Hej,
I min avlidna fars hus sitter det ett Parmair 73 FTX(?) aggregat, det installerades 1993 i syfte att minska radonhalten i huset. (Blåbetong)
När vi nu satte på aggregatet så verkar det som om att eftervärmaren i aggregatet har gett upp. Vid kontakt med serviceföretag så uppger de att värmeelement till denna typ av aggregat inte längre finns som reservdel?
Är det någon i detta forum som sitter på en manual eller liknande, eller kanske ett nytt element? :-)
Eller förslag på ersättningselement (500W, uppges det vara på)

(Ja, jag skall vid nästa besök i huset plocka isär och identifiera elementet samt felsöka.)

• Ventilationssystem Parmair 73 med knappar för ventilation och eftervärme, monterat på vit panel mot fläckigt golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I iskogen skrev:
Hej,
I min avlidna fars hus sitter det ett Parmair 73 FTX(?) aggregat, det installerades 1993 i syfte att minska radonhalten i huset. (Blåbetong)
När vi nu satte på aggregatet så verkar det som om att eftervärmaren i aggregatet har gett upp. Vid kontakt med serviceföretag så uppger de att värmeelement till denna typ av aggregat inte längre finns som reservdel?
Är det någon i detta forum som sitter på en manual eller liknande, eller kanske ett nytt element? :-)
Eller förslag på ersättningselement (500W, uppges det vara på)

(Ja, jag skall vid nästa besök i huset plocka isär och identifiera elementet samt felsöka.)
Kollat överhettningsskyddet??

B Belastar skrev:
Kollat överhettningsskyddet??
Tack för svar.
Kollar det då jag besöker huset nästa gång utrustad med mätinstrument för att
kontrollera funktion.

• Gilla
Belastar
  • Laddar…
I iskogen skrev:
Tack för svar.
Kollar det då jag besöker huset nästa gång utrustad med mätinstrument för att
kontrollera funktion.
Lite nyfiken på hur elementet ser ut me.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.