K
K.Strand: [citat] Ah fan, det låter som lite över min kunskapsgrad att lösa. Kanske dags att ta in en rörmokare då. Tack för svar!
4 svar · 899 läst
Demmpa
Demmpa: Välkommen till forumet. Bilder brukar underlätta Är det följande typ av koppling? [bild] https://www.avloppscenter.se/vara-produkter/pumpbrunnar/enkeladapter-snabbkoppling-i-brunnar/
1 svar · 567 läst
·
J
jonaserik: Ett finfilter ( björnfilter ) före hydropressen inte fel, det kan ta en eller flera veckor innan borrkaxen i berget har rensat sig. Det är vådan av dagens borrningar ( avantityp ) . Dom trycker så hårt med borren och tryckluft, så kaxet går in i alla sprickor och dom ska ut med vattnets flöde från berget. Borra en brunn,tar inte mer än dag, ner till 70 meter + ställtid. I bland bör
4 svar · 862 läst
·
J
Jebbo: vi upptäckte igår en doft när man går ner i källartrappan som vi inte känt av tidigare, en svag lukt av avlopp. Satte näsan vid alla golvbrunnar i källaren men kände ingenting, till slut så hittade vi att det stank rätt illa från ett vattenlås i pannrummet. Dräneringsröret för cirkulationsvattnet i elementen går via egen tratt, vattenlås och sen borrat hål ner i betongen som
0 svar · 709 läst
·
P
PG87: Pressad koppling - så heter det ja kanske. Ja det var ju jävligt dumt att det var så. Ber om en bättre lösning när det ska ersättas..
2 svar · 604 läst
·
S
Stefan1972: Man måste ju inte bygga nånting fast heller. Blir nog ganska bra att göra nån typ skoförvaring där som man bara skjuter in mot väggen och sen gör urtag för rören på baksidan. Man får ha lite mindre skor bara där det blir rör bakom.....
2 svar · 788 läst
·
C
Cariback: [citat] Topp, då ska vi köra så också för att säkra att massan är så fräsch som den kan vara, eftersom vi inte riktigt vet hur massans kvalitet var när vi köpte filtret.
8 svar · 1,5k läst
·
L
Leif i Skåne: Helt klart borra, det är stor möjlighet att en del vattenproblen försvinner när man slipper ytvatten från dom 10-20 m översta skiktet. Hydropress behövs inte, idag använder man frekvensstyrda pumpar så behållaren är bara på några liter och det tar ingen plats.
3 svar · 856 läst
T
Testarn: Vill ni köra där så är det nog bra att fylla igen den helt. Det vore ju olyckligt om det i framtiden kommer att gå sönder och någon ramlar ner i hålet eller ett större fordon kör fast. Det går rätt fort att glömma exakt position för en igenlagd brunn eller att den ens finns där.
1 svar · 668 läst
G
Greger_08: Kanske skulle nämnt den lilla detaljen 😉. Får nog bli 110 rör och lite tjockare vägg.
8 svar · 1,1k läst
·
P
Plupp 181687: Följdfrågor på detta: -Förstår jag det rätt att detta enbart är själva ventilen och sedan måste jag köpa till en spole som styr ventilen? -Har någon erfarenhet av just denna ventilen? Det står i dokumentationen att ventilen måste öppnas och stängas minst en gång per 24 h period för att inte fastna. Stämmer det? Antar att det tekniskt sett är bra för alla typer av ventiler och
6 svar · 811 läst
M
Magnus21: [citat] [citat] Tack Karrock! Jag tog mod till mig och gjorde som du sa, och det förefaller faktiskt funka. Kanske droppar själva blandaren ngn enstaka droppe nån gång, men kopplingen verkar löst. Tack för bra råd!!! 😃😃😃
2 svar · 541 läst
·
BirgitS
BirgitS: Det kan finnas avluftningsrör på avloppsstammen som går ut genom taket. Balkong = Terrass? I så fall missförstod du nog mig eftersom jag föreslog ett sovrum i övre kanten av ritningen, till vänster om Klk. Men hur har du tänkt att planera köket? Det gröna strecket är ju väldigt kort och där är ju fönster att ta hänsyn till också. Går det att möblera köket så att det blir ett
3 svar · 685 läst
·
S
sebjgo: Hej! Tar upp en mycket gammal tråd här, men kan inte låta bli att svara. Jag är hydrogeolog och specialist inom området. :) Man kan absolut gräva en brunn och få gott resultat om förutsättningar finns. Men det vanliga är att förutsättningarna är begränsade vilket ofta resulterar i dålig kapacitet, problem med järn- och mangan, lågt pH och i många fall vid felaktigt
21 svar · 27,4k läst
L
Lykaboss: [citat] Ja om jag bygger ett enkelt skärmtak över så varför inte?
19 svar · 8,2k läst
·
S
Seymor: Hej! Min första fråga: Har idag sedan väldigt många år efter inkommande vatten/pump från egen brunn (som ligger 5 meter från insjö, året runt vatten med värmekabel) 2 st filter, gamla Stora Björn (trol kopia) Vita; 2 filter, bomull (sediment) och kolfilter. Med denna uppsättning är vattnet testat och befunnet drickbart. Blir emellertid mycket brunfärgning (humus?) Byter insatser
0 svar · 524 läst
Keeran
Keeran: Tack för alla svar! Verkar som vi fått ordning på golvvärmen nu. 😊
15 svar · 1,5k läst
·
Arn83
Arn83: Provade mekaniskt stopp med hjälp av några olika toalettborstar men det fungerade inte. Däremot kan man ju komma över vattennivån om man häller i någon starkt skummande rengöringsvätska. Att däremot sänka vattennivån är enkelt så kan man spraya på medel på toalettpapper ut med fläckarna vid vattenranden och baktill, dock kommer ju medel man häller på att torka efter några
12 svar · 1,7k läst
·
A
Aleksei S.: Har dummat mig. Renoverat mycket hemma och sköljt ur och hällt ner mycket skit i badrummets golvbrunn. Mycket som inte varit några problem. Senaste gången blev det problem men jag märkte det inte förrän dagen efter för att när jag skurade rent så blandade jag ut allt med vatten, så det flöt på utan problem. En dags senare är det totalstopp. Jag tror/antar att det är fogmassan som
0 svar · 517 läst
Y
YuGi: I praktiken någon o-ring eller så som inte sluter tätt men man brukar inte kunna köpa dem löst eller felsöka smidigt så man köper en ny keramisk insats och byter ut den. Ta med dina bilder till en välsorterad VVS-butik/firma alt försök reda ut exakt vad din blandare heter och beställ på nätet
1 svar · 585 läst
·
P-plats
P-plats: [citat] Tror du får försöka skava eller slipa bort fixet/bruket om inte vattenlåset går ner i brunnen. Var försiktig så du inte skadar plasten i brunnen bara.
3 svar · 784 läst
·
Krilleman
Krilleman: [citat] Nej, inga vattenrör (varken tappvatten eller värme) får komma upp ur golv om allt ska vara korrekt vid renovering med dagens regler. Endast avlopp är OK. Klacken har heller aldrig varit godkänd. Du kan läsa mer i regeleverket säkervatten. Det är det många försäkringsbolag lutar sig på ska tilläggas.
3 svar · 1,0k läst
·
N
Nisken: [citat] I TS var jag ute efter att förstå hur en VVB funkar med sina ventiler. Sedan att begripa problemen med en läckande övertrycksventil och slutligen hur man kan göra för att slippa mer än absolut nödvändiga utsläpp från ventilen. Att jag inte kommer att rekommendera att bygga om ventilstacken på en 30 år gammal VVB med ett T-rör och ett expansionskärl är klart. Jag är nöjd
33 svar · 3,8k läst
·
L
lostinsweden: Ser inte ut som den har avstängning. Det ser ut som extra spak ändra funktionen från dusch till utloppet i mitten. Jag hade inte hellre köpt no name från Amazon eftersom man vet inte om den är godkänd för vattentrycket här.
1 svar · 370 läst
L
Leif i Skåne: Expansionsböj? När röret omväxlande är varmt och kallt ändras längden någon mm / på 10m och det tar böjen upp. Men avstånd är korta och det kan vara en annan betydelse.
1 svar · 532 läst
·
Demmpa
Demmpa: [bild] https://www.byggahus.se/forum/threads/varmvattenberedare-utanfoer-badrum.281250/post-2545736
9 svar · 645 läst
·
tttomten
tttomten: Och så här blev installationen. Allt driftsatt och testat med gott resultat, i morgon blir det helt färdigställt med lite rörisolering.
14 svar · 1,3k läst
·
M
MoveMe: Hej, Ska rita en VA-situationsplan med redovisning av dagvattenhantering. Det är utanför kommunens VA-försörjning så egen vattenbrunn och eget minireningsverk. Ska låta entreprenör göra arbetet, men inte tagit in offerter än så ingen hjälp än, men behöver rita detta till kommunen så undrar om detta stämmer någorlunda? Till Stenkista: Dagvatten från dränering i 110m rör runt
0 svar · 694 läst
Intet
Intet: Det går bra.
1 svar · 565 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.