder triac styrning till min fläktar (till/frånluft) dock ej köksfläkt för den har redan en fläkt. Men triac styrning är reglerbar så ibland uppstår det missljud som gör att jag kan mota problemet tillfälligt med att reglera om. Verkar låta mer nu när det är kallt, speciellt på tilluften.D dolofsson skrev:
Trafo du har har fasta lägen så den går att jacka om och testa. Sitter i kåpan.
Tyristor är en pryl som åldras och med åldern tappar kontakten. Transformator styrning är bättre på längre sikt.D dolofsson skrev:Jag börjar mer och mer tänka att detta är problemet.
Min ursrpungliga motor som gav buller/missljud var på 165W. När jag bytte till den andra som ger elektriskt sprakande ljud så fort man slår till strömmen är på 90W.
Som jag förstår det så tyder det på att matningen nedifrån köksfläkten inte är som den ska?
Och boost-läget funkar ändå för då ger den 230V.
Så min gissning är att det är något fel med köksfläkten så när den skickar reducerad (normal) spänning till boxfläkten så är den inte riktigt stabil. Låter det rimligt?
Problemet är då bara att jag vet inte om det går att få tag på en sådan fläkt idag? Eller finns det köksfläktar med motsvarande funktion som reglerar spänningen till boxfläkten direkt?
Och vad har jag för alternativ? Inte så sugen på att köpa helt nytt ventilationssystem.
Jag antar att det istället skulle gå att koppla förbi köksfläktens funktion för boost och mata boxfläkten direkt? Då behöver man ha någon sorts motstånd eller regulator på boxfläkten för att den inte ska gå fullt blås hela tiden?
Jag använder i princip aldrig boostfuktionen från fläkten så den kan jag nog vara utan...
Edit: Gissar att jag kan sätta en Tyristor nere vid köksfläkten, och koppla på matningen upp till boxfläkten på den istället för efter köksfläkten? Sedan bara ha vanlig matning till köksfläkten som inte går vidare?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

