Jag bor i en brf. Av någon anledning råder ett ganska kraftigt övertryck i rörslitsen (schaktet där tappvattenrör och avloppsrör stiger). Det pyser dammig luft in i badrummet och även i klädkammaren (innan jag tätade sprickorna där).
Såhär ska det väl inte vara ?

Jag tycker att tilluft ska komma via tillufsdonen endast, tanken är ju att tilluften ska vara filtrerad. OVK sker enligt reglerna, men jag tänker att tilluften blir skev?

• Närbild av rörinstallation med tecken på damm och smuts, synlig tätning kring röranslutningarna i en vit låda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Du verkar själv ha listat ut att det är lägre tryck där än i andra änden av röret.
Normalt så är det ju undertryck innomhus, så är andra änden i något förråd eller annat så är det ju inte så konstigt.

• Gilla
Rosa124
  • Laddar…
D Du och 19till skrev:
Du verkar själv ha listat ut att det är lägre tryck där än i andra änden av röret.
Normalt så är det ju undertryck innomhus, så är andra änden i något förråd eller annat så är det ju inte så konstigt.
Tack för svaret, ja undertrycket är ok i lägenheten, men det ska väl helt enkelt tätas mot schaktet. Vill ju ha filtrerad inluft😊

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.