tror mig ha konstaterat att jag har dåligt med tilluft i huset.

Har kollat runt ordentligt i huset nu och kan konstatera att här verkar det som att vi jobbar med självdrag via skorsten..

Jag har en stor villa i tegel från 70-talet på runt ca 270m2 med tillhörande källare inräknat.

Har en paxfläkt i torkrummet i källaren samt en i badrummet på ovanvåningen. hittar en ventil i passagen mellan garage och källare där dörrarna alltid är stängda, i övrigt så finns inga klassiska tilluftsventiler vad jag kan se, bara skorsten som går till varsin öppen spis på övervåning och i källaren. Eldar jag i öppna spisen så funkar det bra med ett öppet fönster i början som sedan stängs när det brinner på bra, efter ca 5min så börjar det lukta, visserligen utan synlig rökbildning men känsla är att luften går lite åt fel håll, öppnar jag ett fönster omgående så försvinner doften direkt och det flödar på bra i elden igen. stänger och doft/rök problemet uppstår efter bara några minuter igen..

Kan inte förstå hur de har tänkt här, hittar inga tilluftsventiler. vi lär ju ha ett skapligt undertryck i huset tänker jag.. tänker att jag får sätta upp några tillluftsventiler. nåt jag bör tänka på? ska jag sätta ett i varje rum eller räcker det med typ 2st i allmänna utrymmen?

Noterar att det verkar vara nån typ av ventilation i tegelväggen kanske, på vissa ställen sitter ingen fog mellan tegelstenarna och det är tydligt att det är avsiktligt..

J Joakim Jonsson1 skrev:
tänker att jag får sätta upp några tillluftsventiler. nåt jag bör tänka på? ska jag sätta ett i varje rum eller räcker det med typ 2st i allmänna utrymmen?
1 i varje sovrum och 2 i större samlingsrum ex. vardagsrum borde räcka. De snålade med tilluften under oljekrisen på 70 talet i hopp om att spara värme.

Badrumsfläktarna är ej heller optimalt för ett så pass stort hus och ger bara 1/10 del av den frånluft som är kravet idag om de går konstant dygnet runt.

Senare delen av 70 talet så introducerades förstärkt självdrag istället vilket innebar en frånluftsfläkt på skorsten där frånluften gick ut men med rökkanal en separerad.

Det går lätt att konvertera din lösning med detta. Man köper hem en takfläkt och ber plåtslagare att anpassa en kåpa för ändamålet. Badrumsfläktarna tas bort och ersätts med vanliga luftdon.

Exempel på takfläkt
https://ventilation.se/sv/products/...MInduPwv-vkgMVGlqRBR31-iAtEAQYASABEgIAm_D_BwE

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Man brukade senare ta bort lite av tätningslisten i överkant på fönster för att få lite tilluft.
Man kan även sätta in spaltventiler och se till att nya fönster har det vid fönsterbyte, vilket vi beställde till sovrummen vid byte. I rummet där vi har en kamin har vi satt in en tilluftsventil i väggen.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tänkte fråga, precis som föregående var inne på, hur det ser ut kring fönstren, inga ventiler där?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.