Hej!

Jag ska installera en värmepumpsberedare (Indol ecoheat 260) i dagarna och är i stort behov av någon kunnig som kan hjälpa mig förstå hur jag ska få ut luften på ett bra sätt!

Huset är soutteräng, -74, krypgrund med självdrag. Tidigare har det stått ett torkskåp där Värmepumpsberedaren ska installeras.

Jag tänkte ta värme från luften inomhus, då det finns en luftvärmepump ganska direkt i anslutning till beredaren. Men undrar vad jag ska göra med luften ut?! Kan jag koppla på de i ventilationsröret som går där ovanför? Det går ett rör ut i taket precis ovanför. Kan jag annars skicka ut det ut ur huset genom väggen bakom? Vilka rör köper man?

Jag är väldigt novis på ventilation och har tyvärr för lite pengar just nu för att leja bort!

• Ett hörn av ett rum med två ventilationsrör och kablar i väggen samt ett fönster och en dörröppning. Ett luftvärmepumpsaggregat är installerat ovanför dörren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationsrör i taket i ett rum med ett gammalt eluttag utan platta på väggen, redo för installation av en värmepumpsberedare.
    Skapa konto
  • Plaströr i taket med ett uttag, del av ett ventilationssystem.
    Skapa konto
  • Huset exteriör, vit träfasad med utomhusventilation ovanför ett vitt dagvattenrör, grått plåttak och en stängd dörr till vänster.
    Skapa konto
  • Närbild av en värmepumpsberedare (Indol ecoheat 260) med en ventil märkt "Luft Ut" och en installationsmanual på toppen.
    Skapa konto

Bästa svaret

Det var väl utloppet från torkskåpet så det är väl perfekt att använda.

D Dilato skrev:
Det var väl utloppet från torkskåpet så det är väl perfekt att använda.
Ok!
Förstår du varför det är två hål? Ett med lock som man kan snurra och ett helt öppet

K Kolsyraatom skrev:
Ok!
Förstår du varför det är två hål? Ett med lock som man kan snurra och ett helt öppet
Jag gissar att det var/är självdragsventilation när skåpet inte kördes och tallriksventilen öppen.
När skåpet kördes stängde man ventilen.

D Dilato skrev:
Jag gissar att det var/är självdragsventilation när skåpet inte kördes och tallriksventilen öppen.
När skåpet kördes stängde man ventilen.
Ok! Det verkar ju nästan perfekt om det kan användas för utluft.

K Kolsyraatom skrev:
Ok! Det verkar ju nästan perfekt om det kan användas för utluft.
Hur funkade det? har en identisk torkskåpsanslutning som jag funderat på att använda. Skillnaden är att kanalen upp går genom två våningar, så jag funderar på om det blir för långt rör (de rekommenderar max 5 meter).

Funkar väldigt bra!

I
Är från-luften väldigt kall? Om den funkar som en FLVP där avluften kan bli oerhört kall så måste frånluftsröret vara duktigt isolerat!

• Gilla
Kolsyraatom
  • Laddar…
Det stämmer, frånluften är på ca 4 grader så jag försöker isolera så gott jag kunde men ska kontrollera hur det ser ut nu till sommaren

Fortsatt nöjd med värmepumpsberedaren? hur är ljudvolymen? har du någon uppfattning om besparingen jämfört med en vanlig VVB?

D dannyf skrev:
Fortsatt nöjd med värmepumpsberedaren? hur är ljudvolymen? har du någon uppfattning om besparingen jämfört med en vanlig VVB?
Jag har inte så mycket att jämföra med, vi var nyinflyttade då vet ej hur mycket den sparar i el! Den låter en del absolut, så man ska inte ha den nära sovrum :)

• Gilla
dannyf
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.