Hej! Jag har en fresh intellivent badrumsfläkt direkt under takfot. Jag vill undvika att varm fuktig luft tar sig upp på vinden.

Har någon tips på åtgärd? Något slags förlängningsrör som sträcker sig utanför takfoten? Tack på förhand

• Badrumsfläkt under takfot med röd fasad, vit ventilation och pil markerar uttaget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A AndreasSolberga skrev:
Hej! Jag har en fresh intellivent badrumsfläkt direkt under takfot. Jag vill undvika att varm fuktig luft tar sig upp på vinden.

Har någon tips på åtgärd? Något slags förlängningsrör som sträcker sig utanför takfoten? Tack på förhand
Lite svårlöst och jag kan nog mest peka på eventuella problem med lösningen.

1 Fläkten klarar sannolikt inte mycket mer tryckfall så nya böjar etc riskerar att påverka flödet.
2 Om du drar ut röret måste det isoleras så det inte kondenserar inuti röret och rinner in vatten.

Möjligen om du drar ut röret rakt med lite fall och lämnar det oisolerat. Kondensvatten kan rinna ut åt rätt håll.

• Gilla
AndreasSolberga
  • Laddar…
Jag drog ut ett ventilationsrör till kanten på taket och målade det rött som fasaden, då syntes det knappt. Ska luta nån grad utåt så kondensvatten inte rinner inåt väggen.
Stålnät längst ut så fåglar inte flyttar in i röret.

• Gilla
AndreasSolberga
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.