Jag bor i en nyproducerad lägenhet från 2016. Om jag fattat det rätt så verkar ventilationen vara FTX då det ser ut som standard nuförtiden (rätt mig gärna om jag har fel). Bifogar en bild på en av ventilerna.
I lägenheten på 51kvm har jag tre tilluftsdon och två st frånluft. Problemet jag har är att det lite nu och då kommer in matos i lägenheten via tilluftsdonen. Extremr störande då jag inte vill ha in grannens matos till mig. Allra tydligast märks det i min "walkincloset" där en tilluftsventil sitter, och dörren är stängd.
Felanmälde detta givetvis men fastighetsskötaren verkade inte riktigt tro på mig. Han sa att det ju var märkligt att ingen annan felanmält detta.
Jag bor högst upp i ett fyravåningshus och när det börjar lukta matos i min lägenhet så stinker det verkligen matos i trapphuset på entrevåningen och plan 2. På båda dessa plan finns samma tilluftsventil som lägenheterna, men inga finns på våning tre och fyra och därmed ingen lukt i trapphuset där. Jag får inte in lukter från frånluftsventilerna (vilker fastighetsskötaren trodde)
Kan nån vänligen förklara hur detta fenomen ens kan uppstå? Jag menar, luften till lägenheterna måste ju tas från nåt annat ställe än där frånluften kommer ut? Eller kan man vara så korkad och sätta dessa bredvid varandra?
I lägenheten på 51kvm har jag tre tilluftsdon och två st frånluft. Problemet jag har är att det lite nu och då kommer in matos i lägenheten via tilluftsdonen. Extremr störande då jag inte vill ha in grannens matos till mig. Allra tydligast märks det i min "walkincloset" där en tilluftsventil sitter, och dörren är stängd.
Felanmälde detta givetvis men fastighetsskötaren verkade inte riktigt tro på mig. Han sa att det ju var märkligt att ingen annan felanmält detta.
Jag bor högst upp i ett fyravåningshus och när det börjar lukta matos i min lägenhet så stinker det verkligen matos i trapphuset på entrevåningen och plan 2. På båda dessa plan finns samma tilluftsventil som lägenheterna, men inga finns på våning tre och fyra och därmed ingen lukt i trapphuset där. Jag får inte in lukter från frånluftsventilerna (vilker fastighetsskötaren trodde)
Kan nån vänligen förklara hur detta fenomen ens kan uppstå? Jag menar, luften till lägenheterna måste ju tas från nåt annat ställe än där frånluften kommer ut? Eller kan man vara så korkad och sätta dessa bredvid varandra?
Medlem
· Västra Götaland
· 3 537 inlägg
Friskluft tas från utomhus, denna går sedan vägen genom ditt ftx in i din lägenhet genom dina tilluftsdon. Iblan sätts intagen av friskluften på fasaden kloss bredvid ett utblås från grannlägenheten. (Detta gäller om varje lght har ett eget ftx system, Är det ett exvis vindsplacerat stort ftx system som drar hela huset tycker jag du ska be föreningen kolla så det inte ''läcker över'')
Är det ett eget ftx: Löses enklast genom att sätta på förlängning på grannens utblås, räcker med någon meter som oftast. Men ta upp det på 2 års besiktningen så får byggaren ordna detta.
Är det ett eget ftx: Löses enklast genom att sätta på förlängning på grannens utblås, räcker med någon meter som oftast. Men ta upp det på 2 års besiktningen så får byggaren ordna detta.
I Martenw skrev:Friskluft tas från utomhus, denna går sedan vägen genom ditt ftx in i din lägenhet genom dina tilluftsdon. Iblan sätts intagen av friskluften på fasaden kloss bredvid ett utblås från grannlägenheten. (Detta gäller om varje lght har ett eget ftx system, Är det ett exvis vindsplacerat stort ftx system som drar hela huset tycker jag du ska be föreningen kolla så det inte ''läcker över'')
Är det ett eget ftx: Löses enklast genom att sätta på förlängning på grannens utblås, räcker med någon meter som oftast. Men ta upp det på 2 års besiktningen så får byggaren ordna detta.
Glömde nämna att det tydligen är ett och samma system för alla lägenheter, och därför tyckte han att det var konstigt att ingen annan felanmält detta..
Ställer jag mig på en stol och sätter händerna å vinklar så luften går direkt i ansiktet så känner jag tydlig lukt av matos. Så nånstans verkar det ju onekligen läcka över.
Jag tycker väl själv också det är konstigt att ingen annan reagerat.
Skulle inställningarna på mina tilluftsdon samt frånluft kunna orsaka detta på något sätt?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Antagligen vanligaste anledningen till matos från ventilationssystem i flerfamiljshus är att någon kopplar in en fläkt i köket som trycker in matos i frånluftsdonet med högre tryck än vad FTX-systemet kan ta emot för då trycks luften ut i de andra lägenheternas frånluftsdon som alltså blir förvandlade till tilluftsdon. I klädkammare brukar man inte ha tilluft utan frånluft.
Kan inte fastighetsskötaren känna matoset i trapphuset?
Kanske ett bra läge att börja lära känna dina grannar genom att ringa på och fråga dem om de har problem med matoslukt från ventilationsdonen.
Kan inte fastighetsskötaren känna matoset i trapphuset?
Kanske ett bra läge att börja lära känna dina grannar genom att ringa på och fråga dem om de har problem med matoslukt från ventilationsdonen.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Stäng ventilen i garderoben!C Caywin skrev:
Där behövs knappast någon större ventilation.
Ställ garderobsdörren på glänt ibland i stället.
Jag tycker inte du ska justera in anläggningen, det kommer att flytta problemet till någon annan och kanske kan ge dig följdproblem, även om det känns långsökt.
Jag tycker du ska släppa det ventilationstekniska och gå på fastighetsägaren om att åtgärda luktproblematiken kort och gott.
Det är inte helt ovanligt och inte heller alltid särskilt lätt att åtgärda, speciellt inte i efterhand beroende på vad som är problemet.
Det kan vara så enkelt att uteluftsintaget står för nära avluftsutblåset. Men det behöver inte vara så.
De tumregler och principer som gäller för VVS har funnits länge, längre än den energioptimeringen som utvecklats enormt de senaste åren.
Sett mot förr brukar ventilationsanläggningar överdimensioneras, då det kräver mindre energi. Till det börjar det bli vanligt med styrningar för luftmängden.
Antar man då att man dimensionerar anläggningen för ett driftfall när max, kan det innebära att delar av anläggningen tappar funktion vid andra driftfall.
Lägg där till dagens energieffektiva värmeväxlare som allt som oftast ser till att avluften är kallare än uteluften.
Det är väldigt svårt, för att inte säga helt omöjligt, att filtrera eller rena luft från lukt. Det enda sättet att se till att inte få in luft med lukt är att kasta iväg den.
Om man då har en huv som i normalfallet inte klarar av att kasta iväg luften med någon impuls att tala om och luften dessutom är kallare än utomhusluften och därmed inte försvinner uppåt av termiska krafter så kan luften segla fint ganska långa sträckor uppe på taket och i värsta fall sugas in igen i uteluftsintaget, trots att det finns ett bra avstånd mellan avluftshuv och uteluftshuv och all praxis har följts.
Jag tycker du ska släppa det ventilationstekniska och gå på fastighetsägaren om att åtgärda luktproblematiken kort och gott.
Det är inte helt ovanligt och inte heller alltid särskilt lätt att åtgärda, speciellt inte i efterhand beroende på vad som är problemet.
Det kan vara så enkelt att uteluftsintaget står för nära avluftsutblåset. Men det behöver inte vara så.
De tumregler och principer som gäller för VVS har funnits länge, längre än den energioptimeringen som utvecklats enormt de senaste åren.
Sett mot förr brukar ventilationsanläggningar överdimensioneras, då det kräver mindre energi. Till det börjar det bli vanligt med styrningar för luftmängden.
Antar man då att man dimensionerar anläggningen för ett driftfall när max, kan det innebära att delar av anläggningen tappar funktion vid andra driftfall.
Lägg där till dagens energieffektiva värmeväxlare som allt som oftast ser till att avluften är kallare än uteluften.
Det är väldigt svårt, för att inte säga helt omöjligt, att filtrera eller rena luft från lukt. Det enda sättet att se till att inte få in luft med lukt är att kasta iväg den.
Om man då har en huv som i normalfallet inte klarar av att kasta iväg luften med någon impuls att tala om och luften dessutom är kallare än utomhusluften och därmed inte försvinner uppåt av termiska krafter så kan luften segla fint ganska långa sträckor uppe på taket och i värsta fall sugas in igen i uteluftsintaget, trots att det finns ett bra avstånd mellan avluftshuv och uteluftshuv och all praxis har följts.
Nybyggnationer med FTX-system brukar utföras med "fläktar i drift" som bygger på principen att montera en fläkt i frånluften (d v s en brand).BirgitS skrev:
Antagligen vanligaste anledningen till matos från ventilationssystem i flerfamiljshus är att någon kopplar in en fläkt i köket som trycker in matos i frånluftsdonet med högre tryck än vad FTX-systemet kan ta emot för då trycks luften ut i de andra lägenheternas frånluftsdon som alltså blir förvandlade till tilluftsdon. I klädkammare brukar man inte ha tilluft utan frånluft.
Kan inte fastighetsskötaren känna matoset i trapphuset?
Kanske ett bra läge att börja lära känna dina grannar genom att ringa på och fråga dem om de har problem med matoslukt från ventilationsdonen.
Jag tror inte att det går med en normal fläkt i en kåpa att övervinna det tryck som ska vara justerat ned till varje separat lägenhet.
Principen är att det alltid ska vara lättare för luften att ta sig ut rätt väg (d v s aldrig in i annan brandcell) om det är lättare för luften att ta sig till en annan brandcell, då är det fel utfört.
Däremot är det helt rätt i äldre hus med gemensamma stammar, eller där man löst brandfrågan med spjäll.
Hej,
Jag har exakt samma problem och situation som du beskriver. Allt stämmer exakt på ord. Jag bor bara på bottenvåning och bara en till granne på övre våning klagar på matos. Dessvärre får jag asfaltsrök och andra dåliga utsläp från gatan. Det byggs här runt omkring. Jag undrar om du har luckats lösa detta problem. Jag krigar med Skanska och föreningen om det och det går inte vidare.
Jag har exakt samma problem och situation som du beskriver. Allt stämmer exakt på ord. Jag bor bara på bottenvåning och bara en till granne på övre våning klagar på matos. Dessvärre får jag asfaltsrök och andra dåliga utsläp från gatan. Det byggs här runt omkring. Jag undrar om du har luckats lösa detta problem. Jag krigar med Skanska och föreningen om det och det går inte vidare.
Tror det här är exakt rätt svar. Vi har haft samma problem när vissa renoverat kök och satt in power fläktar som trycker allt os till grannarna.BirgitS skrev:
Antagligen vanligaste anledningen till matos från ventilationssystem i flerfamiljshus är att någon kopplar in en fläkt i köket som trycker in matos i frånluftsdonet med högre tryck än vad FTX-systemet kan ta emot för då trycks luften ut i de andra lägenheternas frånluftsdon som alltså blir förvandlade till tilluftsdon. I klädkammare brukar man inte ha tilluft utan frånluft.
Kan inte fastighetsskötaren känna matoset i trapphuset?
Kanske ett bra läge att börja lära känna dina grannar genom att ringa på och fråga dem om de har problem med matoslukt från ventilationsdonen.
Det man undrar är ju om det inte finns någon teknisk lösning för detta. Måste ju vara extremt vanligt förekommande i äldre hus med självdrag. En fläkt på taket som känner tryckförändringar och suger ut mera för att behålla undertrycket i kanalen, eller liknade?
Hur har det gått så här efter flera år? Har det blivit förbättringar och vilka åtgärder har isf gett god effekt?
Jag bor i en fastighet byggd 2018 med FTX och har återkommande problem med lukt i lägenheten. Att den kommer från ventilationen är uppenbart (förutom för hyresvärden som anser att vi hyresgäster hallucinerar), men var lukten har sitt ursprung kan jag så klart bara gissa. Fastighetsägaren gör tyvärr inget alls åt problemen så vi funderar på att gå vidare till kommunala miljöförvaltningen för att få det hela utrett.
Jag bor i en fastighet byggd 2018 med FTX och har återkommande problem med lukt i lägenheten. Att den kommer från ventilationen är uppenbart (förutom för hyresvärden som anser att vi hyresgäster hallucinerar), men var lukten har sitt ursprung kan jag så klart bara gissa. Fastighetsägaren gör tyvärr inget alls åt problemen så vi funderar på att gå vidare till kommunala miljöförvaltningen för att få det hela utrett.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

