Hej,
Har en fråga som förbryllar mig lite. Som kommer att märkas har jag begränsat med kunskap, vissa säger säker också sunt förnuft.
För 5 år sedan ville jag ha en utkastare även på baksidan av huset. Så jag drog PEM slang (20 mm) mestadels i lådan runt huset, alltså utanpå huset. Men en liten del var jag tvungen att dra genom vinden ca 5 m. Det är en "vanlig" oinredd vind i en "vanlig" villa. Min nya "utkastare" på baksidan består av en vanlig kran, ingen riktig utkastare alltså.
Stänger alltid av vattnet på vintern och tömmer så gott det går.
När jag förra veckan skulle sätta på allt igen så släppte kopplingen från kranen. Fan. Jag stängde vattnet och skruvade på den igen "extra bra". Satt på vattnet igen, inget hände..... Sedan hörde jag ett ljud.
PEM slangen på vinden hade typ spruckit, det hade gått ett litet hål i den och sprutade ut vatten.
Min fråga är främst VARFÖR hände detta, och varför just på det sämsta tänkbara stället. Kan såklart vara otur, men om röret skulle frusit eller en ispropp så borde den ju inte befinna sig just på vinden där det knappast fryser (väl).
(Min tanke är nu att helt enkelt skarva med en PRK och sen är det bara att köra som vanligt, eller....)
Tacksam för alla kommentarer, även direkt sarkastiska.
Har en fråga som förbryllar mig lite. Som kommer att märkas har jag begränsat med kunskap, vissa säger säker också sunt förnuft.
För 5 år sedan ville jag ha en utkastare även på baksidan av huset. Så jag drog PEM slang (20 mm) mestadels i lådan runt huset, alltså utanpå huset. Men en liten del var jag tvungen att dra genom vinden ca 5 m. Det är en "vanlig" oinredd vind i en "vanlig" villa. Min nya "utkastare" på baksidan består av en vanlig kran, ingen riktig utkastare alltså.
Stänger alltid av vattnet på vintern och tömmer så gott det går.
När jag förra veckan skulle sätta på allt igen så släppte kopplingen från kranen. Fan. Jag stängde vattnet och skruvade på den igen "extra bra". Satt på vattnet igen, inget hände..... Sedan hörde jag ett ljud.
PEM slangen på vinden hade typ spruckit, det hade gått ett litet hål i den och sprutade ut vatten.
Min fråga är främst VARFÖR hände detta, och varför just på det sämsta tänkbara stället. Kan såklart vara otur, men om röret skulle frusit eller en ispropp så borde den ju inte befinna sig just på vinden där det knappast fryser (väl).
(Min tanke är nu att helt enkelt skarva med en PRK och sen är det bara att köra som vanligt, eller....)
Tacksam för alla kommentarer, även direkt sarkastiska.
Fast en PEM slang som inte är trycksatt fryser normalt inte sönder. Faktum är att den normalt inte fryser sönder ens om den är trycksatt, utan tryck borde risken vara försumbar.
Jag tror på mus-teorin.
Jag tror på mus-teorin.
Och hur kan du konstatera att det inte varit fruset? Den där ansvällningen ser ju mer ut som om något tryckt på röret inifrån (ispropp) än att någon/något gnagt på det. Och det kan som sagt mycket väl vara minusgrader på en kallvind.
Håller med om att det ser ut som att det kommit inifrån. Men det är placerat på en upphöjning, så det har definitivt inte funnits vatten just där oavsett temperatur. Fast.... kan en ispropp pressas typ 4-5 m till just denna plats och spräcka där? I så fall kan det vara rätt.
Precis. Om du bara tömt slangen i ena änden så kan ju vatten "hänga kvar" i den. Jämför med att stoppa ner ett sugrör i ett glas med vatten, täpp till översta änden med fingret och lyft upp röret. Vattnet i sugröret hänger kvar, trots att det är öppet nertill.
Jag har sett en liknande på en pool slang. Där hade man dragit poolslangen över en stenkant, typ töjt slangen och där fanns en liknade "blåsa". Natrurligtvis blir slangen där försvagad där den blivit "utkavlad".
Om du tar en PEM slang och viker den över en vass kant och drar kommer du att få en likanande skada.
Om du tar en PEM slang och viker den över en vass kant och drar kommer du att få en likanande skada.