Vatten & Avlopp
kiao: [citat] Jag tror reglerna säger att det ska vara så…men nu blir det inget skåp.
Demmpa: Nej, stålrör är inte alltid gängade men oftast. Stålrör kan man alltid gänga. Stålrör var/är ofta färgade i ytan, förr var det vanligt med gröna stålrör, idag används bl.a. blå stålrör (ej till tapp(varm)vatten). [bild] [bild] Det kan även vara liknande koppling i väggen som följande, [bild] Eller med utvändig gänga [bild]
Svedd7s: Gammal tråd men jag köpte min anläggning från Renton och är verkligen nöjd. Har mycket järn och kalk och humus. Vattnet luktade ruttna ägg och alla tappställen blev bruna av järnutfällningen. I övrigt så var vattnet drickbart. Hade ett stort kolfilter som fungerade bra förutom att kalken kom fram när järnet renats bort. Och årsförbrukningen var ca 100 liter aktivt kol per år.
Krilleman: [citat] Precis som @tobben87 redan nämnt, detta är ingen koppling som går att demontera och återmontera. Bara klippa bort och börja om tråkigt nog...
bobobjorn: [citat] Ja vattenmärke koppling är vad jag kom fram till, kändes konstigt dock. Men det kanske bara är gäng tejpen som hindrar trycket mot packningen då. Jag provar om det löser problemet. Kändes logiskt, tack!
jonaserik: Blanda till lite cement och sand till en degliknande konsistens. Krafsa ur lite djupare ( 5 cm ) runt foderröret Bygg upp runt foderröret som en nedförsbacke utåt och ca 1 cm upp på svarta locket. Då kan locket lyftas om pumpen behöver tas upp. Enklare kan det inte bli.
Krilleman: [citat] Pipefix, är en variant av halvkoppling som inte har traditionell klämring. Den har en låsbricka och gummitätning mot röret. Många rörisar avskyr den som pesten... [bild]
Krilleman: [citat] Det ser ut som 15 eller 22mm Securex. Men lite dålig bild...
Fotografen: ...och gör rent packning och tätytor innan montering! 🧑🔧
xxargs: kanske dags att ta ett prov på vattnet innan filtret igen... Om det kommer så mycket gulgrön (kopparhydroxider) så skulle jag också om möjligen granska backventilen nere i brunnen om den håller på att försvinna om den är gjort i mässing - om det fins någon rörinspektionskamera i färg som tål lite tryck i vatten och med vit belysning doppa ned och försöka hitta backventilen och se
Xioz: Hej Har lite funderingar runt LTA system Får nu kommunalt vatten, fastigheten på en Ö. I Mellansverige Kommer få hand gräva, så man får vara glad om man kommer ner 20-40cm ungefär 25–30meter Vattnet blir värmekabel i Tryckavloppet 40mm pem med eller utan värmekabel? Tänkte lägga xps300(frigolit) på sidorna 7cm/10cm sen ett lock ovanpå. Nu är frågan räcker det med värmekabel i
hapazard: [citat] Det är bara ett vred som går upp ovan marl
PatrikL: [citat] Nu har vi haft vårat topas verk i ca 4år nu och det har "peppar peppar" fungerat riktigt bra. Gällande lukt så skulle jag säga att ev. kan lukta lite när kompressorn går men annars inte, tex. om jag går förbi det så reagerar jag inte på att det luktar.
Automover: [citat] Lyckades du alltså få in ersättningsmuffen UTAN att få loss det limmade röret som sitter kvar inuti? Ersättninsmuffen är ju för 75mm och jag har ca 70mm invändigt nu? Och JA jag har samma problem som du! Supertacksam för svar :-) 🙏
Sandvik40: [QUOTE="Johan Gunverth, post: 5812264, member: 19959"] För ett antal år sedan fanns (finns?) det ett trevligt sprinklersystem från Uponor som man monterade i glespanelen i ett vanlig innertak. Det verkar ha utgått på den svenska marknaden. Det är min vanliga otur när man planerar för någon framtida installation och nu var det dags igen. Hittar inga produkter som inte kräver
clippan: Ok. Tack för svaret! Alltså att Trim är en slags grundinställning för flödet (troligen beräknad när systemet konstruerades) och att sedan Therm reglerar ("finjusterar") flödet beroende på Thermens tempinställning och vilken temp tappvattnet har? Om Therm stryper flödet vid 55 C antar jag att det beror på att det redan är tillräckligt varmt vatten i denna VVC-slinga och det är
xxargs: Skumt - om det inte är själva luftpumpen som slår av och på i en sekundsintervall så kanske man får titta på de delar som trycksätts av luftpumpen, att luftningen fungerar, att luftdrivna pumpar fungerar (om det är sådan i tanken - vet för lite om denna) men också var luften tar vägen, tänker mig övertryck och bluppande som i ett vattenlås kanske skapad avloppsledning mellan huset
Cottus: Det kom ett och annat emellan, men nu är det installerat. Gick kanon att ansluta Knycklan direkt på Vatette kulventil som jag länkade till i första inlägget. Knycklans sil fick plats, och det blev tätt (gängan på kulventilen är tillräckligt lång). En bild på spektaklet [bild] Det saknas klammer men det kommer snart. Måste man sätta klammer direkt under kulventilen, eller går det
ClasseClas: [citat] Då räcker det med en 30 liters. De kommer till och med att börja prata med dig som en bonus! ☺️😊
Anna Lar: Hej Hoppas att någon här kan hjälpa oss. Vi vill få ut vår tvättmaskin och varmvattenberedare från huset till garaget. Huset har krypgrynd och garaget en betongplatta som är belägen lägre än husets golv. Vi skulle vilja ställa maskinen och beredaren nära husväggen i garaget, göra hål i husgrunden/väggen för vatten och avlopp och koppla på det i krypgrunden. Då man måste få
xxargs: Om du fortfarande är i valet och kvalet och inte kan lösa det med klassisk 3-kammarbrunn med infiltrering av kommunen, så skulle jag titta på WSB Clean långt, långt framför en lösning med en BAGA-verk även om det kanske är lite dyrare - det är förvisso en 'trimmad' 3-kammarbrunn men verkar sund i designlösning i övrigt när jag tittade genom det lite. Dock är det stora
Stefan1972: Såklart det går att försäkra men ersättningsnivån blir ju från det året rören installerades. Inte att det ytskiktsrenoverades 2025. Om nu skadan anses bero på rörinstallationen alltså............Det är ju det jag menar att man måste vara medveten om så man inte lägger ner en massa pengar på en renovering och det sen händer nåt.......En lekman tycker ju såklart att det är
våtrumskillen: Nja, det är samma princip men med avlopprör i rätt dimension och som är godkända för inbyggnad. Blir en mer permanent installation. VVB är svårare om spillvattenröret sitter nedtill. Finns möjlighet kan ni gå upp med avloppen i väggen bakom TM och VVB. Säkerställ bara att det blir rätt höjd för VVB så att det inte blir bakfall. [bild]
JonNoh: [citat] Låter ju jätte bra. Tack för uppdatering och fint att höra att servicen fungerar på ett bra sätt. Värdefullt att veta.
Björn J Karlsson: Är det någon som har erfarenhet av att byta anod på en Autoterm 300 VX. Den är installerad 1994 och försedd med en signalanod som nu larmar. Misstänker man måste få bort locket ovanpå och då måste jag demontera och flytta beredaren som det verkar eftersom ena sidan är endast någon centimeter från väggen.
Krillekrock: Hejsan Ursäkta om jag kidnappar tråden... Jag bor i en BRF med ca 80 lägenheter på huskropp och 7 lägenheter per uppgång. Huset värms med fjärrvärme. Har bott i lägenheten i 3 år nu utan att haft problem innan, men den senaste tiden har det börjat knäppa i ett av mina 4 element. Är det fortfarande temperaturen som är orsaken? //Krille
Emaho: Hej, tack för alla fina svar! Jag testade metoden i första svaret och fick ordning på att det läckte mycket men droppet kom tillbaka. Jag ska gå vidare med de andra förslagen i tråden. Åtekopplar om det. Stort tack så länge!
Bowwing: Hej Ikea vattenlås med ett bräddavlopp anslutet till vattenlås med hjälp av en vit "flexibel veckad slang" Dock har den slangen grövre diameter än den på vattenlåset. Vad kallas en sådan distans som den på bilden ? [bild]
Daniel Kaipiainen: [citat] Tack för tipset👍 hade samma problem, nu funkar det finfint😊