134 331 läst ·
461 svar
134k läst
461 svar
Mamma fått skriftlig varning från Brf terrassdörr öppen för ofta
Jag skulle säga att merparten av all sjukhusverksamhet bedrivs i lokaler med nån typ av FTX. Är det så att du har hemligheten bakom Sveriges vårdköer här?U ullak40 skrev:Hur gammalt är huset , när byggdes det. Ventilation i äldre br är tyvärr ofta undermålig. Har själv bott i en sån br-lgh. Husena bygges 1983/&4. Nuu först år 2025 är all ventilation bytt, och det är 52 lgh som berörts. Alla nöjda. Sen är Ftx en ventilation som ofta ger hälsobesvär/hälsoproblem. Många blir friska när de flyttar till ett ”friskt hus”.
Har tanten blivit vräkt eller hur har det gått?K Kanotisten skrev:Min mor har fått en skriftlig varning från sin Brf om att hon haft sin terrassdörr öppen för mycket och att detta kan skapa problem med fukt och mögel i huset. Hon hotas med vräkning ifall hon fortsätter att ha den öppen så mycket som hon gjort hittills. (Jag vet också att föreningen skulle få svårt att vräka henne p g a, men jag vill inte heller att hon bråkar om detta, bättre om hon stänger dörren)
Till saken är att hon har den öppen stora delar av dagen, så det stämmer.
Jag har läst stadgar och ordningsregler för Brf och hittar ingen info om detta, men har sagt till min mor att hon ska hålla dörren stängd förutom när hon ska vädra.
Men jag är nyfiken om föreningen har rätt att en öppen dörr kan skapa problem med fukt och mögel i huset och hos grannarna. Har sökt information, men inte riktigt hittat trovärdig information.
Tilllufts ventilerna sitter bakom radiatorer, 10cm i diameter rör, rengjorda från utsidan av mig personligen och insidan under radiatorerna likaväl dammsugits och borstats, alla överallt.S steffo_b skrev:Om det blir kvavt så har du undermånlig ventilation.
Om det är mekanisk frånluft så har du tilluftsventiler där luft ska komma in.
Det brukar oftast vara ett litet ventilationsspjäll precis över eller under fönstren.
Är dom stängda så kommer ingen luft in och frånluften kan då inte dra ut någon luft för den klarar inte av mottrycket.
Öppna ventilerna så blir det ventilation.
Om tilluftsventilerna är öppna och du ändå inte får flöde trots mekanisk frånluftsfläkt så är den fläkten antingen enormt dålig/feldimensionerad eller så är det så mycket skit i tilluftsventilerna att ingen luft kommer igenom. När rengjordes dom senast? Det sitter ibland filter i dom som måste rengöras eller bytas för att du ska få något flöde alls.
Har du en korrekt dimensionerad mekanisk ventilation så ska luften aldrig bli speciellt kvav och instängd om man inte är många personer i ett rum. Så börja med att kolla upp förutsättningarna för din ventilation innan du beklagar dig.
Om det är flerbostadshus så har dessutom fastighetsägaren en skyldighet att låta göra en OVK minst vart 10:e år och då ska du få ett kvitto på att ventilationen fungerar som den skall (eller att den inte fungerar tillfredställande)
Fläkten är en Östberg C1 EC, kommer inte ihåg exakta siffror just nu, men allt över hastighet 7 av 10 orsakar vinande ljud i kanalerna i varenda rum där utsug finns, jag körde den flera nätter på 9 ändå, utan skillnad i kvav luft.
Ventilationskille var här 2 gånger och rengjorde precis alla kanaler.
Det finns flöde, det har både jag och ventilations-firman mätt, man kan till och med känna kall luft dras in vid till-luften särskilt fin känsla över hastighet 6, men flödet blir alltså varje natt fel, just i de 2 rum där folk sover. Öppen dörr till sovrummen hjälper inte heller.
Ventilationskillen, jävligt duktig faktiskt, har även balanserat alla rum utsugs-ventilerna i taket och neder och övervåning. Det är skillnad på dagen, bättre mer frisk luft. Men jag blir helt enkelt väckt varenda natt av kvav luft, om inte fönstret står på glänt.
Ventilationen fungerar helt tillfredsställande englit alla regler och krav, och enligt ventilationskillen. Men tydligen är det här jävla stället inte byggt för 2 personer i ett rum.
Men jag har inte gett up än, alltså detta problem har jag försökt åtgärda i flera år, därav de olika ventilations-firmorna.
Nästa anfalls vinkel blir att installera takfläkt i varenda rum och sensor styra den med temperatur-skillnad i taket och sensorer i golvet, blir skillnaden mer än 1C, fläkta på, och andra sensorer för CO2 och sånt, för att få igång cirkulation av luften i varenda rum.
Eller bara ha fönstret lite öppet en timme eller två innan ni går och lägger er. Gör underverk, sval, fräsch luft och sval säng.T Trolltomte skrev:Tilllufts ventilerna sitter bakom radiatorer, 10cm i diameter rör, rengjorda från utsidan av mig personligen och insidan under radiatorerna likaväl dammsugits och borstats, alla överallt.
Fläkten är en Östberg C1 EC, kommer inte ihåg exakta siffror just nu, men allt över hastighet 7 av 10 orsakar vinande ljud i kanalerna i varenda rum där utsug finns, jag körde den flera nätter på 9 ändå, utan skillnad i kvav luft.
Ventilationskille var här 2 gånger och rengjorde precis alla kanaler.
Det finns flöde, det har både jag och ventilations-firman mätt, man kan till och med känna kall luft dras in vid till-luften särskilt fin känsla över hastighet 6, men flödet blir alltså varje natt fel, just i de 2 rum där folk sover. Öppen dörr till sovrummen hjälper inte heller.
Ventilationskillen, jävligt duktig faktiskt, har även balanserat alla rum utsugs-ventilerna i taket och neder och övervåning. Det är skillnad på dagen, bättre mer frisk luft. Men jag blir helt enkelt väckt varenda natt av kvav luft, om inte fönstret står på glänt.
Ventilationen fungerar helt tillfredsställande englit alla regler och krav, och enligt ventilationskillen. Men tydligen är det här jävla stället inte byggt för 2 personer i ett rum.
Men jag har inte gett up än, alltså detta problem har jag försökt åtgärda i flera år, därav de olika ventilations-firmorna.
Nästa anfalls vinkel blir att installera takfläkt i varenda rum och sensor styra den med temperatur-skillnad i taket och sensorer i golvet, blir skillnaden mer än 1C, fläkta på, och andra sensorer för CO2 och sånt, för att få igång cirkulation av luften i varenda rum.
Det är bara värmeenergin som återvinns, inte luften.U ullak40 skrev:
Ny fräsch luft tas in via uteluftsdonet, och den "gamla använda luften" skickas ut genom avluftsdonet.
Men dock, en roterande värmeväxlare läcker några enstaka procent luft mellan frånluft och tilluft, detta spelar i normalfallet ingen som helst roll, men i verksamheter där man hanterar kemiska eller biologiska substanser kan det bli ett problem, även t.ex operationssalar tror jag att man undviker roterande värmeväxlare.
Då kan man välja korsströmsväxlare eller batterivärmeväxlare, då blir det absolut ingen som helst kontaminering mellan avluft och tilluft.
Dessa två vvx-typer leder dock till väldigt torr inomhusluft under de kallaste månaderna, besvärligt för de med astma och andra luftvägsproblem, och även vissa slags verksamheter t.ex problem med statisk elektricitet.
Där är den roterande växlaren bättre, då en del av fukten i avluften kondenserar på lamellerna och sen återvänder in i huset med tilluften
Absolut. Om en granne gör något med sin ventilation så påverkar det de andra.E Eld skrev:
Om en person ställer upp sina fönster så går flödet lätt genom den LGH och övriga boende får sämre ventilation.
Åtminstone om det är en enkel frånluftsventilation och inte FT med konstantflödesdon.
Nu tror jag att du lyssnat på folk som inte har koll.U ullak40 skrev:Hur gammalt är huset , när byggdes det. Ventilation i äldre br är tyvärr ofta undermålig. Har själv bott i en sån br-lgh. Husena bygges 1983/&4. Nuu först år 2025 är all ventilation bytt, och det är 52 lgh som berörts. Alla nöjda. Sen är Ftx en ventilation som ofta ger hälsobesvär/hälsoproblem. Många blir friska när de flyttar till ett ”friskt hus”.
FTX återvinner inte luften. Den plockar ut värmen ur frånluften och värmer tilluften med den.
Men det sker utan kontakt mellan tilluft och frånluft.
Luften som kommer in är fortfarande ren uteluft men den har värmts upp så att den är kanske 17 grader istället för -20 på vintern.
Ingen blir sjuk av FTX.
Däremot kan folk få problem om ingen rengjorts tilluftskanaler i ventilationen. Men då säger man att folk blir sjuka av bristande underhåll av ventilation inte att det beror på en viss typ av ventilation.
Dåligt underhåll av ventilation kan man få problem av nästan oavsett typ av ventilation.
Då är det frågan om ovanligheter.Demmpa skrev:
Och även med ett sådant så är det inte ventilationstypen som sådan som orsakar problem.
Det som orsakar problem är dåligt underhållen ventilation med smutsiga kanaler alternativt att huset i övrigt är fullt med mögel eller liknande som då sprids med ventilationen.
Ventilationstypen FTX i sig gör inte folk sjuka. Det var det påståendet som han påpekade var felaktigt som du nu råkar argumentera emot.
Det bör förtydligas att inte heller det är ett specifikt FTX-problem. Tar man in luft direkt genom en friskluftsventil så blir den också torr när den värms upp.Mikael_L skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden